Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Rover klaagt over NS bij Inspectie V&W
ns Door reizigers met een buitenlandse bankrekening minder service te
verlenen dan reizigers met een Nederlandse rekening, handelt NS in
strijd met Europese regelgeving. Deze klacht legt Rover neer bij de
Inspectie Verkeer & Waterstaat. Ook vraagt Rover de Inspectie erop toe
te zien dat NS reizigers beter informeert over hun rechten en plichten.
NS legt reizigers uit het buitenland beperkingen op. Zo is het niet
mogelijk een voordeelurenkaart aan te schaffen zonder Nederlandse
bankrekening, waardoor reizigers uit andere landen niet kunnen
beschikken over het kortingstarief. Ook de regeling `geld terug bij
vertraging' is enkel toegankelijk voor reizigers met een Nederlands
bankrekeningnummer. Rover heeft de kwestie al diverse malen bij NS
aangekaart maar nog geen bevredigend antwoord gehad. EU-verordening
1371/2007 laat vervoerders niet de mogelijkheid om reizigers uit andere
landen anders te behandelen. Rover vindt daarom dat NS zich schuldig
maakt aan discriminatie.
Volgens dezelfde verordening moeten reizigers bij de verkoop van
vervoerbewijzen op de hoogte worden gebracht van hun rechten en
plichten. Verder moeten reizigers in het station en in de trein worden
geïnformeerd over de contactgegevens van de toezichthouder; in
Nederland is dat IVW. Volgens Rover voldoet NS ook niet aan deze
voorschriften. Naast het feit dat er geen contactgegevens te vinden
zijn op het station en in de trein, kan de reiziger op een station
zonder geopende loketten geen informatie krijgen over zijn rechten.
Rover vraagt de Inspectie maatregelen te nemen zodat NS de Europese
voorschriften alsnog gaat naleven. Lees hier en hier de brieven aan de
Inspectie.