17 juni 2011
Rapport over waarde programmagegevens verschenen
In Nederland worden alle rtv-gidsen uitgegeven door omroepen. Zonder
toestemming tot publicatie en verstrekking van de programmagegevens
door de omroepen kunnen nieuwe aanbieders deze markt niet betreden. Met
name de NPO beschermt haar positie op de gidsenmarkt door het niet
verstekken van haar wekelijkse programmagegevens aan nieuwe toetreders.
Al lang wordt geprobeerd de markt ook voor andere partijen te openen,
maar ondanks jarenlange juridische procedures zijn pogingen daartoe tot
op heden gestrand.
De minister van OCW gaf het Commissariaat voor de Media op 27 januari
van dit jaar de opdracht een onderzoek uit te voeren naar de
mogelijkheden van een zorgvuldige en evenwichtige beschikbaarstelling
van de programmagegevens van de publieke omroep. Met het rapport 'Is er
nog iets op tv?' heeft het Commissariaat aan deze onderzoeksopdracht
voldaan.
Op basis van de huidige situatie heeft het Commissariaat verschillende
scenario's opgesteld, die laten zien wat er gebeurt als de
programmagegevens van de publieke omroep om niet of tegen een
vergoeding worden vrijgegeven. Als per direct de gegevens gratis ter
beschikking komen, dan zou een enorme concurrentie kunnen losbarsten,
waardoor kwaliteit en betrouwbaarheid van de programmagegevens in het
gedrang kunnen komen. Bij een hoge prijs voor de programmagegevens
bestaat de kans dat eerst hoogwaardige producten met een
verhoudingsgewijs kleine oplage worden uitgegeven. De scenario's laten
ook zien dat zonder meebewegen van SBS en RTL de huidige situatie
nauwelijks zal veranderen. Een papieren gids is immers voor de
consument pas interessant als hij een zo volledig mogelijk overzicht
krijgt van zijn TV week.
Het Commissariaat concludeert op basis van de ontwikkelde scenario's en
gesprekken met directbetrokkenen dat zorgvuldigheid wordt beïnvloed
door de garantie op accuratesse van de basisgegevens - datum, zender,
omroep, tijdstip, titel, korte omschrijving en de NICAM-indicatie - per
programma. Dit wordt gewaarborgd door het niet mogen veranderen van
deze gegevens door de afnemer. Daarnaast concludeert het Commissariaat
dat teneinde bestaande en nieuwe marktpartijen de kans te geven een
gezond businessmodel te behouden c.q. op te bouwen, de markt is gebaat
bij een getrapte opening van vrijgave van programmagegevens, leidend
tot een evenwichtige manier van ter beschikking stellen van de publieke
programmagegevens. Hiertoe stelt het rapport twee modellen voor.
Als eerste beschrijft het rapport een model waarin de programmagegevens
van de publieke omroep vanaf 2012 tegen een dusdanig hoge vergoeding
ter beschikking worden gesteld, dat kwaliteitsproducten met winst te
introduceren zijn en concurrentie in de vorm van premium papieren
producten ontstaat. De hoge vergoeding biedt marktpartijen niet
voldoende ruimte voor andere producten, zoals gratis papieren bijlagen
met programmagegevens. De mogelijkheden om die rendabel uit te kunnen
brengen, worden in dit eerste model door een stapsgewijze daling
bereikt. Binnen vijf jaar daalt de hoge prijs ieder jaar met 20
procentpunten naar 0 of kostprijs.
In het tweede model wordt de gemiddelde prijs gehanteerd die is
afgeleid van de berekende waarde voor Nederlandse programmagegevens.
Het model voorziet in een herberekening om de twee jaar, zodat ook hier
sprake is van getrapte introductie van vrijgave van programmagegevens.
Ten tijde van de herberekening kan bezien worden in hoeverre
marktverruiming heeft plaatsgevonden en welke opstelling RTL en SBS
hebben gekozen. Hun gedrag is immers, net als in het eerste model, in
sterke mate bepalend voor de ontwikkelingen op de papieren gidsen
markt.
Om een realistische prijs te kunnen bepalen is een waarderingsonderzoek
door een onafhankelijk financieel adviesbureau uitgevoerd. Afhankelijk
van de methodische insteek en gebaseerd op de markt van rtv-gidsen is
het een realistische veronderstelling dat 3,4 eurocent per exemplaar de
hoogst mogelijke prijs is voor de programmagegevens. Daarmee kan een
gids nog net, met minimale winst, in de markt worden gezet.
De waardebepaling en de voorgestelde modellen hebben overigens alleen
betrekking op papieren rtv-gidsen. Voor elektronische producten als
EPG's en online gidsen zijn andere condities gedefinieerd voor het ter
beschikking stellen van programmagegevens.
Download hier het rapport 'Is er nog iets op tv?'
Zie het origineel
Commissariaat voor de Media