Nationale Search Engine Monitor 2011: Bing wint langzaam terrein
Persbericht van Checkit BV
Nijmegen, 17 juni 2011 - Search Engine Mediabureau Checkit en
onderzoeksbureau RMI presenteren de meest opvallende resultaten uit het
jaarlijkse Nationale Search Engine Monitor onderzoek, dat sinds 2002
het online zoekgedrag van Nederland in kaart brengt. Opvallend dit jaar
is de groei in gebruik en bekendheid van de Microsoft zoekmachine Bing.
Verschuivingen in de Nederlandse online zoekmarkt
In de editie van 2010 bleef het marktaandeel van Bing nog steken op 1%.
Dit was geen verbetering ten opzichte van voorganger Live Search. Dit
jaar wordt Bing door 2% van de Nederlanders bestempeld als de meest
gebruikte zoekmachine. Ook het incidentele gebruik van Bing is
toegenomen. De grootste stap is desondanks gemaakt op het gebied van
naamsbekendheid. In 2010 was 24% van de Nederlanders bekend met Bing,
in 2011 is dat gestegen naar 40%. Deze verschuivingen gaan voornamelijk
ten koste van ilse, Altavista en Microsoft partner Yahoo!.
Onderstaande tabellen geven een overzicht van de top vijf zoekmachines
van Nederland wat betreft gebruik en bekendheid.
Meest gebruikt %
Google 93 (-1)
Vinden 5 (+2)
Bing 2 (+1)
Yahoo! 0 (-1)
ilse 0 (-1)
Weleens gebruikt %
Google 93 (-3)
Vinden 7 (+1)
Bing 6 (+3)
Yahoo! 4 (-1)
ilse 3 (-2)
Geholpen bekendheid %
Google 97 (=0)
Yahoo! 65 (-2)
ilse 61 (-12)
Altavista 41 (-7)
Bing 40 (+16%)
(C) Checkit/RMI Nationale Search
Engine Monitor, mei 2011
Online zoeken in Europa versus de Verenigde Staten
In de Verenigde Staten wint Bing al langer terrein ten koste van
Google. Daar heeft Google een marktaandeel van 67%. Dit is een verlies
van 10% ten opzichte van augustus 2010. De dominante positie van Google
in Europa vertoont nu ook enkele scheurtjes. In het Verenigd Koninkrijk
heeft Bing inmiddels een marktaandeel van 4% en is daarmee de snelst
groeiende zoekmachine (Bron: Hitwise). De samenwerking met Yahoo en de
introductie van een nieuwe zoektechnologie lijkt voor Microsoft ook in
Europa haar eerste vruchten af te werpen.
Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de zestiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt
gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit
en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van
zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd
uitgevoerd onder 1.637 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of
ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.
Over Checkit
Checkit is het in 1999 opgerichte full service Search Engine
Mediabureau dat met u meedenkt. Checkit focust zich volledig op Search
Engine Marketing en dit is een bewuste keuze. Door onze focus zijn wij
de absolute expert op ons vakgebied. Om voorop te blijven lopen doen we
regelmatig onderzoek waaronder de Top 100 online vindbaarheid en de
Nationale Search Engine Monitor. Kijk voor meer informatie over de
Nationale Search Engine Monitor op
http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html.
Over RMI
RMI is een marktonderzoekbureau dat zich heeft gespecialiseerd in
internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website
onderzoek. Kijk voor meer informatie over RMI op
http://www.rminteractive.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.checkit.nl/nationale-search-engine-monitor.aspx
Bijlage:
* persbericht checkit nationale search engine monitor - bing wint
langzaam terreinpdf
Razende Robot Reporter