Gemeente Heerenveen

Tjeerd van der Zwan geïnstalleerd als burgemeester Heerenveen

Dinsdag 14 juni is tijdens een bijzondere raadsvergadering Tjeerd van der Zwan geïnstalleerd als burgemeester van Heerenveen.

Tjeerd van der Zwan

Burgemeester Tjeerd van der Zwan krijgt de ambtsketen omgehangen door Loco-burgemeester Lykele Buwalda.

Hieronder vindt u de tekst van de installatiespeech van burgemeester T.J. van der Zwan

Dames en heren leden van de raad,

Leden van het college,

Meneer de commissaris,

Meneer de kabinetschef

Delegatie uit Achtkarspelen,

Collega bestuurders,

Familie, vrienden,

Dames en heren,

Fijn dat u vanmiddag de moeite hebt genomen naar deze bijzondere raadsvergadering te komen. Uw aanwezigheid stel ik zeer op prijs!

Dames en heren leden van de Raad,

Toen de commissaris van de koningin in uw vergadering te gast was om met u de profielschets voor de nieuwe burgemeester te bespreken, zei hij, en ik citeer uit het raadsverslag:

"Heerenveen heeft in Nederland een klank of is het een stad van 100.000 plus"

Als sollicitant spel je zo'n raadsverslag natuurlijk woord voor woord. En je vraagt je af: welke wereld gaat er schuil achter deze uitspraak? Wat wil de commissaris hiermee aan mogelijke sollicitanten duidelijk maken?

Honderdduizend inwoners?! Zou de commissaris mogelijke kandidaten misschien op deze manier willen wijzen op de aanstaande fusie met Smallingerland? Zoiets van: `Denk er om sollicitanten, je krijgt zo meteen wel te maken met de dominante burgemeester Middel....!

Of zou de commissaris met deze uitspraak veeleer doelen op het verschijnsel dat Heerenveen, door Thialf en het Abe Lenstra Stadion, in het hart van sportminnend Nederland een sterk merk is geworden, waar heel de provincie van profiteert? En dat hij zich met ons - en heel schaatsend Nederland - keihard zal maken voor een nieuw Thialf?

Of, dames en heren, zou de commissaris op deze wijze willen uitdrukken dat zeker honderdduizend mensen in de regio, of het nu gaat om werk, onderwijs, gezondheidszorg, cultuur, sport of andere zaken, een groot belang hebben bij het voorzieningenniveau in de gemeente? Dat dit knooppunt van snelwegen en spoorlijn een geweldige welvaartsmotor is en dat we als bestuurders in de regio die belangen vooral samen moeten blijven dienen?

Hoe dit ook zij, dames en heren, één ding is wel helder: de uitspraak van de commissaris, en dan natuurlijk bezien in zijn volledige context, vertelt in de eerste plaats over de geweldige ontwikkeling die Heerenveen heeft doorgemaakt. Zo is de afgelopen tien jaar de werkgelegenheid hier met maar liefst 25% gegroeid. Dat is een uniek percentage! En nog steeds vinden ondernemers Heerenveen de beste vestigingsplaats in noord Nederland.

Zo bezien, dames en heren, is deze `honderdduizend-plus' uitspraak van de commissaris zeker ook te beschouwen als een terecht blijk van waardering voor het werk van mijn voorganger, Peter de Jonge, en zijn medebestuurders, raadsleden en medewerkers. In de afgelopen twintig jaar hebben zij gezorgd voor een bestuurlijk klimaat waarin dit allemaal tot grote wasdom heeft kunnen komen.

Dames en heren, leden van de gemeenteraad, na dik 17 jaar Peter de Jonge krijgt u nu mij als nieuwe burgemeester. Peter is zo vriendelijk geweest mij in een aantal gesprekken wat over Heerenveen en haar bestuurlijke omgeving en de rol van de burgemeester daarin te vertellen. Wij kwamen al snel tot de conclusie dat vergelijkingen altijd mank gaan. Ieder vogeltje zingt nou eenmaal zoals ze gebekt is en bestuurlijke omstandigheden wisselen snel. Het belangrijkste is dat we elkaar de tijd en het vertrouwen gunnen om in onze samenwerking te groeien. En dat we daarbij regelmatig en gestructureerd terugkijken naar wat goed ging, maar ook eerlijk benoemen wat in de toekomst beter kan.

Los daarvan, dames en heren, heeft u er vandaag recht op te weten hoe ik op dit moment tegen het burgemeesterschap van Heerenveen aankijk, wat voor burgemeester ik graag voor de gemeente zou willen zijn en waar mijn eerste prioriteiten liggen.

Laat ik beginnen met een relativerende opmerking. De burgemeester wordt in de volksmond nog altijd een veel grotere bestuursmacht toegekend dan hij in de bestuurspraktijk van alledag ook daadwerkelijk bezit. U kent allemaal wel de populaire rubriek in diverse blaadjes met als titel: "Wanneer ik burgemeester was". Grote en kleine problemen worden daarin in een handomdraai opgelost.

Zo werd ik zelf al door diverse mensen benaderd met de opmerking dat ik vooral moest zorgen voor een nieuw Thialf, voor een snelle fusie met Skasterlân en zelfs voor beter spel in het Abe Lenstra Stadion.

Gelukkig spreekt de profielschets van uw raad realistischer taal. Op een macho-burgemeester die suggereert de zaken wel even te regelen, zit u niet te wachten. En zo'n burgemeester wil en kan ik ook niet zijn. Veel meer voel ik mij thuis bij de opmerking van de voorzitter van de Vertrouwenscommissie die desgevraagd stelde: "Heel bewust zoeken wij naar een burgemeester die niet direct boven, maar in eerste instantie vooral tussen de partijen staat".

Daarop aansluitend, dames en heren, wil ik mij als burgemeester in de eerste plaats betrokken voelen en tonen bij het wel en wee van de inwoners van Heerenveen. Ik wil voor inwoners makkelijk benaderbaar zijn, zonder al te veel afstand scheppend decorum. Ik wil een luisterend oor bieden voor al die zaken die mensen in Heerenveen bezig houden.

Daarbij kan een verstandig gebruik van de sociale media overigens goed helpen. Zo heb ik de afgelopen maanden via twitter al een eerste contact kunnen leggen met meer dan honderd inwoners van de gemeente. Natuurlijk brengt zo'n open opstelling en deze wijze van communiceren ook wat risico's met zich mee. Maar modern en open besturen is nou eenmaal niet iets voor bange mensen.

In dat verband zult u het niet vreemd vinden, dat ik er een voorstander van ben dat ook de gemeente in de communicatie met haar inwoners de sociale media meer gaat gebruiken. Dat zou naar mijn mening ook goed passen bij de open manier van communiceren die uw raad voorstaat. U mag van mij, en naar ik verwacht daarin gesteund door het college en onze medewerkers, op dit punt nadere initiatieven verwachten.

Dames en heren, in de profielschets en de gesprekken met de raad was er ook de nodige aandacht voor het terrein van de openbare orde en veiligheid. Heerenveen staat te boek als een veilige en leefbare gemeente en ik zal daar als burgemeester veel aandacht aan geven. Daarbij zal ik nadrukkelijk de samenwerking met partners in de samenleving zoeken. Want alleen wanneer we ons daar samen verantwoordelijk voor voelen kan Heerenveen ook een veilige en leefbare gemeente blijven.

Dames en heren, een burgemeester moet zich terughoudend opstellen als het gaat om richting geven aan het inhoudelijk beleid van de gemeente. Terecht geldt daar het primaat van de raad. Gekozen bestuurders gaan nou eenmaal voor benoemde. Toch wil ik mij op twee terreinen, waarvan ik denk dat die van wezenlijk belang zijn voor de toekomst van Heerenveen, een enkele observatie permitteren.

In de eerste plaats betreft dat de financiële positie van de gemeente. Heerenveen was in de afgelopen periode een ondernemende en op ontwikkeling gerichte gemeente. Een gemeente die initiatieven ontplooide en het voortouw nam. Die houding heeft inwoners en bedrijven in de hele regio geen windeieren gelegd.

Maar de economische tijden zijn drastisch veranderd. Dat vraagt van alle gemeenten, maar van ondernemende gemeenten in het bijzonder, aanpassing van beleid. U hebt daarin als gemeenteraad op financieel terrein al pijnlijke keuzes gemaakt en structureel miljoenen euro´s op de gemeentelijke begroting bezuinigd. En het is onvermijdelijk dat binnenkort nog meer moeilijke keuzes volgen.

