Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
VO-raad: Leerlingen slechter af door werkwijze Onderwijsinspectie
Utrecht, 15 juni 2011 - Door de werkwijze van de Onderwijsinspectie zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs slechter af. Het huidige systeem van toezicht ontmoedigt scholen om leerlingen kansen te bieden, werkt risicomijdend gedrag in de hand en belemmert scholen om leerlingen onderwijs op maat te geven. Dit zeggen scholen in een ledenpeiling van de VO-raad.
84% van de scholen stelt dat het systeem van toezicht hen ontmoedigt om leerlingen kansen te geven. Door de eenzijdige focus van de Inspectie op opbrengsten en het gebrek aan aandacht voor de verklaring achter de cijfers en de verschillen tussen scholen, worden scholen onterecht negatief beoordeeld. Scholen die leerlingen kansen geven op een hoger niveau worden afgerekend op lagere examencijfers, zonder dat wordt meegenomen dat meer leerlingen een hoger diploma halen. Andere scholen krijgen een slechte beoordeling omdat de cognitieve prestaties achter blijven, zonder dat rekening gehouden wordt met het grote aandeel zorgleerlingen op de school.
Voorzitter van de VO-raad, Sjoerd Slagter:. Het lijkt wel alsof je als school alleen en per definitie kwaliteit levert als je hoog scoort op slagingspercentages en examencijfers. Natuurlijk moet het bieden van kansen gepaard gaan met sturen op kwaliteit maar met deze smalle interpretatie van kwaliteit doe je geen recht aan verschillen tussen scholen en hun leerlingpopulatie. Niet alleen schetst de Inspectie hiermee een onjuist beeld van de kwaliteit van scholen, erger is dat ze door haar werkwijze scholen zelfs belemmert om het beste uit elke leerling te halen. Het is de wereld op zijn kop."
Scholen waarschuwen dat het systeem van toezicht ten koste gaat van maatwerk in het onderwijs. Doordat de Inspectie steeds strikter werkt vanuit procedures en regels, worden scholen in een keurslijf gedwongen. Met name de regelgeving rondom 'Onderwijstijd', die voorschrijft hoeveel uur scholen moeten lesgeven en aan welke vakken ze die tijd moeten besteden, stuit op veel weerstand. Een ruime meerderheid (59%) van de scholen zegt dat deze regelgeving ertoe leidt dat ze leerlingen minder maatwerk kunnen bieden.
Sjoerd Slagter: "Scholen willen recht doen aan verschillen tussen leerlingen en moeten daarvoor kunnen differentiëren. De een is goed in wiskunde; dat talent wil je benutten door die leerling extra uit te dagen. De ander heeft juist wat extra lessen wiskunde nodig. Handhaving van rigide wetgeving die in detail voorschrijft hoe elke school zijn onderwijs vorm moet geven, beperkt de mogelijkheden voor maatwerk teveel en gaat uiteindelijk ten koste van de talentonwikkeling van leerlingen."
De VO-raad heeft zijn zorgen kenbaar gemaakt aan de Tweede Kamer die morgen spreekt over de Wet op het Onderwijstoezicht en de rol van de Inspectie. De VO-raad pleit voor een bredere definitie van onderwijskwaliteit die recht doet aan de context van de school en scholen beoordeelt op basis van hun toegevoegde waarde. Sjoerd Slagter: "Dit systeem gaat ten koste van leerlingen en hun toekomst en daarom luiden wij de noodklok. Ik roep de politiek op om de belemmeringen die door de werkwijze van de Inspectie en door onwerkbare regelgeving veroorzaakt worden, weg te nemen."
---