Rijksoverheid
Persconferentie Rutte na ministerraad 17 juni 2011
Radio- en TV-tekst | 17-06-2011
Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte
na afloop van de ministerraad op 17 juni 2011.
RUTTE Dank, ook vandaag heeft het kabinet weer vergaderd en weer
besluiten genomen die bijdragen aan het uitvoeren van het
regeerakkoord. We zijn met heel veel zaken in de uitvoering, zoals u
weet, volop bezig, het gaat ook in die zin, zit het tempo het goed in.
We zijn ook van plan om de komende weken niet achterover te leunen en
door te gaan met het nemen van de nodige besluiten. En dat doen we
vanuit een duidelijke opdracht: we willen Nederland sterker uit de
crisis laten komen. Dat doen we in de eerste plaats natuurlijk om er
voor te zorgen dat het huishoudboekje van de overheid op orde is. U
weet dat de staatsschuld helaas iedere dag nog steeds met 60 miljoen
euro toeneemt, ook in de weekenden, dus de urgentie is enorm. Alleen
met houdbare overheidsfinanciën krijgt onze economie weer voldoende
zuurstof. Daarom hebben we ook flink pakket aan bezuinigingen
hervormingen in het regeer- en gedoogakkoord afgesproken. Eerder hebben
we al uitvoeringgegeven aan de voorgenomen bezuiniging op onder meer
ontwikkelingssamenwerking, defensie , op cultuur, en vandaag hebben
gesproken over het mediabestel. Er is een mediabrief vastgesteld met
daarin de bezuinigingen op onder meer de publieke omroep. Wij denken
dat het mogelijk is om 200 mln euro te bezuinigen, en tegelijkertijd er
voor te zorgen dat de kwaliteit zoveel mogelijk overeind blijft. Dat is
mogelijk door een einde te maken aan de eindeloze versnippering in
Hilversum. De druppeling, de extra kosten, alle bestuurslagen.
Samenwerking leidt tot minder overhead, tot meer kostenefficiency, zo
luidt ons credo. Ik verwijs u voor nadere informatie naar het
persbericht van minister Van Bijsterveldt, en ook toelichting die zij
vanmiddag ook graag bereid is te geven . Maar zoals u weet, het gaat
niet alleen om bezuinigen, dit kabinet wil er ook voor zorgen dat de
sociale voorzieningen voor de toekomst worden veilig gesteld. We moeten
ons er op voor bereiden dat we in het land te maken met minder jonge
mensen, maar steeds meer mensen ook van boven de 65. Ook dat brengt
kosten met zich mee, daarom ben ik ook zo blij met het vorige week
afgesloten pensioenakkoord, tussen werkgevers, werknemers en het
kabinet, in de stichting van de arbeid. Maar minstens zo belangrijk is
het versterken van ons economisch groeivermogen. We moeten er voor
zorgen dat de banenmotor extra op gang komt. De Nederlandse economie
heeft wat dat betreft een reputatie hoog te houden. we hebben alles in
huis om toonaangevend te zijn in Europa, en in de wereld. We willen er
voor zorgen dat de positie die we nu innemen bijvoorbeeld, met onze
lage werkloosheid, onze relatief sterke economie, dat we die behouden
en dat we die waar mogelijk verder versterken. Daarom is het van belang
dat we er alles aan doen om de lasten te beperken, om er voor te zorgen
dat er ruimte is voor meer werkgelegenheid, te investeren in het
onderwijs, maar ook dat er ruimte is voor de startende en de inmiddels
gestarte en nu doorgroeiende ondernemer. Maar ook voor de onderzoeker
met ambities, en de mag ik het zo noemen. Voor de ondernemende
onderzoeker. Daarom hebben we een aantal topsectoren in onze economie
geselecteerd. Sectoren waar kennis en ondernemerschap aan elkaar worden
gekoppeld. Het zijn sectoren die een impuls bieden aan onze economie en
die er voor zorgen dat de banenmotor daadwerkelijk verder op gang kan
komen. Ik heb deze week met eigen ogen kunnen aanschouwen tijdens een
bezoek aan Eindhoven - en eerder ook al in Twente - en daar gezien dat
we met die topsectoren echt op de goede weg zijn. U weet dat inmiddels
Eindhoven is uitgeroepen tot de meest innovatie regio ter wereld. Van
harte gefeliciteerd zeg ik hier ook nog maar eens een keer tegen de
regio Eindhoven. We zijn daar allemaal natuurlijk ongelooflijk trots
op. Collega Maxime Verhagen neemt vandaag de adviezen in ontvangst van
de door hem ingestelde teams om deze topsectoren verder vorm te geven.
Mede op basis daarvan zullen wij onze ambities formuleren die wij voor
Prinsjesdag aan de Kamer zullen aanbieden. Intussen is staatssecretaris
Zijlstra bezig om te bevallen van zijn aanpak van het Hoger Onderwijs
en onderzoek. Dat is de Hoger Onderwijs en onderzoek strategie voor de
komende jaren. En daarmee ontstaat een prachtige gouden driehoek
ontstaan van ondernemers, onderzoekers en een overheid die er voor
zorgt dat de juiste voorwaarden worden gecreëerd om uiteindelijk ook
onze economie een extra bust te geven. Laatste prioriteit van het
kabinet ligt op het terrein van veiligheid en op het terrein van
immigratie en integratie. Daartoe hebben we vandaag twee
wetsvoorstellen behandeld in de ministerraad, beiden ook in het
regeerakkoord aangekondigd. In de eerste plaats is het wetsvoorstel
vastgesteld dat heeft de bedoeling tot te komen tot een nationale
politie. De komst van een landelijk politiekorps, onder directe
verantwoordelijkheid van de ministerie van Veiligheid en Justitie, en
dit moet er voor zorgen dat er betere politiezorg komt en meer
veiligheid in Nederland. Het tweede wetsvoorstel regelt dat mensen die
moeten inburgeren in Nederland, daar ook zelf verantwoordelijk voor
worden, inclusief het betalen van eventuele cursusgelden. Dat gaan we
als overheid niet meer doen. En er zullen ook in de toekomst sancties
volgen bij het niet nakomen van de inburgeringplicht, zoals een boete
of in het uiterste geval intrekking van de verblijfsvergunning. Dus ook
op het terrein van veiligheid immigratie en integratie de nodige
stappen vandaag gezet. HEYMANS Mag ik dan eerst beginnen met de
Hedwigepolder, er lag een voorstel in het kabinet vandaag, van
staatssecretaris Bleker, maar het is er niet uitgekomen, waarom niet?
