Gemeente Lelystad
Stadhuis Lelystad geheel verbouwd
Vrijdag 17 juni 2011
Sinds 6 juni is de gemeentelijke organisatie van Lelystad terugverhuisd
naar een geheel vernieuwd stadhuis. Gedurende anderhalf jaar was de
gemeentelijke organisatie verdeeld over verschillende tijdelijke
locaties. Nu is de gemeente Lelystad terug in het prachtig verbouwde
pand met een frontoffice waar 60 procent van de vragen van inwoners
direct wordt beantwoord, een `winkelstraat' waar inwoners kunnen
shoppen voor gemeentelijke producten, een prachtige trouwzaal en een
gemeentelijke organisatie waar ambtenaren werken volgens het Nieuwe
Werken-concept.
Metamorfose
Het gebouw heeft een complete metamorfose ondergaan. Alle gemeentelijke
diensten, inclusief die van het Werkplein en van het UWV, voorheen aan
de Middendreef, zijn in het vernieuwde stadhuis overzichtelijk bij
elkaar geplaatst op de begane grond in de hal. Daarmee wordt de
dienstverlening sterk verbeterd. Ook heeft gemeente Lelystad een nieuw
en eenvoudig telefoonnummer: 140320, voor alle vragen. Naast de
hoofdingang vanaf het Stadhuisplein is het stadhuis ook te bereiken via
de Westentree, waar ook de Flevomeer Bibliotheek is te vinden.
Het gebouw
Reden voor de uitgebreide verbouwing was het groot onderhoud dat aan
het 30 jaar oude gebouw moest worden uitgevoerd. De verbouwing die ruim
1,5 jaar duurde heeft een duurzaam en eigentijds gebouw opgeleverd dat
aan alle milieueisen voldoet. Zo is het stadhuis `gestegen' van een
C-label naar een A+-label. Kabels (zo'n 56 km) en leidingen zijn
vervangen, op de begane grond is de voormalige ruimte van de
bibliotheek betrokken bij de Stadswinkel waar de balies van
Burgerzaken, Zorg- en werkplein zijn te vinden. Er zijn een aparte
trouwzaal en presentatiezaal gerealiseerd. De gehele verbouwing,
exclusief afschrijving, heeft zoals gepland 32,8 miljoen euro gekost.
Publieksvriendelijk
De begane grond is geheel ingericht voor het publiek. Met alle balies
op de begane grond is de dienstverlening veel publieksvriendelijker
geworden. Daarmee is de Stadswinkel ook voor gehandicapten
toegankelijker geworden. Ook het UWV is in het stadhuis getrokken. Het
vormt samen met de gemeente het Werk- en zorgplein, zodat inwoners op
één plek met al hun vragen over werk, uitkering en zorg terechtkunnen.
Winkelstraat
De hal is in feite één grote winkelstraat waar je op een relaxte manier
als inwoner door heen kunt wandelen, kunt shoppen en je vragen kan
stellen op gebied van werk en uitkering, zorg en alle diensten van
burgerzaken, zoals aanvragen van paspoorten, rijbewijzen, geboorte
uittreksels etcetera. Centraal in de hal bevindt zich de
informatiebalie.
Nieuwe werken-concept
Het gebouw is geheel ingericht volgens het Nieuwe Werken-concept. Dat
betekent flexibel en digitaal werken zonder eigen bureau. Overal in het
gebouw zijn plekken ingericht voor allerlei verschillende werkvormen:
van stilteplekken tot informele overlegplekken en van grote ronde
tafels tot vergaderkamers met digitale schermen. Een inspirerende
werkomgeving met nieuwe werkvormen wat maakt dat het werk efficiënt en
snel gedaan kan worden en waar ook de klant weer van profiteert.
60 procent van de vragen direct beantwoord en nieuw telefoonnummer
Aan de balies, maar ook aan de telefoon werkt de gemeente met een
frontoffice die 60 procent van de vragen van inwoners direct kan
beantwoorden. In die gevallen dat niet direct het antwoord kan worden
gegeven, wordt doorverbonden met de backoffice die de vraag
beantwoordt. Het streven is binnen een paar jaar 80 procent van de
vragen van inwoners direct aan de frontoffice te beantwoorden.
Inwoners die een product willen afnemen van de gemeente (bijvoorbeeld
een uittreksel burgerlijke stand, bouwvergunning of een zorgvraag
hebben), kunnen ook een afspraak maken. Ze zijn dan direct aan de beurt
op het tijdstip dat het hen schikt.
Eén ingang per kanaal
De gemeente heeft als onderdeel van een klantgerichte service sinds
vorige week ook een nieuw, kort en makkelijk te onthouden
telefoonnummer 14 0320 dat één ingang biedt voor alle vragen aan de
gemeente. Het 14+nummer is een landelijk concept (Antwoord©) waaraan al
veel gemeenten meedoen: het telefoonnummer van de deelnemende gemeenten
begint met 14 gevolgd door het netnummer van de betreffende gemeente.
Ook voor het digitale kanaal heeft de gemeente Lelystad één ingang:
inwoners kunnen digitaal zaken doen met de gemeente via het
Digitaal Loket.
Ja