Consumentenbond
Duidelijkheid zorgplicht goed voor consumenten
* 17 juni 2011
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft in zijn Toezichtkader
Zorgplicht voor het eerst uitgewerkt wat zorgplicht voor
zorgverzekeraars inhoudt. Consumenten hebben zo meer duidelijkheid over
welke zorg en vergoedingen zij van hun verzekeraars mogen verwachten,
een belangrijke ontwikkeling aldus de Consumentenbond. Consumenten
kunnen hun verzekeraar daarmee gericht aanspreken op zijn zorgplicht.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: `Consumenten weten niet dat je
bijvoorbeeld bij een probleem in kraamzorg tegen je zorgverzekeraar kan
zeggen: help mij bij het zoeken naar hulp. Of als het ziekenhuis in de
buurt sluit, je de verzekeraar kunt aanspreken voor het regelen van een
opname dichtbij huis'.
Een aantal zaken in het Toezichtkader kan echter nog beter. Zo is de
snelheid van leveren van zorg gebaseerd op zogenoemde `Treeknormen' uit
2000, die veel ruimer zijn dan wat consumenten eronder verstaan. Ook
blijft onduidelijk wat kwalitatief goede zorg nu precies is.
Rechten en plichten
In de Zorgverzekeringswet staat dat verzekeraars moeten zorgen dat
verzekerden toegang hebben tot bereikbare, beschikbare en kwalitatief
goede zorg. Verzekeraars zijn verantwoordelijk voor het inkopen van
goede kwaliteitszorg, die goed bereikbaar is. Consumenten hebben
daarnaast recht op tijdige hulp. Bij lange wachtlijsten kunnen
consumenten verzekeraars daarop aanspreken. Dat geldt niet alleen voor
verzekerden met een natura-, maar ook een restitutiepolis.