RUTTE Het gaat er nog uitkomen. We hebben dat voorstel besproken, het
is een goed voorstel. Er moet nog wel even technisch een aantal puntjes
op de I worden gezet. Dat vindt nu plaats door de meest betrokken
ministers, en ik verwacht dat hij de tweede helft van de middag het
voostel zal presenteren. HEYMANS Het komt dus nog wel vandaag? RUTTE
Kijk dit kabinet probeert u zo snel mogelijk te bedienen, en al
helemaal als dingen uitlekken. HEYMANS Maar het heeft dus niets
bijvoorbeeld met financiën te maken, want het kost wel 150 miljoen.
RUTTE Ja, maar de oude Hedwigege-polder kostte ook heel veel geld.
HEYMANS Ja, maar iets minder. RUTTE Ja, dat zal waarschijnlijk iets
meer kosten, daar staat tegenover natuurlijk dat als het lukt om het
probleem op te lossen, en dat zal de heer Bleker dan vanmiddag aan u
mededelen, dat je die kostbare landbouwgrond behoudt, en dat je een
stuk natuurcompensatie ook buitendijks kunt doen. Dus het is echt een
afgewogen voorstel. En nu verleidt u mij al weer om in te gaan op het
voorstel zelf, ik stop daar nu mee, want de heer Bleker zal dat om 4
uur aan u toe lichten. HEYMANS Maar is er nu een last van uw schouders
gevallen, want die Hedwigepolder was natuurlijk toch een beetje een
hoofdpijn-dossier. RUTTE Ja, maar niet het belangrijkste. Er zijn wel
zwaardere lasten dan de Hedwigepolder. Maar het is wel eentje
natuurlijk die we moesten bespreken en waar we denk ik met een goede
uitkomst zijn gekomen. HEYMANS U heeft een besluit genomen, maar
(onverstaanbaar) ? RUTTE Nogmaals, ik verwijs U echt verder naar
Bleker, die heeft dat dossier deze week op voortreffelijke wijze
voorbereid voor de ministerraad, en ik vind ook dat hij dan de kans
moet hebben om, want ik meen dat hij dat samen met Commissaris van de
Koningin van Zeeland gaat presenteren vanmiddag, om dat zelf aan u te
doen toekomen. U dacht vroeg klaar te zijn vandaag maar dat spijt me.
VAN DER HEYDE Nog heel even over de Hedwigepolder meneer Rutte, want ik
heb hier een brief in mijn hand van meneer Robesin, u wel bekend, hij
is bij u op het Torentje geweest, en hij is nu heel erg teleurgesteld,
omdat hij die andere oplossing voor de Hedwigepolder ook niet goed
vindt. RUTTE Ja, ik heb aanleiding aan te nemen dat het draagvlak voor
het besluit wat de heer Bleker zo dadelijk gaat meedelen breder is dan
nu uit deze brief blijkt. Want deze brief is ook al weer een paar dagen
oud. Ik zag wat tweetjes voorbij komen dat deze brief zou suggereren
dat er een deal zou zijn tussen mij en het betrokken Statenlid, daar is
geen sprake van. Want dat dit kabinet zich zal inzetten voor een
oplossing voor het probleem van de Hedwigepolder dat stond al in het
regeer en gedoogakkoord. VRAAG Heeft u de heer Robesin inmiddels al
gerust kunnen stellen? RUTTE Nogmaals, ik ga daar verder niet op in, de
heer Bleker gaat u daar vanmiddag verder over berichten. VRAAG Ja, over
de inhoud van de ehm, laat ik het anders vragen, heeft u hem nog gebeld
vandaag? RUTTE Ik ga echt geen inzage geven over telefoontjes die ik
wel of niet pleeg, dus dat ga ik niet ontkennen of bevestigen. Maar de
heer Bleker gaat u dadelijk uitvoerig (..) van zijn besluit, waar ik
geheel achter sta. MEERHOF Even een vraag u als leider van dit kabinet,
minister-president, omdat u steeds verwijst naar de vakbewindspersoon,
dit is een vraag aan u als leider van dit kabinet, hoe definitief is
dit besluit nou, want het is al het derde kabinetsbesluit in deze?
RUTTE Van dit kabinet is het het eerste. MEERHOF Nee, maar we hebben
natuurlijk continuïteit in de regering in Nederland en ja, het vorige
kabinet heeft al twee maal eerder een besluit genomen. RUTTE Ik neem
uiteraard verantwoording ook voor eerdere besluiten die zijn genomen,
de continuïteit van bestuur, maar juist ook vanwege het feit dat ik mij
realiseer dat dat in het verleden heeft geleid tot verwarrende beelden,
doen we ons uiterste best om nu een besluit te nemen wat niet een
herhaling zal geven van die eerdere ontwikkeling. MEERHOF U geeft geen
garantie dat dit nu een definitief besluit is? RUTTE Wat mij betreft is
dit natuurlijk een definitief besluit, maar garanties daarop in het
parlementair stelsel liggen uiteindelijk aan het eind bij de finish.
MEEHOF Kleine slag om de arm? RUTTE Ja, de slag om de arm die nu
eenmaal sinds 1848 in de Grondwet staat, namelijk dat er ook nog Kamers
zijn. MEERHOF Maar we krijgen dadelijk geen dubbel besluit
bijvoorbeeld? RUTTE Een dubbel besluit? MEERHOF Ja, dat hebben we ook
al eerder gehad, een dubbel besluit. RUTTE Het NAVO-dubbelbesluit
herinner ik mij van de heer Lubbers, maar ik wist niet dat er ook een
Hedwige-dubbelbesluit was... MEERHOF Jazeker. RUTTE Ok, dat deel van
het dossier heb ik nog niet tot mij genomen. WESTER U zei zojuist, even
naar aanleiding van de brief van de heer Robesin, de brief is al weer
een paar dagen oud en ik heb reden om aan te nemen dat er nu een breed
draagvlak is. Dat suggereert toch dat u nog contact met heeft gehad
daarover. RUTTE Ja, het is niet zozeer de vraag of ik dat heb gehad,of
anderen, met allerlei belangenorganisaties in Zeeland, je hebt met
partijen te maken en met allerlei maatschappelijke organisaties, maar
ik ken de heer Bleker zo, maar dat moet u zo ook nog maar even vragen,
dat als hij iets besluit, dat hij ook kijkt naar het draagvlak
daarvoor. Maar of dat in dit specifieke geval het geval is, dat vind ik
echt een vraag aan hem. De indruk die gewekt werd in tweetjes van de
heer Heijnen al zal dit een deal zijn tussen hem en mij voor die stem,
die klopt ieder geval dus niet. Nogmaals, dat was ook niet nodig, want
het stond in het regeerakkoord dat we ons hier sterk voor zouden maken.
