Nederlandse Vereniging van Journalisten
Nieuwe structuur NVJ werpt vruchten af
vrijdag 17 juni 2011 | De nieuwe structuur van de NVJ en de nieuwe
werkwijze die in het afgelopen jaar werd geïmplementeerd, beginnen
vruchten af te werpen. Zichtbare successen zijn ondermeer de groei van
het educatieve centrum van de vereniging, NVJ Academy, en de sterke
profilering van de vereniging naar buiten toe. Vandaag behandelde de
Verenigingsraad tijdens de jaarvergadering van de NVJ het plan van
aanpak 2011.
De NVJ zal komend jaar haar basis verder verstevigen, waarbij
ledenbehoud en een scherp profiel naar buiten belangrijke
uitgangspunten zijn, zodat bestaande en nieuwe leden zich herkennen in
de vereniging. Doelstellingen zijn een actieve rol in de nieuwe media,
het initiëren van en deelnemen aan debatten, het journalistieke
vakmanschap uitdragen en het uitzetten van onderzoeken. De vereniging
komt nadrukkelijker op voor de bescherming, kwaliteit en de waarde van
het journalistieke vak.
Ook zullen initiatieven worden genomen om de positie van de leden te
verbeteren. Dit is deels een continu proces via het afsluiten van CAO's
en gesprekken met bedrijven over de positie van freelancers, en deels
beleidsmatig via meerjarige projecten, zoals de Eerlijk Deel-campagne
en het "1 journalistieke CAO-project".
De NVJ helpt leden weerbaar te maken door het aanbieden van services,
trainingen en cursussen. Dit gebeurt onder andere door online
instrumenten aan te bieden, zoals tarieven- en salariscalculator, de
ge-update freelancersmap en ook door vakinhoudelijke trainingen via de
NVJ Academy.
De veranderende ledengroep maakt dat de dienstverlening wordt aangepast
aan andere behoeften. Er komt een groter dienstenaanbod voor
freelancers en starters.
Ideëel
Onderzoek is een van de speerpunten van de afdeling Ideëel van de NVJ.
Dit gebeurt op het gebied van:
* persvrijheid (Persvrijheidsmonitor, Wob-onderzoek, ontwikkeling
veiligheids-expertisecentrum);
* de journalistieke populatie (pluriformiteit, kwantitatief- en
brancheonderzoek);
* het belang van de journalistieke kwaliteit, de journalistiek als
ambacht;
* het belang van fatsoenlijke beloning/ waardering voor het ambacht
(Eerlijk Deel-campagne & 1 journalistieke CAO-project).
De resultaten van deze onderzoeken en initiatieven worden actief onder
de aandacht gebracht van politiek, andere mediaspelers, leden en
publiek. Op 9 november organiseert de NVJ een conferentie naar
aanleiding van een groot onderzoek naar journalistiek vakmanschap door
journalist Tony van der Meulen.
Marketing en communicatie
In 2011 wordt een scherper profiel van de NVJ neergezet, zodat
bestaande en nieuwe leden zich herkennen in de vereniging en erbij
willen horen. Er zal effectief gebruik worden gemaakt van social media,
zowel via de eigen community als via bestaande platforms. Digitale
nieuwsbrieven worden meer op maat gemaakt voor de verschillende
doelgroepen van de NVJ.
Collectief
Het accent komt nadrukkelijker te liggen op versterking van de
besturen, een eenduidig CAO-beleid en opinie & debat. De verschillende
secties zullen nadrukkelijker met elkaar gaan samenwerken in het
organiseren van de debatten.
Het streven is om bij elk bedrijf of medium een bestuurslid in de
sectie te krijgen, de zogenoemde ambassadeur. Juist door een steviger
verankering in de sectiebesturen te krijgen, moet het mogelijk worden
gemaakt sneller in te spelen op actuele ontwikkelingen in de bedrijven,
maar ook wervend te zijn naar potentiële leden.