Die keuzes kunnen eigenlijk alleen met perspectief en draagvlak gemaakt worden, wanneer tegelijkertijd door ons echt geïnvesteerd wordt in een andere relatie tussen samenleving en overheid. Een overheid die minder bepaalt, oplegt en controleert. Een overheid die echt nieuwsgierig en belangstellend is naar nieuwe initiatieven en die ook wil ondersteunen. Een overheid die vooral gebruik maakt van de ondernemerszin en het talent van haar inwoners.

De mate waarin we er samen in slagen die tweeslag echt te maken, niet alleen in de ogen van onszelf, maar vooral in de ogen van onze inwoners en van onze bedrijven, zal uiteindelijk bepalend zijn voor het draagvlak voor moeilijke beslissingen en de geloofwaardigheid van onze lokale democratie.

Mijn tweede observatie betreft de positie van de gemeente in de regio. Ik heb daar ook al iets over gezegd in een recent interview met het Friesch Dagblad.

De regio is volop in beweging, maar de meeste bewegingen gaan niet erg spontaan in de richting van Heerenveen. En wanneer u het mij vraagt, ligt het ook niet in de rede op dit punt iets fundamenteels uit Leeuwarden te verwachten. De bestuurskracht van de provincie heeft ook zo zijn beperkingen, zullen we maar zeggen.

Terecht verwacht u van uw burgemeester dat hij zich beijvert voor goede relaties met de buren. En dat doet, door met het oog voor de belangen van anderen de belangen van Heerenveen te dienen. Dat ga ik ook vol energie en enthousiasme doen. Maar het zou daarbij behulpzaam zijn wanneer de raad de actuele positie van de gemeente nog eens scherp definieert.

En daarbij een helder antwoord geeft op vragen als: hoe staan wij nou echt tegenover een mogelijke fusie met Drachten? Willen we, als het er op aankomt, ook doorbijten en bijvoorbeeld - als mogelijke opmaat voor een bestuurlijk samengaan - beginnen met het samenvoegen van onze ambtelijke diensten? Of zien we zo'n samengaan eigenlijk niet echt zitten?

En hoe staan we tegenover onze buur Opsterland? Is het echt in het belang van Heerenveen nu voluit te streven naar het opdelen van deze gemeente? En ziet u dat streven ook als realistisch? Of zijn er ook andere, meer vruchtbare manieren om de belangen van Heerenveen en de regio te dienen?

Dames en heren, leden van de raad. Ik heb geprobeerd aan te geven wat u van mij als nieuwe eerste burger van deze prachtige gemeente mag verwachten. Ik heb mij ook een paar kleine inhoudelijk opmerkingen gepermitteerd.

Er liggen de komende jaren voor de gemeente veel uitdagingen te wachten. Maar niet voor de gemeente alleen. Willen wij die uitdagingen tot een goed einde brengen, dan kan het niet anders of wij moeten vruchtbare coalities zoeken en smeden. Bijvoorbeeld met onze inwoners, met onze bedrijven, met onze instellingen, maar ook nadrukkelijk met onze buurgemeenten en met onze provincie. Mijn inzet zal daar in elk geval sterk op gericht zijn.

Tenslotte, dames en heren, wil ik mijn dank uitspreken. In de eerste plaats aan Hare Majesteit, aan de minister en aan de commissaris. Dank voor uw bemoeienis met mijn benoeming!

Dank ook aan alle sprekers voor hun warme woorden van welkom.

De raad wil ik bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij stelt. Bovendien ontvangt u ons vanmiddag op een gastvrije manier en dat maakt dat wij ons in Heerenveen zeer welkom voelen.

Het college wil ik bedanken voor het feit dat zij mij in de afgelopen weken op gezette tijden in hun midden hebben gedoogd. Volgens mij hebben we een goed fundament gelegd voor een prima samenwerking!

Dank geldt ook secretaris Febo Perdok en zijn medewerkers. Zij hebben gezorgd voor een goede entree in de gemeente.

Een speciaal woord van dank betreft loco-burgemeester Lykele Buwalda. Hij heeft tweeënhalve maand dubbel werk gedaan! Daar zaten soms moeilijke en heel gevoelige klussen bij die hij geweldig goed heeft aangepakt! Lykele, zeer bedankt daarvoor!

En u, dames en heren, wil ik nogmaals bedanken voor uw komst en voor het feit dat u mij zo geduldig hebt willen aanhoren.