Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
PepsiCo en 's werelds beroemdste chef-kok kondigen nieuwe innovatieve samenwerking aan PepsiCo en Chef Ferran Adrià werken samen aan creatieve culinaire creaties

Utrecht, 16 juni 2011 - De unieke nieuwe samenwerking tussen het bedrijf en Ferran Adrià biedt PepsiCo de kans om nieuwe innovaties op het gebied van voeding te ontwikkelen en meer te weten over toonaangevende keukentrends.

Ferran Adrià, chef-kok van het befaamde restaurant El Bulli in Spanje dat maar liefst vijf keer is benoemd tot beste restaurant ter wereld door Restaurant Magazine, zal samenwerken met PepsiCo aan het ontwikkelen van nieuwe methoden en concepten voor creatieve voedingsinnovaties. Deze samenwerking komt voort uit een bestaande succesvolle samenwerking tussen de twee partijen die is ontstaan in 2005. Chef Adrià adviseerde PepsiCo Spanje onder andere over het merk Alvalle (koude groentesoepen) en Lay's Artesanas 100% olijfolie.

Ferran Adrià zal creatieve principes, methoden, procedures en technieken delen om PepsiCo te kunnen ondersteunen in de creatie van nieuwe hartige zoutjes, ontbijtproducten en andere tussendoortjes. Hij zal het PepsiCo productontwikkelingsteam inspireren door het delen van wereldwijde samples, voedingstrends en observaties.

Een specifiek focusgebied van de samenwerking is het verkennen van culinaire mogelijkheden die PepsiCo in staat stellen om zijn productportfolio nog verder uit te breiden met gezonde alternatieven. Dit omvat het ontwikkelen van ingrediënten met meer smaak en natuurlijke technieken voor het behoud van een product. Hierdoor kan het gebruik van vetten en olie verder worden gereduceerd waardoor de producten gezonder worden.

Indra Nooyi, PepsiCo Chairman and CEO, legt uit: "PepsiCo heeft een bestaande reputatie op het gebied van voedingsinnovaties en deze samenwerking, met aantoonbaar de beste chef-kok in de wereld, stelt ons in staat om nieuwe creatieve concepten en ideeën verder uit te werken. Ook wij zullen onze creatieve principes en ideeën delen die we hebben ontwikkeld in onze 46-jarige historie, zodat we kunnen bijdragen aan de missie van Ferran Adrià om in de toekomst een grensoverschrijdende culinaire denktank en onderzoeksfaciliteit te creëren."

Ferran Adrià zegt: "Het is zowel een eer als een uitdaging voor ons om zo nauw samen te werken met een toonaangevend voedingsmiddelenbedrijf als PepsiCo en zijn uitzonderlijke R&D teams over de gehele wereld. Dit is zeker een verrijkende ervaring voor beide partijen, waarbij we interessante resultaten hopen te verkrijgen voor onze gezamenlijke taak, El Bulli zal hieraan bijdragen door zowel zijn historische kennis te delen op het hoogste niveau gastronomie als op andere gebieden binnen de voedingsmiddelen branche."

###

Over PepsiCo
Met bekende sterke merken als Pepsi, 7-up, Tropicana, Quaker Cruesli, Lay's, Doritos, Duyvis en Smiths staat PepsiCo in Nederland in de Top 7 van voedingsmiddelenbedrijven. In Nederland zijn er voor PepsiCo 850 mensen werkzaam. Zij werken op vier vestigingen, waaronder drie fabrieken. Voor meer informatie: www.pepsico.nl.

PepsiCo Nederland is onderdeel van de PepsiCo Groep (PEP, NYSE) die wereldwijd de meeste merken in voeding en dranken heeft. De divisies Frito-Lay, Quaker, Pepsi-Cola, Tropicana en Gatorade bieden honderden smakelijke producten waar consumenten in meer dan tweehonderd landen dagelijks van genieten. PepsiCo heeft een jaaromzet van ongeveer 60 miljard dollar. Wereldwijd worden werknemers van PepsiCo verbonden door een gezamenlijke visie op duurzame groei: Performance with Purpose. PepsiCo wil consumenten een breed aanbod van smaakvolle producten bieden. Daarnaast wil het bedrijf de natuurlijke rijkdommen beschermen. Voor het personeel geeft PepsiCo prioriteit aan diversiteit en een werkomgeving waarin mensen zich gerespecteerd en gestimuleerd voelen. PepsiCo wil met Performance with Purpose een balans vinden tussen zakelijk succes en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Voor meer informatie: www.pepsico.com.