Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg Belgie
Werk goedgekeurd met de stemming van het ontwerp van Programmawet
Belangrijke maatregelen Werk goedgekeurd met de stemming van het ontwerp van
Programmawet
Vice-Eerste minister en minister van Werk, Joëlle Milquet,
aangekondigd de goedkeuring op 16 juini door de kamer van
volksvertegenwoordigers van het ontwerp van Programmawet, want dat
bevat verschillende belangrijke maatregelen inzake Werk. Het gaat met
name om:
* de definitieve uitbreiding van de voordelen van de
herstructureringskaart naar werknemers ontslagen in het kader van
een faillissement;
* de veralgemening van de elektronische aangifte van de tijdelijke
werkloosheid;
* de versterking van de strijd tegen de fraude in het stelsel van de
dienstencheques.
1. Definitieve uitbreiding van de voordelen van de herstructureringskaart
naar werknemers ontslagen in het kader van een faillissement
In het kader van de crisismaatregelen die medio 2009 in het leven waren
geroepen, heeft de federale regering de voordelen van de
herstructureringskaart wat betreft de vermindering van patronale en
persoonlijke bijdragen, uitgebreid tot de werknemers die ontslagen
werden ten gevolge van een faillissement.
Deze maatregel, die al verschillende keren werd verlengd, was van
toepassing op werknemers die ontslagen waren in de periode tussen 1
juli 2009 tot einde januari 2011. De maatregel wordt nu definitief.
2. Veralgemening van de elektronische aangifte van de tijdelijke werkloosheid
In het kader van de wetgeving inzake tijdelijke werkloosheid voor
bedienden, werd voorzien dat de aangifte daarvan verplicht op
elektronische wijze moest gebeuren.
Sinds de inwerkingtreding van deze maatregel voor bedienden, heeft de
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) vastgesteld dat deze
procedure vele voordelen met zich meebrengt: tijdwinst bij de codering,
meer juridische zekerheid, minder kans op fouten, grotere
controlecapaciteit, enzovoort. Bovendien lijkt deze procedure geen
problemen te stellen voor de betrokken ondernemingen, noch voor de
KMOâs noch voor de grotere onder hen. Het ontwerp van Programmawet dat
vandaag werd goedgekeurd, veralgemeent deze procedure voor het
volledige stelsel van tijdelijke werkloosheid, incluis voortaan dus ook
voor de arbeiders.
Op dit ogenblik wordt ongeveer 50 procent van de aangiften op
elektronische wijze ingediend. Het nieuwe regime zal van toepassing
worden per 1 oktober 2011. De RVA zal niettemin een soepeler houding
aanhouden ten overstaan van de ondernemingen en de sociale
secretariaten tot begin 2012.
Â
3. Versterking van de strijd tegen de fraude in het stelsel van de
dienstencheques
Het ontwerp dat vandaag werd goedgekeurd bevat ook verschillende
wijzigingen in de wetgeving op de dienstencheques waarmee de federale
regering haar wil vertaalt om beter tegen eventuele misbruiken in die
sector op te treden.
a. Versterking van de erkenningsvoorwaarden
Om een erkenning te bekomen, zullen de ondernemingen voortaan verplicht
worden om deel te nemen aan een informatiesessie van RVA. Bovendien
zullen de ondernemingen die een erkenning vragen, niet langer
bestuurders, zaakvoerders of lasthebbers mogen hebben die betrokken
waren bij een faillissement of liquidatie gedurende de drie jaren
voorafgaand aan de aanvraag tot erkenning.
b. Sanctionering van gebruikers die wetens en willens aan een inbreuk vanwege
de onderneming hebben meegewerkt
Een nieuwe bepaling wil de gebruikers sanctioneren die opzettelijk
hebben deelgenomen aan een inbreuk die gepleegd werd door de
onderneming. Zij kunnen niet alleen niet langer dienstencheques
bestellen of gebruiken, maar RVA kan ook de terugbetaling vragen van de
federale tegemoetkoming van de dienstencheques.
c. Verruimde sanctionering voor erkende ondernemingen die de wettelijke of
reglementaire bepalingen niet hebben gerespecteerd
Het ontwerp van Programmawet laat RVA eveneens toe het bedrag van de
aanschafprijs van de dienstencheques te recupereren boven de federale
tegemoetkoming bij de erkende onderneming als deze laatste de
wettelijke en reglementaire voorwaarden niet heeft nageleefd.
Momenteel kan de RVA inderdaad alleen de federale tegemoetkoming
recupereren, niet het deel betaald door de gebruiker, en dit ondanks
het feit dat de onderneming een inbreuk heeft gepleegd.
d. Beroepen inzake dienstencheques
Ten slotte preciseert het ontwerp van Programmawet ook dat de beroepen
die tegen de beslissingen van de RVA in het kader van de reglementering
dienstencheques ingesteld worden, voortaan onder de bevoegdheid van de
arbeidsrechtbanken vallen, met uitzondering van de beroepen tegen de
toekenning, weigering of intrekking van de erkenning die onder de hoede
van de Raad van State blijven.
Tot op vandaag bestond er geen specifieke bepaling die voorzag welke
rechtsmacht bevoegd was om de betwistingen inzake dienstencheques te
behandelen. Ze werden daarom ingediend bij de rechtbank van eerste
aanleg, op basis van de algemene bevoegdheid van deze laatste.
Deze situatie was niet erg bevredigend, met name omdat er geen enkele
specifieke termijn voorzien is om deze beroepen voor de rechtbank van
eerste aanleg in te dienen. Daardoor werd de termijn van 10 jaar
toegepast, zoals voorzien in het gemeen recht. Welnu, deze termijn
vormde een bron van juridische onzekerheid.
Dat de arbeidsrechtbank bevoegd gemaakt wordt voor beroepen inzake
dienstencheques is coherent met de regels die in voege zijn voor andere
beroepen tegen beslissingen genomen door de RVA (werkloosheid,
loopbaanonderbreking, brugpensioen, enzovoort), aangezien deze ook voor
de arbeidsrechtbank gebracht worden.
Â
Bron: persbericht van het kabinet van de minister van Werk
Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg -