Digitaal in 2015 goed voor een derde entertainment en mediabestedingen
Persbericht van PwC
In 2015 zullen de uitgaven aan digitale media een derde bedragen van de
totale wereldwijde entertainment en mediabestedingen. In 2010 was dit
nog 26 procent. Een stijging met gemiddeld 11,5 procent per jaar tot
zo'n 644 miljard USD. Dat stelt PwC in haar Global and Entertainment
and Media Outlook 2011-2015. Een schril contrast met de groei van 3,3
procent per jaar voor niet digitale media. Zestig procent van alle
groei in de entertainment en mediasector komt de komende vijf jaar uit
de digitale hoek.
PwC verwacht dat de uitgaven aan entertainment en media de komende vijf
jaar zullen toenemen met 5,7 procent per jaar van 1.400 miljard USD tot
1.900 miljard USD in 2015. De bestedingen bestaan uit drie pijlers:
reclamebestedingen, consumentenbestedingen en internetabonnementen.
Reclame-opbrengsten, de meest cyclische van de drie, maakte een sterke
come-back door in 2010 met 5,8 procent te groeien na een krimp van 11
procent in 2009. Tot 2015 groeien wereldwijde reclame-opbrengsten per
jaar met 5,5 procent tot 578 miljard USD.
Consumentenbestedingen (o.a. video games, muziek, films en TV
abonnementen) bedroegen in 2010 705 miljard USD. Dit bedrag loopt op
tot 883 miljard USD in 2015. Inkomsten uit internetabonnementen
ondervonden geen invloed van de crisis en groeiden zowel in 2009 als
2010 met 9,2 procent. De verwachting is dat - door de explosieve groei
van smartphones - inkomsten uit internetabonnementen met gemiddeld 8,6
procent per jaar zullen stijgen tot 408 miljard USD in 2015.
De gouden eeuw van de consument
Consumenten zijn eraan gewend geraakt dat de meeste content gratis is.
Om hen ertoe te bewegen voor content te betalen, moeten bedrijven
precies weten wat consumenten als toegevoegde waarde ervaren. 'Gemak',
'ervaring' en 'kwaliteit' waren altijd de belangrijkste elementen. Daar
komen nu ook 'participatie' en 'privileges' bij. Consumenten willen
zelf hun content samenstellen en zijn bereid te betalen wanneer dat ze
een voordeel oplevert. Bijvoorbeeld in de vorm van eerdere toegang tot
(unieke) content.
"Dit is de gouden eeuw van de consument", zegt Marieke van der Donk,
kenner van de entertainment en mediasector binnen PwC. "Doordat mobiel
internet steeds beter wordt en downloadsnelheden toenemen, stappen veel
mensen over naar een smartphone. Het groeiende aantal smartphones zorgt
niet alleen voor een explosieve groei in de apps markt, maar ook in de
vraag naar mobiele content, mobiel adverteren en mobiel internet. De
verwachting is dat deze groei zich de komende vijf jaar onverminderd
voortzet. Op dit moment heeft de consument nog gratis de beschikking
over een ongelooflijke hoeveelheid 'premium content'. Wat echter als
een paal boven water staat is dat om kwaliteitscontent te kunnen
blijven creëren, iemand zal moeten betalen. En die wil is er, maar dan
zul je bij de consument wel op de juiste knoppen moeten drukken."
Content 'huren' in plaats van 'bezitten'
Weten wat de consument beweegt, vormt de ene helft van de rekensom. De
andere helft is de manier waarop de consument betaalt voor diensten.
Dit moet hem zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Op dit moment worden
verschillende modellen uitgeprobeerd waaronder freemium modellen,
micro-betalingen en het gebundeld verkopen content voor verschillende
apparaten. Een belangrijke trend die het rapport schetst, is de
verschuiving van het 'bezitten' van content naar het 'huren' van
content. In de toekomst zal steeds vaker worden betaald voor het - via
internet - tijdelijk gebruiken van een dienst en niet voor het fysieke
bezit. Een goed voorbeeld hiervan is Spotify.
Collaborative Digital Enterprise
"Door de steeds verdergaande digitalisering en de boost in de markt
voor smartphones is er in de entertainment en mediasector een hybride
bedrijfsvorm ontstaan die wij Collaborative Digital Enterprise noemen",
aldus Van der Donk. "Dit zijn de bedrijven die - door te werken in
wisselende samenwerkingsverbanden - relevant weten te blijven voor hun
klanten. Bedrijven die munt kunnen en durven slaan uit de snelheid
waarmee digitale ontwikkelingen elkaar opvolgen." Denk aan verbanden
tussen telecombedrijven, uitgevers, systeemontwikkelaars, fabrikanten
van smart devices en app-ontwikkelaars. Daarnaast passen ook recente
overnames in deze ontwikkeling. Waaronder de overname van Hyves door
TMG, SBS door Sanoma en buienradar.nl door RTL
Om succesvol te kunnen zijn, moeten deze bedrijven zich optimaal
positioneren in de driehoek tussen 'digital', 'demand' en 'data'.
Oftewel in staat zijn om de juiste digitale technieken te koppelen aan
wat de consument beweegt, waar op zijn beurt data een cruciale rol in
speelt. Waar het interpreteren van consumentengegevens in het verleden
vooral het speelveld was van retailorganisaties, zal het ook de
entertainement en mediabedrijven van de toekomst helpen zich te
onderscheiden en dus te overleven.
Reclamebureau van de toekomst deelt in risico en winst klant
Reclamebestedingen vormen een belangrijk onderdeel van de entertainment
en mediasector. De afgelopen jaren hebben adverteerders de lat steeds
hoger gelegd als het gaat om inzicht in de opbrengst van een
geïnvesteerde reclame-euro. Reclamebureaus spelen hierop in door steeds
inventievere manieren te ontwikkelen om - via digitale platforms - in
contact te treden met de consument en zo de effectiviteit van
adverteren te vergroten. Mede dankzij deze nieuwe proposities heeft de
advertentiemarkt zich snel kunnen herstellen. Online en TV voorop. De
laatste tijd is vooral duidelijk geworden dat online diensten en social
media geen bedreiging vormen voor TV-consumptie en advertenties. Ze
vormen juist de basis voor een sterke multi channel- aanpak richting de
consument.
"Een andere belangrijke ontwikkeling is het experimenteren met nieuwe
samenwerkingsmodellen. Steeds meer reclamebureaus onderzoeken de
mogelijkheden om te participeren in de campagne van de klant. Wat
zoveel betekent als delen in de winst en de kosten van een campagne.
Een gezonde ontwikkeling op het moment dat er steeds nauwere
samenwerkingsverbanden ontstaan tussen entertainment en
mediabedrijven", besluit Van der Donk.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.pwc.com/gx/en/global-entertainment-media-outlook
Bijlage:
* digitaal in 2015 goed voor een derde media entertainmentuitgaven
defdocx
Razende Robot Reporter