EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport



Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn verheugd dat de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg nu definitief van start kan gaan. De Raad van State veegde vandaag de bezwaren van omwonenden en de gemeente Beuningen van tafel. De A50 is een cruciale noord-zuidverbinding voor het vrachtverkeer. Niet alleen voor het regionale verkeer in de Stadsregio Arnhem - Nijmegen, maar ook voor internationaal (goederen)verkeer tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied. In de Economische Wegwijzer van EVO en TLN wordt de jaarlijkse schade als gevolg van files op dit knooppunt geschat op ruim 15 miljoen euro. De file staat daarmee op plaats drie in de lijst van duurste files voor het goederenvervoer in Nederland. Door de verbreding van het wegtraject vermindert de economische schade voor het bedrijfsleven. EVO en TLN wijzen er wel op dat de verbreding van de A50 niet toereikend is om de verwachte groei van het goederenvervoer op te vangen. Om een robuust wegennetwerk in de Stadsregio veilig te stellen is ook de doortrekking van de A15 tussen het knooppunt Ressen en de A12 dringend nodig.