Nivel
Eerstelijnsgezondheidszorg moet menselijk gezicht houden
NIVEL: eerstelijns zorg 15 juni 2011 | Huisartspraktijken groeien uit
tot eerstelijnsgezondheidszorg-organisaties, maar moeten oog blijven
houden voor de menselijke maat. Het NIVEL publiceert een
overzichtstudie van de eerste lijn.
Meer dan 90% van de Nederlandse zorg wordt geleverd in de eerste lijn,
door huisartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en andere
zorgverleners, tegen slechts 4% van het totale budget van de zorg. Een
goed functionerende eerste lijn voorkomt dat mensen een beroep doen op
duurdere en complexe zorg. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd
wordt een sterke eerstelijnsgezondheidszorg daarom gezien als oplossing
voor de groeiende en veranderende vraag naar zorg, het toenemend aantal
chronisch zieken en de stijgende kosten door nieuwe medische
technologie.
Vertrouwd gezicht in de buurt
Huisarts, fysiotherapeut en apotheker waren lang het vertrouwde gezicht
van de eerstelijnszorg. Tegenwoordig hebben we niet meer alleen met de
huisarts en fysiotherapeut te maken, maar ook met de
praktijkondersteuner, de diabetesverpleegkundige, de
eerstelijnspsycholoog De huisarts met een solopraktijk wordt langzaam
verleden tijd. Bij fysiotherapiepraktijken is die ontwikkeling nog
sterker. NIVEL-afdelingshoofd prof. Dinny de Bakker: De uitdaging is de
samenwerking in de eerstelijnszorg zo vorm te geven dat mensen hun
huisarts en fysiotherapeut blijven kennen, dat ze weten met mensen te
maken te hebben en niet met anonieme organisaties. Want we hebben meer
vertrouwen in mensen dan in organisaties.
Kwaliteit en samenwerking
Vertrouwen in de kwaliteit van de eerste lijn is essentieel. De eerste
lijn heeft veel geïnvesteerd in kwaliteit. Inmiddels heeft het
Nederlands Huisartsen Genootschap ruim 100 standaarden uitgebracht,
variërend van richtlijnen voor de behandeling van diabetes tot
richtlijnen voor de behandeling van griep. De meeste huisartsen
hanteren deze richtlijnen in hun praktijk. Patiënten blijken over het
algemeen positief over de eerstelijnszorg, en de samenwerking binnen de
eerste lijn, vanouds een zwak punt, ontwikkelt zich in de goede
richting. Dit is vooral belangrijk voor de zorg aan chronische
patiënten.
Verwijzen
Maar ondanks de nieuwe gezichten in de eerste lijn, met hun eigen
specifieke taken en expertise, stijgt toch het aantal verwijzingen naar
de ziekenhuizen, de tweede lijn. De Bakker: Van een sterke eerste lijn
verwacht de minister dat deze bijdraagt aan beheersing van de kosten
van de gezondheidszorg. Maar de zuigkracht van de tweede lijn is sterk.
Alleen de eerste lijn versterken is daarom niet voldoende om de kosten
te beperken als niet ook maatregelen worden genomen om de groei in de
tweede lijn te beteugelen. Een belangrijk deel van het ziekenhuisbudget
zou onder vrije prijsvorming moeten kunnen verschuiven naar de eerste
lijn.
Overzichtstudie
De NIVEL-Overzichtstudie eerste lijn gaat in op de recente
ontwikkelingen in de eerste lijn, analyseert de sterke kanten en de
mogelijke risicos voor de toekomst.
---
Publicatie
* Wiegers, T.; Hopman, P.; Kringos, D.; Bakker, D. de De eerste lijn
(NIVEL-Overzichtstudies). Utrecht: NIVEL, 2011. 112 p.
Fulltext pdf or DOI |
Expert/contactpersoon
* Prof. dr. D.H. (Dinny) de Bakker
Onderzoeksthema's
* Naar een geïntegreerde eerste lijn
* Afstemming, taakdifferentiatie en substitutie in de zorg
* Huisartsenzorg
* Hoe gezond is Nederland?
Zie ook
* Tweederde zieke ouderen dubbel ziek
* Future priorities for health services research in Europe
* Persoonlijke begeleiding bij dementie succes in Noord-Limburg
* Epilepsieconsulent: welkome nieuwkomer
* Patiënten vinden huisartsen lastig telefonisch te bereiken