VAN BEEK Daarover hebt u ongetwijfeld ook gesproken vandaag, volgende
week is de EU-top, hoe belangrijk vindt u dat op die EI top ook een
besluit valt over een aanvullend pakket? RUTTE Dat vind ik niet
belangrijk. VAN BEEK Dat hoeft niet perse, daar is geen haast bij?
RUTTE Nou, kijk het belangrijkste is, wat ook De Jager net gezegd heeft
bij het touwtje begreep ik van hem, we laten ons niet opjagen. Liever
een goed besluit dan een snel besluit. En er zijn echt nog wel een paar
zaken goed te bekijken, of Griekenland nou voldoet aan alle eisen, de
politieke situatie in Griekenland zelf, of er uiteindelijk sprake is
van parlementaire steun, of de verwachting daarop. Wat de IMF ervan
vindt. Dus de situatie is dermate ingewikkeld, u weet ik benader dit
dossier, en De Jager ook, het hele kabinet, vanuit het Nederlands
belang. Ons pensioengeld, onze belastingcenten, onze besparingen,
spaarcenten van mensen met banen, en dat doen we alleen iets in de
richting van Griekenland als dat in het Nederlands belang is. Dat
betekent dus dat we heel zwaar meewegen, al die conditionaliteiten, en
als het lukt om volgende week tot een besluit te komen is dat prima,
maar als dat niet lukt, dan wordt het later. VAN BEEK En hoeveel later?
Want de Duitsers hebben het al over september.. RUTTE Ja, ik ga daar
niet over specu..., ik heb dat gezien, maar ik ga daar niet over
speculeren, ieder geval het is zo dat het een wed van meden en persen
is dat het volgende week plaatsvindt. VAN BEEK U noemt ook de interne
politie situatie in Griekenland, in hoeverre wordt die dan ook
meegewogen bij die besluitvorming over het aanvullend pakket? RUTTE We
moeten oppassen dat wij ons niet bevinden in de positie van Ferry
Mingelen en commentaar proberen te geven op de politieke situatie in
Griekenland, dat is uw vak. Wat we wel kunnen doen is natuurlijk
vaststellen of er reden is om aan te nemen dat de maatregel die daar de
regering willen nemen, of die ook voldoende kunnen rekenen op
parlementaire steun. En dat blijft natuurlijk heel belangrijk, het moet
daar wel leveren, dat is ook iets wat voor het IMF heel belangrijk is,
en dat is ook de reden waarom voor deze regering, ook voor het vorige
kabinet trouwens, het IMF van fitaal belang is dat zij akkoord gaan met
eventuele uitkeringen van tranches en nieuwe steunpakketten. VAN BEEK
Maar als het niet lukt in Griekenland, u heeft ook de beelden gezien
van de onrust daar, het kan helemaal misgaan. Als ze daarmee dus niet
met dat pakket instemmen dan geen nieuwe steun, geen aanvullend pakket.
RUTTE Ja, al die als-dan situaties, voor Nederland geldt.... VAN BEEK U
noemt het als voorwaarde, als dan.... RUTTE Maar nou wijst u naar
demonstraties etcetera..die zijn er in meer landen. Waar het
uiteindelijk om gaat, en dat is een zak van de Grieken zelf, dat land
is natuurlijk economisch en monetair in ernstige problemen gekomen door
ook falend beleid in het land zelf, laten we dat vaststellen. Dus dat
land is nu in een positie waarvan het zeer afhankelijk is geworden van
andere landen. En ja, ik ga niet de Nederlandse belastingbetaler vragen
om geld naar Griekenland te sturen als ik niet denk dat dat in ons
belang is, en als ik ook niet denk dat daarvoor aan een minimum aantal
voorwaarden is voldaan ten aanzien van wat wij van de Grieken
verwachten. En dan is voor mij heel belangrijk vooral; ook dat het
Internationaal Monetair Fonds, dat da uiteindelijk ook zegt van ja, wij
zien dit zitten. Dat is een onafhankelijke toets, en darmee voorkom je
de `cosy' Europese gezelligheid, die er altijd in dreigt te sluipen, we
kennen elkaar toch, en zullen we dan niet....nee, we hebben het IMF als
een onafhankelijke waakhond er expres op zitten, op verzoek van de
Kamer, van Nederland vorig jaar februari, daar ben ik erg blij mee. VAN
BEEK Dus ook de Griekse parlementaire steun? RUTTE Of dat allemaal te
regelen, ieder geval dat je daar zicht op hebt, en of dat allemaal te
regelen is de komende weken, ik kan dat ook niet precies inschatten, ik
heb ook geen vergaderschema van het Griekse parlement. Maar
uiteindelijk is goedkeuring daar, en uitvoering, hoe ze ook dat
allemaal besluiten, maar uiteindelijk in uitvoering nemen van al die
pakketten is van cruciaal belang. Want het gaat er uiteindelijk om dat
de Grieken komen tot een primair overschot op de lopende begroting, dat
ze ieder geval hun uitgaven kunnen financieren uit hun inkomsten, dat
kunnen ze op dit moment ook niet. En daarom is het zo belangrijk dat je
daar flink er op blijft zitten. WESTER Bondskanselier Merkel heeft
vanmiddag laten weten, in samenspraak met president Sarkozy, het mooi
zou zijn als de private beleggers ook meedoen, maar het is geen
absolute voorwaarde meer, is dat nog wel steeds voor Nederland.? RUTTE
Dat heeft ze niet gezegd. Er is uit die meeting gekomen dat het gaat om
een vrijwillige bijdrage. En dan kom je in de techniek van hoe dat dan
werkt. Wij steunen overigens die positie. De jager heeft dat ook altijd
in de Europese Raad gedaan, omdat je als je inzet op een verplichte
bijdrage je het risico loop van een versnelde default van Griekenland,
