Ingezonden persbericht
Van: Span, Gemma (Cohn & Wolfe Benelux)
Verzonden: donderdag 16 juni 2011 15:06
Aan: Span, Gemma (Cohn & Wolfe Benelux)
Onderwerp: Pro deo film '100 Days After' voor slachtoffers tsunami Japan
Pro deo film '100 Days After' voor slachtoffers tsunami Japan
Muziek van The Pixies, voice over door Colin Firth
Deze week is de commercial 'One Thousand Cranes' in première gegaan, die mensen aanmoedigt hun steun aan de slachtoffers van de Japanse tsunami voort te zetten. Reclamebureau JWT International en productiemaatschappij Bang TV hebben de film belangeloos gemaakt. De film herdenkt 20 juni - '100 Days After' de tsunami.
De 30 seconden durende commercial, begeleid met muziek van The Pixies, is gefilmd op een basisschool en laat kinderen in de leeftijd van vijf tot twaalf jaar zien die origamivogels vouwen. Acteur Colin Firth, die de voice-over insprak: "Een Japanse legende zegt dat als iemand duizend papieren kraanvogels vouwt, zijn wens in vervulling zal gaan. Nu de inwoners van Japan hun huizen opbouwen en hun levens opbouwen, laten wij dan de wens uitspreken voor een glanzende toekomst, voor alle Japanners."
De eerste versie van de film werd vertoond tijdens de nationale actiedag van het Rode Kruis Nederland voor de slachtoffers van de tsunami, waarbij 7,4 miljoen euro werd opgehaald.
Frank Tebbe, hoofd corporate communicatie van het Rode Kruis: "Wat een indrukwekkende, 'kippenvel veroorzakende' film. Dit zal bijdragen om de situaties waarmee de Japanse slachtoffers worden geconfronteerd onder de aandacht te houden en een boost geven aan de inzamelingsacties."
De vernieuwde versie van de commercial zal zowel op televisie als op internet te zien zijn en ondersteunt de website www.wishesforjapan.com. Dit is 's werelds meest uitgebreide webportal met informatie over de Japanse tsunami. Wishesforjapan.com is gelinkt aan honderden websites, artikelen en fundraisingorganisaties die betrekking hebben op de tsunami van 11 maart.
Derk Turner-Smith, CEO van JWT International legt uit: "Met Japan officieel in recessie en nog steeds meer dan duizenden thuislozen zijn de golven van de tsunami '100 Days After' nog steeds voelbaar. Van ons eerste concept tot aan de eindversie van de film, alles is prachtig en heel precies uitgevoerd. Het hele project gaat over onbaatzuchtigheid; een geweldige advertentie voor adverteren."
Het filmpje is te bekijken via www.wishesforjapan.com
Credits:
Executive Creative Director: Ian Thomas
CEO: Derek Turner-Smith
Agency Producer: Danielle van Berkel
Director: Brian Williams
Production Co: Bang TV
Producer: Jeremy McWilliams
Editor: Gigi Welsh, Brian Williams
Post Production: Prime Focus, Rushes
Sound Design: Vaudeville
Typographer: Brian Williams
DoP: Sebastian Milaszewski
Website: Roderick Rey, De Franse Kamer