Ingezonden persbericht
Amsterdam, Dinsdag 14 juni 2011
Landbouw activisten wijzen consument op gifsoja producten bij Albert Heijn
ASEED beplakt morgen (15 juni) om 12:00 uur vlees- en zuivelproducten
van Albert Heijn aan de Jodenbreestraat in Amsterdam met de sticker
'bevat gifsoja'. Dit om consumenten bewust te maken van wat er achter
het vlees, de eieren en de zuivel zit die zij kopen. De dieren zijn
namelijk gevoed met genetisch gemanipuleerde en met veel gif bespoten
soja. Deze wordt op grote schaal geïmporteerd uit Zuid-Amerika.
De actie vindt plaats op de dag dat de 6e internationale conferentie van
de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja in Buenos Aires van start gaat.
Vorige week heeft deze Ronde Tafel in Rotterdam de eerste soja
verhandeld met een 'verantwoord' label. Albert Heijn klopt zich op de
borst dat zij gaat werken met 'verantwoorde' soja. De activisten
beschuldigen de firma van misleiding van de consument. 'Met het plakken
van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om de klanten beter en
eerlijker voor te lichten'.
ASEED stelt dat de Ronde Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen
bestempelen. Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor
export naar Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in
Zuid Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling,
sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja die
bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag
'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. (1) 'De Ronde Tafel
verandert niets wezenlijks aan al deze problemen', aldus Didi van Dijk.
'Dat een paar Nederlandse NGOs waaronder het Wereldnatuurfonds en
Solidaridad hier hun naam aan willen verbinden, is niet goed te praten.'
voegt Didi van Dijk toe.
Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en
organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de opgestelde
zwakke criteria van de Ronde Tafel. Dit nieuwe label is al door
honderden organisaties van de hand gewezen als 'greenwashing'. Netwerken
waaronder Friends of the Earth International, Global Forest Coalition,
Platform Aarde, Boer, Consument (ABC) en Food & Water Watch schreven
begin dit jaar een brief aan supermarkten in Europa om niet aan dit
misleidende label mee te doen. 23.000 consumenten verstuurden een
petitie met dezelfde boodschap. (2)
Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en
het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die
jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden,
Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar
neemt de roep om GGO-vrije producten toe en schakelen bedrijven juist
over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.
'We roepen Ahold op te stoppen met het misleiden van de consument en uit
de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen', aldus één van de
actievoerders. 'Zolang Albert Heijn niet kenbaar maakt voor de consument
welke producten geproduceerd worden met gifsoja zullen wij deze taak op
ons nemen.'
Noot voor redacties
Ingezonden persbericht