want dan gaan de credit-agencies dat weer verdisconteren ook in de
Griekse schulden. Dus wat je moet bereiken is dat je uiteindelijk komt
tot een aanmerkelijke bijdrage van die private sector. Dat kan langs
vrijwillige weg, maar wel op een manier dat je uiteindelijk weet dat de
uitkomst uitkomt die je er uit wilt hebben. Daarmee voorkom je een
default als je het dwingend zal doen, en je verkomt tegelijkertijd dat
die schuld van de Grieken volledig vermaatschappelijkt. En dat is een
risico dat uiteindelijk alleen nog maar landen die schuld hebben en
geen private partijen. En wij vinden het zeer belangrijk dat
uiteindelijk ook private partijen betrokken blijven in het Griekse
probleem. WESTER Dat je die private partijen niet verplicht kunnen
worden, maar als er nou niemand zich vrijwillig meldt, is toch de stem
van minister De Jager, dan doen wij ook niet mee. RUTTE Dan zit je in
een techniek van uhm...uiteindelijk geldt voor ons, dat is ook Algemeen
Overleg geweest, vorige week met de Kamer, dat wij ervan uit gaan dat
voor een nieuw steunpakket, je praat dan over een eventueel nieuw
pakket van, nou, worden bedragen genoemd van enorme omvang, van wel 100
miljard hoor je hier en daar rondzingen, dat voor zo'n nieuw
steunpakket, wij zeggen, er moet uiteindelijk een substantieel deel
ervan, moet opgeleverd worden dor de private partijen. moet opgeleverd
worden dor de private partijen. Als dat langs vrijwillige weg kan, en
daarmee niet leidt tot een default is dat prima. Dat is ook wat de
Duitse Bondskanselier zegt, en het goede nieuws is dat vandaag de
Fransen zijn opgeschoven in de positie van Duitsland. Dat is het goede
nieuws van vandaag. Want tot nu toe zeiden de Fransen, uit angst voor
hun eigen banksysteem, dat ze helemaal niet wilden. Nou, nu zijn ze
bereid er wel naar te kijken. Maar dat is een hele lastige discussie,
die mede ook reden is dat ik niet zeker weet of er volgende week wordt
uitgekomen. WESTER Maar daarbij lijkt toch een verschil te zitten, want
de positie van Duitsland en Frankrijk is nu, we willen graag dat de
private beleggers meedoen, maar als die zich niet melden dan is het
gewoon jammer. RUTTE Dat hebben zij niet gezegd. Nee, ze hebben gezegd,
wij willen vrijwillige bijdragen van de private partijen, dat willen
wij ook. Maar vervolgens krijg je dan in het zogenaamd Wenen-proces,
het Vienna-plus proces, krijg je een discussie van hoe zorg je ervoor
dat we uiteindelijk ook weten wat die private bijdragen dan ook is.
Zodanig dat je aan het einde van de rit die schuld niet volledig in
handen van overheden komt, maar ook voldoende bij banken en andere
private partijen blijft. Dus er is geen, nee, in die zin is het goede
nieuws van vandaag dat de Fransen een stap zijn opgeschoven in de
richting van Duitsland. WESTER Maar het is nog steeds wel zo dat als de
private partijen zich ook niet zouden melden, dan geen steun. RUTTE Wat
wij steeds gezegd hebben, voor ons is voorwaarde voor de steun, laat ik
het nou zo formuleren, dat er een voldoende bijdrage ook wordt geleverd
door private partijen. Dat is voor ons nou de voorwaarde en ook van het
Duitse parlement overigens en van de Finnen en ik dacht ook van de
Oostenrijkers en nog een paar landen. Maar de van de grote triple A
landen geldt dat in ieder geval voor Duitsland en het middelgrote
triple A-land Nederland. VAN DER HEYDE Even meer in het algemeen, je
ziet de Europese ministers van Financiën, die zie je het heel moeizaam
maar eens kunnen worden, goed we zetten nu een klein stapje voorwaarts,
maar we zien ook die rellen in Griekenland, eigenlijk heeft iedereen
het idee dat het land nooit die schulden op enige manier kan gaan
terugbetalen. Hoe kijkt u nu aan tegen die situatie? RUTTE Kijk, dit is
geen gemakkelijke situatie. Vanzelfsprekend, het is een zeer ernstige
situatie, want er is een land in het Eurogebied wat in grote problemen
verkeert, en zou dat in isolatie kunnen worden opgelost, dan zou je
daar als Nederland geen bijdrage aan leveren. Wij hebben geen enkele
verplichting om de Grieken te helpen. De reden dat we wel bereid zijn
daar serieus naar te kijken, is dat het ripple effect van een omvallend
Griekenland potentieel enorm is, dat is de brief van De Jager van
maandag ook geweest, waarin hij de verschillende scenario's schetst en
verduidelijkt dat hij het niet verantwoord zou vinden als wij zouden
zeggen we doen niet mee want ze hebben het zelf veroorzaakt, laat maar
zitten. Ik begrijp die gevoelens wel, die voel ik zelf ook zo, maar
uiteindelijk moet je er ook op een verantwoordelijke manier naar kijken
en zeggen: ik wil niet het risico nemen dat onze pensioenfondsen, onze
spaargelden, onze banen, onze economie, onze banken, een klap krijgt
van een omvang, ja, vergelijkbaar met die we een aantal jaar geleden
hebben gezien, misschien wel erger. Dat heeft te maken, in de eerste
plaats, met de directe exportpositie ten opzichte van Griekenland, die
zijn overigens beperkt vanuit Nederland, het zit hem vooral in de
tweede orde effecten, wat doet het voor Ierland, Portugal en Spanje.
Het zit hem ook in derde orde effecten: wat zou het kunnen betekenen
voor de buffers van banken bijvoorbeeld als Griekenland omvalt en dan
moet je dus aan vele en vele miljarden gaan denken. Nou, tegelijkertijd
kun je ook niet zeggen we gaan daar maar zomaar geld in steken, omdat
we dit belangrijk vinden. Nee, dat is wel aan de hand van stringente
voorwaarden. En dan kom je op een heel lastig probleem dat ook de ECB
zwaar in Griekenland involved is. En die zegt, ja pas nou op jongens,
want als jullie te hard willen dat die private partijen dwingend
meedoen, dan wordt de Griekse schuld weer anders gewaardeerd, dan heb
je het risico van een credit event en niet alleen van een rating event
maar ook van een credit event en als dat gebeurt dan moeten wij vanuit
onze regels bij de ECB misschien ons wel terugtrekken uit Griekenland.
Dat is hun positie, Trichet heeft dat een en andermaal verteld. Dus
waar je dan naar moet zoeken is een oplossing, nou een beetje zoals
Sarkozy het ook formuleerde na de top van vandaag in Berlijn, waarbij
je dus voldoende bijdrage krijgt van private partijen, de ECB zich daar
in kan vinden, dat ook nog een beetje snel gebeurt, maar dat is
ingewikkeld, dat is niet een punt wat je eventjes snel regelt, helaas
niet. Kost allemaal heel veel tijd, ben er zelf natuurlijk een groot
deel van mijn tijd aan kwijt en Jan-Kees de Jager zo'n beetje z'n hele
dag, gaat natuurlijk om ongelooflijke belangen, maar het heeft geen zin
om daar even snel uit te willen springen met een trucje, dat gaat niet.
VAN DER HEYDE Maar bent u optimistisch, want u legt het nu weer uit en
u legt ook uit hoe ingewikkeld het is. RUTTE Ja, ik vind dat lastig in
te schatten, ik denk dat het mogelijk is in Europa er uit te komen.
Maar er zijn natuurlijk drie belangrijke spelers in dit hele verhaal.
VAN DER HEYDE Het is ook mogelijk dat het niet gaat lukken? RUTTE Nee,
kijk, natuurlijk, dat is ook wat De Jager gezegd heeft dinsdag, die
optie moet je is er ook, dat het niet lukt. Maar ik denk dat het
mogelijk is in Europa eruit te komen. Ik ben er op zichzelf
optimistisch over. Ik hoop van harte, maar dat vind ik, daar weet ik
net zoveel van als u, dat de Grieken uiteindelijk besluiten om ook echt
in uitvoering te nemen wat ze zich hebben voorgenomen en een derde is
het natuurlijk belangrijk wat het IMF er dan vervolgens weer van zegt,
dus het is in die zin een driehoek waarin je werkt en dat is allemaal
ook geen probleem, ik klaag niet, het is m'n baan om dit soort dingen
netjes te doen. En ik begrijp ook wel dat het bij de bevolking extreem
impopulair is een eventuele volgende steunverlening, maar ik denk echt
dat het in het Nederlands belang is om dat wel serieus te overwegen.
REIJNS (ANP) Hoe denkt het kabinet zekerheid te krijgen over een
substantiële bijdrage van de private sector vooraf? RUTTE Ja, maar dan
kom je echt in de techniek van het hele Wenen-proces en de
onderhandelingen ook die de ministers van Financiën voeren en daar wil
ik eigenlijk even buiten blijven, want: je hebt Wenen, je hebt
Wenen-plus, Wenen-plus-plus en dan zitten we in een stuk techniek,
waarvan ik inmiddels denk te begrijpen hoe het helemaal werkt, Jan-Kees
de Jager gelukkig helemaal au courant is, en zijn mensen. Maar het is
ook onderdeel van onderhandelingen en naarmate ik daar meer over ga
vertellen maak ik onze onderhandelingspositie ook niet sterker. REIJNS
Oké, maar als die technische zekerheid er zou zijn dan is het wel uit
te leggen als kabinet aan de burgers. RUTTE Je moet het eigenlijk, dan
moet het eigenlijk gewaardeerd worden wat die private bijdrage dan
betekent in termen van het percentage of het aantal miljarden dat het
bijdraagt aan een nieuw steunpakket. Omdat het zo ingewikkeld is, is
ook een van de redenen, omdat het IMF lijkt te zeggen, nou misschien
kunnen we wel akkoord gaan met een volgende tranche, zonder dat er een
compleet nieuw steunpakket is, dan zou je iets meer tijd hebben om te
onderhandelen over het nieuwe steunpakket en dan kom je op de termijnen
van september, waar Merkel over gesproken heeft. Waar ik me even niet
op vast wil leggen, maar dat zou je iets meer lucht geven. Nogmaals,
verkieselijk zou natuurlijk zijn dat je er snel uitkomt, want u ziet
ook in de markten dat dat tot onrust leidt. HENDRIKS (ALGEMEEN DAGBLAD)
Wellink heeft deze week een aantal interviews gegeven, daarin heeft hij
gezegd dat er eigenlijk een weeffout in die euro zit, dat er meer een
economische eenheid had moeten zijn voordat je met een monetaire
eenheid, is daar nog iets aan te doen wat u betreft? RUTTE Nee, ik ben
het vaak met de analyse van Wellink eens, hier niet geheel, omdat ik
niet, ik denk dat een muntunie goed kan. Er is wel een weeffout, deels
ben ik dat wel met hem eens, er is een weeffout, niet zozeer in de
vraag is er een economische eenheid, want die is historisch in Europa
ook onwenselijk, dat moet je ook helemaal niet willen. Het haalt ook,
kijk, onze historie is anders dan Amerika, Amerika heeft een
gezamenlijke frontier, altijd vanuit dat gedachtegoed het land
opgebouwd, met een nationale buitenlandse politiek en defensiepolitiek
en een heel anders dan Europa, wat natuurlijk oorlogen heeft gevoerd en
gelukkig nu al zestig à zeventig jaar vrede kent en economisch met
elkaar samenwerkt. Een totaal andere historie. Dus het is een illusoir
te denken dat je daar tot een eenheid kunt komen of tot een soort
Europese unie die volledig is, daar zou ik ook tegen zijn. Vervolgens
is de vraag, hoe regel je dan met de munten, dat het wel functioneert.
