Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Persbericht Rover
16 juni 2011
Rover klaagt over NS bij Inspectie V&W
Door reizigers met een buitenlandse bankrekening minder service te
verlenen dat reizigers met een Nederlandse rekening, handelt NS in strijdt
met Europese regelgeving. Deze klacht legt Rover neer bij de Inspectie
Verkeer & Waterstaat. Ook vraagt Rover de Inspectie er op toe te zien dat
NS reizigers beter informeert over hun rechten en plichten.
NS legt reizigers uit het buitenland beperkingen op. Zo is het niet
mogelijk een voordeelurenkaart aan te schaffen zonder Nederlandse
bankrekening, waardoor reizigers uit andere landen niet kunnen beschikken
over het kortingstarief. Ook is de 'geld terug bij vertraging'-regeling
enkel toegankelijk voor reizigers met een Nederlands bankrekeningnummer.
Rover heeft de kwestie al diverse malen bij NS aangekaart maar nog geen
bevredigend antwoord gehad. Volgens EU-verordening 1371/2007 verdienen
reizigers uit verschillende landen dezelfde behandeling. Rover vindt daarom
dat NS zich schuldig maakt aan discriminatie.
Volgens dezelfde verordening moeten reizigers bij de verkoop van
vervoerbewijzen op de hoogte worden gebracht van hun rechten en plichten.
Verder moeten reizigers in het station en in de trein worden geïnformeerd
over de contactgegevens van de toezichthouder. Volgens Rover voldoet NS ook
niet aan deze voorschriften. Naast het feit dat er geen contactgegevens te
vinden zijn op het station en in de trein, kan de reiziger op een station
zonder geopende loketten geen informatie krijgen over zijn rechten.
Rover vraagt de Inspectie maatregelen te nemen zodat NS de Europese
voorschriften alsnog gaat naleven.
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer