Nederlandse Vereniging van Journalisten
Iens en de lessen in online ondernemen
vrijdag 17 juni 2011 | Iens Boswijk is oprichter van Iens
restaurantsite Iens.nl. Tijdens de Grote Freelancersdag op 17 juni gaf
ze enkele tips over online ondernemen. `Ik raad freelancers met een
eigen website aan om AdSense in te zetten. Alle kleine beetjes helpen.'
Het cultinaire platform www.iens.nl begon in 1998 als lokale
restaurantgids. Oprichter Iens Boswijk startte met een eerste
investering van 200.000 gulden. Een deel van die investering ging naar
de proevers die ze rekruteerde om restaurants te keuren in Amsterdam en
Rotterdam. Haar plannen, vastgelegd in een businessplan, was duidelijk.
Ze wilde groot worden en landelijk opereren. `Maar als ik één ding
mocht overdoen, dan zou ik het internetgedeelte in het begin veel beter
hebben aangepakt. De grootste kostenpost is internet, de techniek is
voortdurend in ontwikkeling.'
Inmiddels is ze gestopt met de geprinte uitgaven van de restaurantgids
en is ze volledig overgestapt op internet. `Je hoeft nu geen gids meer
mee te nemen onderweg om een restaurant te kiezen, we hebben tablets en
apps die mensen mee kunnen nemen. Ik verwacht echter niet dat het
mobiele netwerk de website zal vervangen. De verhouding ligt nu op 10
procent mobiel netwerk en 90 procent website.'
Iens.nl heeft een jaaromzet van een miljoen euro. De site wordt bezocht
door 700.000 unieke bezoekers per maand. Inkomsten worden verkregen
door onder meer het verkopen van diensten, zoals online-reserveringen,
en advertenties. Onverkochte pagina's worden ingevuld door Google
AdSense. `Ik raad freelancers met een eigen website aan om AdSense in
te zetten. Al krijg je duizend bezoekers per maand, alle kleine beetjes
helpen. Wij zijn er zo'n zeven jaar geleden mee gestart en dat leverde
ons zo'n 2000 euro per maand op. Dat vind ik serieus geld. Als het goed
werkt, heb je er al snel het onderhoud van je website eruit.'