Dat zit hem in het stabiliteit- en groeipact. En daar zijn natuurlijk
in de eerste helft van die decennium belangrijke concessies gedaan ten
aanzien van een verzwakking van het stabiliteit- en groeipact, doordat
de sancties die landen opgelegd kunnen krijgen niet genoeg automatisch
zijn. Wat wij natuurlijk graag zouden willen, ik wil zo min mogelijk
soevereiniteit overdragen, behalve als het gaat om de vraag of de
landen zich houden aan de afspraken van het stabiliteit- en groeipact.
Ik heb eerder gezegd, dan ben ik bereid om met wagonladingen die
soevereiniteit over te dragen en ja, goed, daar zijn die gesprekken
vorig jaar over geweest in het kader van het EMS, in het kader van het
six pack van Van Rompuy, we hebben natuurlijk de deal van Deauville
gehad, zoals Han ten Broeke van de VVD dat zo mooi noemt tussen Sarkozy
en Merkel en ja, uiteindelijk zit je nu in een situatie die al een heel
stuk beter is dan die uit 2005, maar nog niet zo goed is als wij hem
zouden willen. Maar daar moet je het in zoeken, je moet het in
aanscherping van het stabiliteit- en groeipact zoeken, want dan kun je
namelijk onafhankelijke economieën hebben, die niettemin in een sterke
muntunie samenwerken, binnen uiteraard ook een gemeenschappelijke
economische ruimte. VRAAG (WERELDOMROEP) U zei het in uw intro, het
kabinet gaat voortvarend te werk, maar een dossier wat een beetje lijkt
te blijven liggen vanmiddag is dat van de Wereldomroep.
(onverstaanbaar, red.) maar de details van de Wereldomroep zijn er nog
niet. Waarom is de overdracht van dat dossier van Onderwijs naar BZ zo
lastig? RUTTE Nou, dat is op zich niet lastig, maar we hebben besloten,
dat staat ook in de mediabrief, dat de Wereldomroep zich gaat beperken
tot nog maar één taak: het verspreiden van het vrije woord. Dat budget
zal enorm krimpen, en dat moet nu verder worden overgedragen van
Onderwijs naar Buitenlandse Zaken, ja, dat moet technisch worden
afgehecht, dat komt ook niet meer terug in het kabinet, dat is nu
verder gedelegeerd aan de twee bewindslieden die die parameters, dat
afwerken. Daar zit geen vertraagde besluitvorming onder. VRAAG College
Rosenthal zei dat er nog wat dingetjes waren, waarom kon er dan nu geen
deal gemaakt worden in de Trêveszaal. RUTTE Nou, omdat collega Marja
van Bijsterveldt natuurlijk vooral de afgelopen dagen druk bezig is
geweest om het hele mediabestel neer te zetten en er ook voor te zorgen
dat dat op voldoende draagvlak kan rekenen in het parlement. Nou, dat
is een enorme klus, want je hebt hier wel met een onderwerp te maken
waar CDA en VVD het niet altijd over eens zijn. Het is echt een
moeilijk onderwerp tussen deze partijen, we hebben ook de PVV erbij die
er ook nog wel eens opvattingen over heeft. Dus alle waardering voor
haar dat het is gelukt om te komen tot een gemeenschappelijke aanpak en
ook het inboeken van de daar bijbehorende, bij die hervorming horende
bezuiniging. En ja, er was gewoon te weinig tijd om dit helemaal af te
werken. Maar het komt dus niet meer terug in het kabinet, het is geen
politiek ruziepunt of zo, het is gewoon techniek wat de twee nu verder
gaan afhechten. VRAAG Wat is volgens u de meerwaarde van de
Wereldomroep voor het imago van Nederland in het buitenland? RUTTE Nou,
precies deze: het verspreiden van het vrije woord en de hele gedachte
daarachter en verder vind ik de andere taken van de Wereldomroep mooi,
waardevol, maar niet genoeg om die publiek te financieren. VRAAG Bent u
bereid om daar dus de komende jaren in te blijven investeren? VRAAG Ja,
in die taak die wij laten, daar blijf je in investeren, zeker. Daarom
gaat het ook naar Buitenlandse Zaken. GRUTTERINK (ANP) (onverstaanbaar,
red.) blij bent met het vorige week afgesloten pensioenakkoord. De
afgelopen week is er steeds meer kritiek op het akkoord gekomen, en ook
gewezen op eigenlijk ook de onzekerheid van het akkoord. Wat vindt u
daarvan? RUTTE Dit gaat om een enorm punt, het gaat over de eerste en
de tweede pensioenpijler. Het is de meest fundamentele hervorming van
ons pensioenstelsel sinds Drees de AOW invoerde. Het is echt kolossaal
groot en belangrijk. Dan is het toch logisch dat niet iedereen
onmiddellijk zegt: we staan te juichen? Natuurlijk is daar debat over,
maar ik denk dat al die kritiek, hoezeer ook respectvol te benaderen,
ook heel goed te beantwoorden is, bijvoorbeeld voor jongeren. Wat we nu
regelen is dat er gewoon een pensioenstelsel is, ook voor jongeren in
de toekomst, wat degelijk is, waarbij ze weten waar ze aan toe zijn.
Waarbij je niet die enorme economische risico's loopt dat als het een
keer minder goed gaat met de pensioenfondsen dat, omdat de economie het
niet goed heeft, dat je een soort, een procyclisch effect krijgt dat je
nog eens een keer extra die economische achteruitgang gaat zitten
stimuleren door ook die pensioenfondsen te dwingen heel veel extra
buffers op te bouwen. Het is belangrijk dat we dat nou geregeld hebben,
dit pensioenakkoord. Maar tegelijkertijd dat als het goed gaat dat
pensioenfondsen ook niet zomaar zeggen: we gaan die premies helemaal
schrappen, van werkgevers en werknemers of van de overheid. Dat geeft
heel veel stabiliteit. De AOW die nou leeftijdsverwachting afhankelijk
gaat worden, dat zijn echt grote besluiten. Ja, dat daar, in de Kamer,
bij maatschappelijke organisaties, vakbewegingen gesprekken over zijn
vind ik alleen maar logisch. GRUTTERINK Maar ook van het CPB
bijvoorbeeld, die zegt dat voor de jongeren generatie het juist onzeker
is, omdat allerlei eisen worden losgemaakt. RUTTE Ja, ik heb dat wel
gezien. Ik begrijp wel dat, bepaalde zekerheden vallen weg, maar er
komen wel nieuwe zekerheden voor terug. Bijvoorbeeld dat het
pensioenstelsel niet meer leidt tot een versterking van de economische
neergang. Bijvoorbeeld dat we veel eerlijker met elkaar zijn over wat
is nou eigenlijk die toezegging, dat mensen als ze 65 zijn 70% van het
laatstverdiende salaris, wat nog steeds een hoop mensen denken, ja dat
is al niet meer, dat is al een tijdje niet meer zo. We zeggen nu ook
gewoon eerlijk: dit is waar je in zo'n pensioenstelsel op kunt rekenen.
