Zwolle Kampen Netwerkstad verkent ontwikkelingsrichting
16 juni 2011
Schaalsprong in de IJsseldelta
Zwolle Kampen Netwerkstad staat aan de vooravond van een schaalsprong.
De regio zal de komende twintig jaar flink groeien. Daarom hebben de
gemeenten Zwolle en Kampen en de provincie samen met maatschappelijke
organisaties verkend hoe die ruimtelijke ontwikkeling vorm moet
krijgen. Daarbij is duidelijk geworden dat Zwolle Kampen Netwerkstad
moet inspelen op de ligging in een knooppunt van landelijke wegen- en
spoorwegen (onder meer A28, N50 en Hanzelijn) én dat we rekening moeten
houden met de opgaven op het gebied van waterveiligheid en
klimaatverandering.
Deze twee randvoorwaarden zijn benoemd in de Schaalsprong in de
IJsseldelta - Tussenresultaat van de strategische verkenning Zwolle
Kampen Netwerkstad 2040. Dit document is onlangs door de colleges van B
en W van Zwolle en Kampen en het college van GS van Overijssel
vastgesteld als basis voor verdere dialoog met bewoners en
maatschappelijke organisaties over de ruimtelijke ontwikkeling van de
regio. Wethouders Lidi Kievit (Kampen), Gerrit Piek (Zwolle) en
Overijssels gedeputeerde Bert Boerman hebben de stand van zaken op 17
juni toegelicht.
Drie scenario's
Rekening houdend met de knooppuntfunctie en de klimaatopgave zijn er
drie mogelijke scenario's denkbaar. De scenario's schetsen mogelijke
toekomstperspectieven voor Zwolle Kampen Netwerkstad en moeten niet al
te letterlijk gezien worden, ze geven eerder de uiterste hoeken van het
speelveld aan.
In het scenario Randstadcorridor is Zwolle Kampen Netwerkstad onderdeel
van een regio met een sterkere oriëntatie op de Noordvleugel, Noord- en
Oost Nederland als achterland en met de Hanzelijn als belangrijkste
ontwikkelas. Het perspectief Regionale Ster gaat uit van een sterke
regio-op-eigen-kracht in Noordoost-Nederland met Zwolle als epicentrum.
Het perspectief Deltanetwerk beweegt mee met de wateropgaven in de
IJsseldelta en Zwolle Kampen Netwerkstad profileert zich primair als
een duurzame, groenblauwe regio.
Rode draden
De drie perspectieven lopen uiteen, maar ze hebben ook overeenkomsten.
In alle scenario's is de corridorfunctie via spoor en weg essentieel
voor de positie van Zwolle Kampen Netwerkstad, en daarbinnen de
knooppuntfunctie van Zwolle voor de regio. Behoud van bereikbaarheid is
dan ook van groot belang en vraagt om verdere ontwikkeling en
instandhouding van infrastructuur.
Een goede bereikbaarheid is ook nodig om Zwolle Kampen Netwerkstad nog
beter op de kaart te zetten als economische en culturele motor voor een
grotere regio in Noordoost Nederland, met aantrekkelijke binnensteden,
innovatieve maakindustrie, goed onderwijs (met name HBO) en
topklinische zorg, in een fraaie landschappelijke omgeving.
Ook de wateropgave komt in alle drie de perspectieven terug. Zwolle
Kampen Netwerkstad moet zich hoe dan ook voorbereiden op meer water in
de IJssel en het IJsselmeer, maar het Deltaprogramma biedt ook kansen.
Het vervolg
De strategische verkenning wordt uitgevoerd als onderdeel van de
programmalijn Sterke Steden.
Zwolle Kampen Netwerkstad wil ook in het vervolg van de verkenning
blijven optrekken met maatschappelijke partners uit de regio. Er zijn
al twee dialoogsessies met stakeholders geweest. In de volgende
dialoogsessie wordt de maatschappelijke agenda verder uitgewerkt.
Belangrijke punten daarbij zijn:
1. creëer ruimtelijke en infrastructurele randvoorwaarden,
bijvoorbeeld via investeringen in de ontwikkeling van Spoorzone
Zwolle en de ontwikkeling naar een A 50;
2. werk aan het aantrekken en binden van jong talent en jonge gezinnen
door te investeren in vestigingsklimaat en passende woonmilieus;
3. Blijf de diversiteit koesteren waarmee de regio groot is geworden,
maar breng ook focus aan op enkele kansrijke sectoren als cultuur,
toerisme en health & care.
De komende tijd worden 21 programma's en projecten beoordeeld op hun
bijdrage aan de drie toekomstperspectieven. Dat moet uitmonden in het
najaar van 2011 uitmonden in een uitvoeringsprogramma. Daarna kunnen in
samenwerking met het Rijk en andere partners de eerste
klimaatbestendige pilotprojecten opgestart worden.
Provincie Overijssel