Op het arbeidsvoorwaardelijke gebied wacht een lastig jaar. Insteek
tijdens CAO- onderhandelingen zal zijn dat bezuinigingen en
tegenvallende rendementen niet eenzijdig verhaald kunnen worden op de
arbeidsvoorwaarden. Met de uitgevers zal verder gesproken worden over
één journalistieke CAO in de printsector en eenduidige inzet in de
diverse CAOs.
De secretarissen zullen nog nadrukkelijker geprofileerd worden als
deskundigen op het gebied van media en journalistiek. Daarmee zullen
zij nog meer dan voorheen naast het vakbondsgezicht van de NVJ ook als
woordvoerder en deskundige optreden.
De versterking van besturen kan haar basis vinden in de community, waar
een grotere kring van actieve leden over onderwerpen wordt geïnformeerd
en met de bedoeling om discussie op gang te brengen.
Freelance, NVF, Plus+ en ViP
In elk uitgeefconcept is de bijdrage van de freelancer cruciaal. Er
moet dus altijd een eerlijk deel van de opbrengst voor de freelancer
zijn. Acties, evenementen en website worden gevoerd onder de noemer
Eerlijk Deel-campagne. In 2011 wil Freelance/NVF in een vroeg stadium
in gesprek gaan met directies van uitgevers en opdrachtgevers over de
uitwerking van de Eerlijk Deel-campagne.
De sectie Vers in de Pers (ViP) groeide in 2010 met maar liefst 17
procent. De sectie is zichtbaar tijdens grote evenementen die zij
organiseert, zoals de Nacht van de Journalistiek. Ook de sectie Plus+
is sterk gegroeid (+17 procent) en heeft vooral een bindend karakter en
bewaakt de pensioenproblematiek.
Daar waar onderlinge versteviging tussen de secties waardevol kan zijn,
moet dat benut worden, zoals bij coaching door Plus-leden aan
ViP-leden, of door sectie Dagblad en Freelance samen te laten werken
bij een evenement.
Samenwerking wordt gezocht daar waar breder belang dan alleen
journalistieke belang ligt: Auteursrecht en ondernemersbelangen. Dit
gebeurt door deelname in Stichting Platform Makers, FNV zelfstandigen
en FotografenFederatie waar zzp-belangen of specifieke belangen zoals
foto- of auteursrecht worden behartigd.
NVJ Academy
De als deeltijd opleidingsinstituut geaccrediteerde NVJ Academy maakt
een sterke groei door. In 2009 werden 16 cursussen bezocht door 170
deelnemers, in 2011 zullen dit naar verwachting 515 deelnemers zijn aan
42 cursussen. Er komt en onderzoek naar de manier waarop NVJ Academy
aan een breder publiek kan worden aangeboden.
Advocaten en juristen
Nieuwe diensten zullen zijn gericht op zzp-doelgroepen. Verder zal het
Reglement, dat omschrijft op welk juridisch advies de leden recht
hebben, worden afgerond. Vervolgens kan bepaald worden op welke
gebieden het advies eventueel kan worden uitgebreid, en met welk tempo
dit te realiseren is.
Freelancers ondernemersadvies
Het belangrijkste project is het ontwikkelen van freelancers
ondernemersdiensten. Hierin worden diensten aangeboden met betrekking
op de start en opzet van de onderneming, marketing, branding en
klantenwerving. Een tweede project is het ontwikkelen van relevante
producten, zoals de plagiaatdienst en relevante kortingen op
fotomateriaal. Het derde project is het uitzetten van een
brancheonderzoek.
Villamedia
Het organisatieonderdeel Villamedia omvat een uitgeverij die
verantwoordelijk is voor de uitgave van het tijdschrift Villamedia
magazine, de website Villamedia.nl en de website
community.villamedia.nl.
In 2011 liggen de speerpunten bij het aanscherpen van de redactionele
formule van de website en het tijdschrift. Dat zal leiden tot een
aanpassing van de homepage van villamedia.nl waarbij de eigen content
nadrukkelijker onder de aandacht wordt gebracht.
Verder worden onderdelen van de community beter gepresenteerd op de
pagina vacatures. De cv-databank wordt nadrukkelijker onder de aandacht
van adverteerders gebracht.