Tegen een aantal parameters en als het wat meevalt dan kan het wel eens
in de buurt komen van dat soort toezeggingen, als het wat tegenvalt zal
het wat lager zijn. Dat geeft veel meer stabiliteit en is het iets
unieks hè, want even, voor alle duidelijkheid, wat we aan het repareren
zijn is absoluut het beste pensioenstelsel van de wereld, dat zegt ook
iedereen. Er zit, ik dacht 600 of 800 miljard, inmiddels blijkt het wel
zo'n 900 miljard, zit er in die pensioenpot. Dat is anderhalf keer onze
economie. Dat heeft geen land in de wereld. De Duitsers hebben nog maar
tien procent van dat soort verplichtingen in de buffer zitten, wij
150%, het is enorm. JANSEN (TELEGRAAF) De Rabobank heeft een plan
gelanceerd om helemaal terug te gaan naar de oerhypotheek, de
annuïteitenhypotheek, was u daardoor erg onaangenaam verrast? RUTTE
Nee, dat mag toch. Een bank mag toch een plan hebben? Een vrij land.
JANSEN Het komt namelijk ongeveer twee maanden nadat er net een akkoord
was gesloten, met minister De Jager over beperking van de
aflossingsvrije hypotheek. RUTTE Ja JANSEN En ik meen me te herinneren
dat u in uw vorige hoedanigheid nog wel eens heeft gezegd dat zelfs in
deze onrustige tijden wijzen naar de hypotheekrenteaftrek zeer
ongunstig is dus ik vraag me toch af of u als premier hier ook een
mening over heeft. RUTTE Ja, dezelfde als ik toen had. Ben ik met u
eens. JANSEN Dus u vindt het onverstandig dat de Rabo... RUTTE Nee, dat
niet, de Rabo mag alles zeggen, ik ga niet het maatschappelijk debat
stopzetten. Een bank mag iets vinden. Maar ik ben het wel met u eens
dat het vreemd is dat ze er nu mee komen terwijl er net een akkoord is
zoals u dat net schetste over die, waar ook de AFM bij betrokken is,
dat ook net in de Kamer is behandeld. Ik zou zeggen, geef nou eerst dat
eens even een kans. Ja, en verder geldt voor het kabinet dat wij niet
met voorstellen gaan komen om aan de hypotheekrenteaftrek te morrelen,
dat is bekend. Zou gek zijn als CDA en VVD dat deden. JANSEN Het plan
van de Rabo kan miljarden schelen aan aftrek voor het Rijk, dus het kan
een mooie worst zijn voor het kabinet. Maar ze vragen er wel wat voor
terug, namelijk dat u als kabinet maatregelen mogelijk maakt om
starters een betere instroom te geven, dat zal met name gaan om het
versoepelen van de hypotheekeis, starters die hebben waarschijnlijk
perspectief op meer inkomen, dus die 110% leennorm zou dan bijvoorbeeld
versoepeld moeten worden. Dus er staat wat tegenover van het kabinet en
u kunt daar heel veel geld voor terugkrijgen. Staat u daar open voor?
RUTTE Maar dat heel veel geld terugkrijgen is gewoon lastenverzwaring.
Dat is geen geld terugkrijgen, dat is gewoon lastenverzwaring. De
hypotheekrenteaftrek is niets anders, dat gaan we ook niet ingewikkeld
maken of heel bijzonder maken, het is gewoon een correctie op de veel
te hoge belasting in Nederland. Wij hebben veel te hoge belastingen en
die hypotheekrenteaftrek is nog een klein beetje een correctie op die
veel te hoge lasten. En als het aan dit kabinet ligt zouden we de
lasten graag verlagen. Maar ja, we zijn nu eerst bezig die schulden op
te lossen, dus dat komt in de volgende fase. Maar je gaat natuurlijk
niet de lasten verzwaren, dus wij gaan niet komen aan de
hypotheekrenteaftrek, wij gaan er niet aan komen. Maar verder, ja, de
Rabobank staat vrij om natuurlijk een stuk te publiceren, als die een
kantoor opent, de baas van de Rabo. Dat mag natuurlijk. JANSEN Toch
even voor de duidelijkheid, in dat plan hoeft u niets te doen aan de
hypotheekrenteaftrek, want dat doet de Rabo, en andere banken dan voor
u. Het levert u alleen fors voordeel op, mits u daar iets voor
teruggeeft namelijk versoepeling van de regels voor starters, dus mijn
vraag is..., gaat u daarin mee door toe te geven op die starters? RUTTE
Ik heb helemaal geen zin om daar nu over na te denken, als we net
besloten hebben... wij hebben helemaal geen plannen daarvoor omdat we
net dat - precies wat u zo mooi schetste- dat vorige plan hebben gehad,
met die beperking ook, dat je zegt je moet wel uiteindelijk in die
dertig jaar, de helft aflossen. Dat is net rond. En dat is gedaan om te
voorkomen dat je uiteindelijk met die hoge schulden blijft zitten. Dus
dat is net gebeurd. De Kamer heeft er net ja tegen gezegd. En dan komen
we nu alweer met het volgende plan. Ik zou zeggen, jongens, even nu
rust op die woningmarkt. Die moet gewoon weer even kans krijgen aan te
trekken, daar werken we hard aan en we komen eind van de zomer ook met
de Woonvisie, of voor of na de zomer ik weet niet precies meer, maar
die komt in ieder geval voor Prinsjesdag. En echt niet rommelen aan die
hypotheekrenteaftrek, zou mijn stelling zijn en ja, wat banken allemaal
onderling bedisselen prima, maar als ze daarvoor allerlei
overheidsfacilitatie willen, we hebben net iets gefaciliteerd, namelijk
dat vorige. JANSEN Dus nog even voor de, om het af te hechten, om het
maar even zo te zeggen: als de banken bij het kabinet aankloppen van
wilt u mogelijk maken om in ruil voor dat wij teruggaan naar
annuïteiten om de regels voor starters te versoepelen, dan zegt u nee?
