Voorkennis over leden essentieel voor samenwerking in virtueel team
Persbericht van Open Universiteit
Virtuele projectteamleden zijn, aan het begin van hun samenwerking,
gebaat bij informatie over elkaar, zodat ze een inschatting van elkaars
professionele betrouwbaarheid kunnen maken. Informatie over
bijvoorbeeld werkervaring en bereikbaarheid maar ook leeftijd en
hobby's blijken noodzakelijk om elkaar te kunnen vertrouwen en goed te
kunnen samenwerken. Dat is de conclusie van het promotieonderzoek van
Ellen Rusman, met de probleemstelling 'Hoe kunnen we leden van virtuele
projectteams in het begin van hun samenwerking helpen de
betrouwbaarheid van collega's in te schatten?' Rusman promoveert bij
het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open
Universiteit en verdedigt haar proefschrift vrijdag 17 juni 2011 in
Heerlen.
Betrouwbaarheid en vertrouwen
Virtuele teams kunnen zich niet op dezelfde manier een beeld van de
betrouwbaarheid van een collega vormen als teams waarvan de leden
elkaar fysiek ontmoeten. Virtuele teams werken namelijk vaak eenmalig
aan een project, communiceren via de computer met elkaar, werken vaak
bij verschillende organisaties en op verschillende plaatsen in de
wereld en kennen elkaar dus daardoor vaak nog niet. Toch is het
essentieel dat collega's in een virtueel team elkaar vertrouwen, om
bijvoorbeeld informatie te kunnen delen en beslissingen te nemen. De
ingeschatte betrouwbaarheid van een persoon blijkt in hoge mate
bepalend voor de mate van vertrouwen, die de andere teamleden krijgen
in die persoon. Daarom heeft het onderzoek van Rusman zich gericht op
de inschatting van de betrouwbaarheid van projectleden binnen virtuele
teams.
Conclusies onderzoek
Uit het promotieonderzoek blijkt dat het aanbieden van een modelprofiel
met persoonlijke informatie over de teamleden virtuele teams helpt bij
het vormen van een betrouwbaarheidsinschatting in de eerste fase van de
samenwerking. De teamleden vonden informatie over opleiding,
werkervaring en huidige functie belangrijk om betrouwbaarheid in te
schatten, maar ook een portretfoto, de werk- en bereikbaarheidstijden,
informatie over de familiesituatie en hobby's blijken hierbij
waardevol. Afhankelijk van de fase van de samenwerking zijn
verschillende aspecten van betrouwbaarheid belangrijker. Een geschikt
profiel bevat informatie-elementen gerelateerd aan meerdere aspecten
van professionele betrouwbaarheid, die juist in de beginfase van
samenwerking van belang zijn. In het begin zijn bijvoorbeeld
bekwaamheid, betrokkenheid en beschikbaarheid belangrijk.
Over Ellen Rusman
Ellen Rusman (Alkmaar, 1975) is onderwijstechnoloog en wetenschappelijk
medewerker bij het programma Leernetwerken van het Centre for Learning
Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Ze is
afgestudeerd in onderwijswetenschappen en -technologie aan de
Universiteit Twente, met een focus op curriculumontwikkeling en
-implementatie. Tijdens haar studie heeft ze enkele maanden
doorgebracht aan het Centre for Studies in Advanced Learning Technology
(C-SALT) aan de Lancaster University in Engeland. Na haar afstuderen is
ze in 1998 begonnen als onderwijstechnoloog bij CELSTEC. Sindsdien is
ze onderwijsontwerper, -trainer en -consultant geweest, waarbij ze als
projectlid en -leider in locale, nationale en internationale (EU)
projecten heeft samengewerkt. Ze ontwerpt omgevingen voor
(samenwerkend) leren, informatie- en kennismanagement. Eind 2006 is ze
begonnen haar werk als onderwijsontwerper te combineren met een
promotieonderzoek. Zij is met name geĂŻnteresseerd in het ondersteunen
van samenwerkende leer- en werkervaringen binnen netwerken en de
invloed van percepties van vertrouwen, betrouwbaarheid en cultuur op
deze samenwerking.
*
Links:
http://www.ou.nl
Razende Robot Reporter