Ingezonden persbericht


Open brief aan de Tweede Kamer
Amsterdam, 15 juni 2011

GENADELOZE KLAP VOOR MKB PODIUMKUNSTEN De kleine en middelgrote podiumkunstengezelschappen vormen de kroonjuwelen van de Nederlandse kunstensector. Elk land in de wereld heeft z'n eigen toporkest, ballet en opera, maar als enige heeft Nederland in de afgelopen 20 jaar zo'n uitzonderlijke diversiteit aan kleinschalige artistieke initiatieven opgebouwd. Deze instellingen vormen het artistieke hart van de sector en behoren internationaal vaak tot de absolute top van hun genre. Ze kosten bovendien relatief weinig en leveren verhoudingsgewijs veel waar voor hun geld. Toch dreigen vooral zij bij de bezuinigingen het kind van de rekening te worden. De kleine en middelgrote theater-, dans-, muziek- en muziektheatergezelschappen zijn in alle opzichten gezichtsbepalend voor de Nederlandse podiumkunsten: op inhoudelijk gebied bepalen zij de artistieke ontwikkelingsrichting en vormen ze de kraamkamer van toekomstig talent, op zakelijk gebied zijn zij de motor achter bedrijfsmatige innovatie, regionale spreiding en maat-schappelijk bereik. Het Nederlands Kamerkoor, Conny Janssen Danst, het Onafhankelijk Toneel, ISH, Het Toneel Speelt, Combattimento Consort, Wunderbaum, Holland Opera en nog zo'n 90 andere unieke gezelschappen runnen met relatief weinig geld zeer productieve en professionele organisaties en bedienen daarmee een breed publiek in heel Nederland en ver daarbuiten. Zijlstra's adagium is het verdienpotentieel van kunstinstellingen maximaal aan te spreken. Waar veel grote instellingen daar nog altijd mee worstelen, haalt het MKB podiumkunsten, met lage overheadkosten en inkomsten die bij bijna alle disciplines tussen de 35 en 75 procent liggen, nu al het onderste uit de kan. Door de MKB instellingen echter de continuïteit van een meerjarig instellingssubsidie te ontnemen bemoeilijkt Zijlstra zonder reden de mogelijkheid hieraan verder invulling te geven. Tegelijkertijd ontziet hij de zgn. topinstellingen volledig. Terwijl juist die grote instituten met hun geschiedenis, reputatie, aanbod en publiek veel makkelijker alternatieve financiering zouden moeten kunnen vinden. Met zijn keuze creëert Zijlstra een kunstenveld waarin de gevestigde elite sterker dan ooit regeert en een levendige en sterke cultuur voor de héle samenleving ver weg is. Het Fonds Podiumkunsten, subsidiegever van het MKB, wacht een bijna onmogelijke taak. Bovenop de korting van 30 procent kan het Fonds Podiumkunsten een ware vloedgolf van nieuwe aanvragers uit de BIS tegemoet zien. Zeker de helft van alle kleine en middelgrote theater-, dans-, muziek- en muziektheatergezelschappen zal daarom per 2013 verdwijnen. Unieke instellingen die vrijwel zonder uitzondering de afgelopen jaren ruimschoots voldeden aan alle kwaliteits-, prestatie- en inkomsteneisen. De 'gelukkige' overblijvers worden drastisch beperkt in hun ondernemerschap door de afschaffing van het vierjarenperspectief. Voor jonge makers zal er al helemaal geen plaats meer zijn. De kwalificatie 'de lat hoger leggen' is op deze situatie niet meer van toepassing: Zijlstra verplaatst met deze taakstelling de lat in één klap naar bijkans onbereikbare hoogte. Het MKB podiumkunsten krijgt met het huidige voorstel een genadeloze klap toegediend. En daarmee gaat ook de sector podiumkunsten als geheel een uiterst ongewisse toekomst tegemoet. Het MKB podiumkunsten roept de Tweede Kamer daarom op:
· de bezuiniging op de kleinschalige en middelgrote podiumkunsten te beperken door het Fonds Podiumkunsten voor dit doel meer middelen te geven;
· het Fonds Podiumkunsten de mogelijkheid te geven gezelschappen continuïteit te bieden middels vierjarige instellingensubsidies. Daarnaast blijft onverminderd van kracht onze oproep om: · de disproportionele hoogte van de bezuinigingen terug te draaien;
· de invoering van de bezuinigingsmaatregelen te temporiseren. Namens alle kleine en middelgrote theater-, dans-, muziek- en muziektheatergezelschappen,

Marc van Warmerdam, directeur Orkater

einde bericht: