Ingezonden persbericht


Amsterdam, Dinsdag 14 juni 2011

Landbouw activisten wijzen consument op gifsoja producten bij Albert Heijn

ASEED beplakt morgen (15 juni) om 12:00 uur vlees- en zuivelproducten van Albert Heijn aan de Jodenbreestraat in Amsterdam met de sticker 'bevat gifsoja'. Dit om consumenten bewust te maken van wat er achter het vlees, de eieren en de zuivel zit die zij kopen. De dieren zijn namelijk gevoed met genetisch gemanipuleerde en met veel gif bespoten soja. Deze wordt op grote schaal geïmporteerd uit Zuid-Amerika.

De actie vindt plaats op de dag dat de 6e internationale conferentie van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja in Buenos Aires van start gaat. Vorige week heeft deze Ronde Tafel in Rotterdam de eerste soja verhandeld met een 'verantwoord' label. Albert Heijn klopt zich op de borst dat zij gaat werken met 'verantwoorde' soja. De activisten beschuldigen de firma van misleiding van de consument. 'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.

ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling, sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (1) 'De Ronde Tafel verandert niets wezenlijks aan al deze problemen', aldus Didi van Dijk. 'Dat een paar Nederlandse NGOs waaronder het Wereldnatuurfonds en Solidaridad hier hun naam aan willen verbinden, is niet goed te praten.' voegt Didi van Dijk toe.

Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel. Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument (ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen. 23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. (2)

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar neemt de roep om GGO-vrije producten toe en schakelen bedrijven juist over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.

'We roepen Ahold op te stoppen met het misleiden van de consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen', aldus één van de actievoerders. 'Zolang Albert Heijn niet kenbaar maakt voor de consument welke producten geproduceerd worden met gifsoja zullen wij deze taak op ons nemen.'


Noot voor redacties


Ingezonden persbericht