RUTTE Dan is mijn antwoord: we hebben net alles al aangepast en we gaan
eerst maar eens even kijken hoe dat allemaal werkt. Ik sta daar nu niet
meer voor open. VAN DER HEYDE (NOS) U zegt dat nu wel, banken mogen
onderling bedisselen wat ze willen, maar denkt Europa daar niet anders
over? Dit is nou weer het zoveelste voorbeeld waarop ze zeggen zullen
wij eens even onderling gaan afspreken onder welke voorwaarden mensen
een lening mogen afsluiten. RUTTE Dat is natuurlijk iets, als u bedoelt
het mededingingsvraagstuk? Ja, daar ben ik niet deskundig in, maar dat
is natuurlijk, ik neem aan dat banken, die hebben zulke grote
juridische afdelingen dan als ze ergens toe besluiten dat ze er dan
voor zorgen dat de NMA daar ja tegen zegt en anders hebben ze daar een
probleem VAN DER HEYDE Ik vindt het opvallend, ze zijn voortdurend
daarover aan het afspreken, maar je hoort er niemand over dat het
misschien ook wel in strijd is met de regels. RUTTE Ja, dat zou kunnen,
maar dat is geen primaire taak van het kabinet om recht te spreken bij
afspraken tussen bedrijven, dat is een taak van de NMA. En ik ga ervan
uit dat als zij iets van plan zijn, maar ik heb niet de indruk dat
andere banken hier allemaal ja tegen zeggen. Het is een tienpuntenplan,
een a4-tje van de baas van de Rabo, nogmaals een vrij land, iedereen
mag hier z'n plannen presenteren. Maar m'n reactie op de plannen zou
zijn, we hebben nou net een aanscherping gedaan met elkaar waar het
gaat om dat je wel in die jaren dat je die aflossingsvrije hypotheek
hebt ten minste ook een stuk aflost. Dat is gedaan om te voorkomen dat
er te grote restschulden overblijven, wat weer een risico is voor het
hele geldstelsel. Geef dat nou even een kans, en nou rolt er weer een
volgend plan overheen. VAN DER HEYDE Ja, en dat is onhandig want u wilt
wel dat de woningmarkt weer een beetje gaat aantrekken, dat er weer
vertrouwen komt van mensen om hun huis... RUTTE Ja, ook al geloof ik
niet dat mensen nou zich door dit soort plannen meteen van de leg laten
brengen. De woningmarkt heeft natuurlijk een ander probleem, dat is dat
we in Nederland te lang te weinig mogelijkheden hebben gehad om huizen
te bouwen hè, er wordt gewoon te weinig gebouwd. Het probleem van de
woningmarkt is niet de hypotheekrenteaftrek, die bestaat als zestig of
zeventig jaar. Het probleem van de woningmarkt is dat er gewoon de
laatste jaren te weinig mogelijkheden zijn om te bouwen en daardoor zie
je dat uiteindelijk ook er te weinig doorstroming is en dat zet die
woningmarkt op slot. En we hebben natuurlijk, laten we eerlijk zijn,
ook te maken gehad met een economische recessie een paar jaar geleden.
Nou die combinatie zorgt er voor dat die woningmarkt nog steeds in een
behoorlijke fase verkeert. Maar ik zegt niet nu, dan mag Moerland niets
vinden want de woningmarkt doet het niet goed. Hij moet natuurlijk wel
gewoon gebruik maken van z'n vrijheid van meningsuiting. VAN BEEK (BNR)
(onverstaanbaar, red.) de woonvisie die nog komt. Is toegezegd aan de
Kamer, gaat de overdrachtsbelasting daar deel van uit maken? RUTTE We
komen met een woonvisie en echt, daar hebben we nog helemaal niet eens
over gesproken, dus ik ga echt niets over die woonvisie zeggen. VAN
BEEK Maar als je nu een startend stelletje bent en ... RUTTE Dan moet
je gewoon een huis kopen, als je een huis wilt kopen. BERGHUIS (RTL)
Dan heb je niet straks in september van goh, had ik maar een paar
maanden gewacht, want nou... RUTTE Als jij graag een huis wilt kopen
dan moet je dat gewoon doen. Dan kijk ik recht in de camera, dat is ook
heel goed nieuws voor heel Nederland. We hebben echt die woningmarkt
nodig. En dat een kabinet met een woonvisie komt dat zal voor een heel
groot deel natuurlijk ook over de huurmarkt gaan. We hebben daar
natuurlijk allerlei voorstellen voor gedaan in het RA die we verder aan
het uitwerken zijn. BERGHUIS Dus geen cadeautjes voor starters? RUTTE
Cadeautjes doen we al helemaal nooit. BERGHUIS Lagere
overdrachtsbelasting. RUTTE U kent ons, cadeautjes is niets voor het
kabinet. VISCHJAGER U had de vorige keer beloofd... RUTTE Ja!
VISCHJAGER Heeft u dat ook gedaan? RUTTE Beste Julius, het gaat
inderdaad, het betreft hier omgekomen bootvluchtelingen. Dat is
inderdaad, ik lees het even letterlijk voor, het gaat inderdaad om een
ernstige kwestie. Niet voor niets heeft het parlementaire assemblee van
de Raad van Europa, besloten tot een onderzoek. Eind juli horen we de
uitkomsten. Ik zou zeggen laten we even afwachten om te horen wat daar
uitkomt. VISCHJAGER (onverstaanbaar, red.) RUTTE Dit heb ik net
gekregen dus. Eind juli komt het onderzoek van de PACE, dat is toch
mooi. Eind juli komt het onderzoek. Zo. Dank, goed weekend.