Interbrew


AB InBev Nederland helpt horeca water te besparen

Breda, 01 juni 2011 - Bierbrouwer AB InBev heeft in het kader van World Environment Day op 1 juni wereldwijd activiteiten met haar personeel georganiseerd. In West-Europa zal verkooppersoneel van AB InBev vandaag en de komende periode meer dan 2500 horecazaken van waterbespaarsets voorzien, waarvan zon 300 zaken in Nederland. Daarnaast hebben AB InBev medewerkers meegedaan met de No Shave Week, een initiatief dat in 2010 in het kader van World Environment Day voor het eerst door Anheuser-Busch InBev in de USA is genomen.

Ambitieus
Bij AB InBev zijn we dagelijks actief met water- en energiebesparing en het reduceren van onze CO2 uitstoot zegt commercieel directeur Remco Boerefijn. Als organisatie hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld. Het waterverbruik willen we tegen eind 2012 verminderen naar 3,5 hectoliter water per hectoliter productie. Tegelijkertijd willen we dan ook het energieverbruik en de CO2 uitstoot met 10% hebben verminderd. Naast de toepassing van technologische oplossingen in de brouwerij, vragen we onze medewerkers ook om de processen te optimaliseren. In de brouwerijen zijn bijvoorbeeld lekkaarten ingevoerd, waardoor lekkages sneller kunnen worden opgespoord en worden hersteld. Via interne voorlichting informeren we onze medewerkers hoe ze onnodig waterverbruik kunnen voorkomen.

Naar aanleiding van World Environment Day, worden de waterslangen uitgerust met een waterbesparende kop, wat een besparing opbrengt van 60.000 m³ water per jaar. Dit is gelijk aan 24 Olympische zwembaden. Onze brouwerijmedewerkers hebben tenslotte zo´n 300 ideeën ingediend voor het beste waterbesparend idee.

Niet alleen intern in de brouwerijen willen we een steentje bijdragen aan waterbesparing, ook onze klanten in de horeca hebben we actief betrokken bij World Environment Day. Verkooppersoneel van AB InBev heeft vandaag en zal de komende periode zon 300 relaties in Nederland van een waterbespaarset voorzien waarmee ze het waterverbruik op aangesloten kranen tot zon 50 procent kunnen verminderen. En voor onze relaties heeft dit een positief effect op de waterrekening.

Bebaarde gezichten
Het overige personeel van AB InBev is bij World Environment Day betrokken middels een´No Shave Week´ en ´Bike or Carpool to Work´, twee acties waar in totaal ongeveer 650 collega´s in West-Europa hebben deelgenomen. Onder deelnemers zijn cheques verloot waarmee de winnaars het Wereld Natuur Fonds, IFAW of Oxfam mogen steunen.

Bij de actie´No Shave Week´ hebben medewerkers van AB InBev zich de week voorafgaand aan World Environment Day niet geschoren, in navolging van Amerikaans voorbeeld bij de collega´s van Anheuser Busch die hiermee een groot succes hebben geoogst. Naast het waterbesparende aspect, was deze actie vooral ook bedoeld om aandacht te vragen voor waterbesparing waarbij de bebaarde gezichten uiteraard voor de nodige gesprekstof zorgden. Ter afsluiting van de No Shave Week zorgden kappers dat medewerkers van AB InBev weer gladgeschoren aan de slag konden.

Tenslotte hebben AB InBev medewerkers een steentje aan World Environment Day kunnen bijdragen door niet met de auto, maar met de fiets of carpoolend naar het werk te komen. In Nederland leverde dit een besparing van 1305 kilometers op en in West-Europa een totaal van 9200 kilometers.

Trots
Ik ben enorm trots op de inspanningen die onze medewerkers dagelijks verrichten om water te besparen, zegt Jo van Biesbroeck, Zone President West-Europa. Water is het belangrijkste ingrediënt voor onze bieren en het is belangrijk dat we hier zuinig mee omgaan. In het kader van World Environment Day hebben we onze waterbesparende activiteiten in de schijnwerpers gezet, maar ik ben blij te zien dat steeds meer medewerkers zich beseffen dat iedere dag een World Environment Day is.

Dommelsche Bierbrouwerij
In Dommelen zijn op World Environment Day verschillende stakeholders ontvangen om met eigen ogen te zien hoe de Dommelsche bierbrouwerij in de praktijk aan het thema waterbesparing werkt. In de ochtend hebben commercieel directeur Remco Boerefijn en brouwerijmanager Steve van Dessel de stakeholders geïnformeerd over de ambitieuze doelen van AB InBev, waarna de stakeholders een persoonlijke rondleiding hebben gekregen in de brouwerij om de waterbesparingen met eigen ogen te zien.

De stakeholders, waaronder twee wethouders te Valkenswaard, hebben de presentatie en rondleiding gebruikt om veel vragen te stellen. Ze kregen daarnaast ook een waterbespaarset mee naar huis, om de actie verder thuis te ondersteunen.