VNA: fiscale regels rem op verdere vergroening zakelijke mobiliteit
Persbericht van VNA
Auto van de zaak vergroent veel sneller dan privéauto
Mede op basis van een grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in
de zakelijke (auto)mobiliteit, in opdracht van VNA uitgevoerd door
Ecorys, concludeert VNA dat de auto van de zaak de potentie heeft nog
veel meer bij te dragen aan bereikbaarheid en milieu dan nu al het
geval is. Het huidige fiscale stelsel zit hem daarbij in de weg. En de
'Autobrief' van staatssecretaris Weekers is pas een hele kleine stap in
de goede richting.
Hoewel de personenauto van de zaak 'slechts' een aandeel van 11 procent
in het totale autopark heeft, bedraagt het aandeel in de totale
autokilometrage bijna het dubbele: circa 21 procent. Kijken we naar de
nieuwverkopen, dan is maar liefst vier op de tien nieuwe personenauto's
een auto van de zaak (41 procent). De gemiddelde auto van de zaak is
drie jaar oud en aanzienlijk schoner en zuiniger dan een privéauto
(gemiddeld acht jaar): een kwart van alle auto's van de zaak viel eind
2010 al in emissieklasse Euro 5 en hoger, tegenover circa 5 procent van
alle privéauto's. En meer dan 60 procent van alle auto's van de zaak
had eind 2010 emissieklasse Euro 4 tegenover circa 30 procent van alle
privéauto's.
Ecorys stelde voorts vast dat de auto van de zaak tussen 2007 en 2010
maar liefst 10 procent zuiniger is geworden, tegenover een winst van 3
procent bij de privéauto. Per kilometer produceerde de auto van de zaak
in 2010 7 procent minder CO2 dan de privéauto. Terwijl de auto van de
zaak gemiddeld groter en zwaarder is dan de privéauto.
Het moge duidelijk zijn dat de vloot auto's van de zaak significant
bijdraagt aan een versnelde vergroening van het Nederlandse
autoverkeer. Echter 95 procent van de Nederlandse beroepsbevolking
heeft één specifieke vervoerwijze waarvan ze voor werkgerelateerde
kilometers overwegend (ruim 90 procent) gebruik maakt. Zakelijke
mobilisten switchen niet makkelijk; ze houden vast aan één
vervoerswijze. Slechts 5 procent reist 'multimodaal'. En een groeiende
groep berijders - inmiddels ruim 20 procent - telt niet bij en maakt
dus zijn privé-kilometers in een privé-auto van gemiddeld acht jaar
oud.
Renate Hemerik, directeur VNA: "Dat vasthouden aan één bepaalde
vervoerswijze en die trend om af te zien van bijtelling, zijn
grotendeels toe te schrijven aan de huidige fiscale regels voor die
auto van de zaak. De fiscale prikkels zouden er op gericht moeten zijn
om zakelijk rijders te verleiden hun kilometers, zakelijk en privé,
zoveel mogelijk te maken met hun relatief schone, zuinige en veilige
auto van de zaak. En dat is nu niet het geval. Met nieuwe, slimme
fiscale regels kun je een veel groter deel van de groep zakelijke
mobilisten verleiden om per reis de vervoerswijze te kiezen die past
bij het karakter van die specifieke reis. Met andere woorden, men zal
sneller een keer het openbaar vervoer pakken. Of de fiets. Als dat
lukt, nemen de file-, parkeer- en milieudruk substantieel af."
Hemerik ziet aanknopingspunten in de 'Autobrief' van staatssecretaris
Weekers. "Ten eerste is daar de meerjarige doorkijk, waar we als VNA
nadrukkelijk voor hebben gepleit. Wij zien graag een termijn van
tenminste vier jaar, gezien de bedrijfseconomische risico's en het
belang van voorspelbaarheid voor de zakelijke markt. Daarnaast komt er
onderzoek naar een alternatief bijtellingssysteem voor bestelauto's. En
de ministeries van Financiën en I&M gaan gezamenlijk verkennen hoe
langs fiscale weg de files kunnen worden bestreden. We zien kortom dat
de staatssecretaris zijn best doet om naar de branche te luisteren.
Maar het mag allemaal nog wel wat ambitieuzer, vooral als het om de
langere termijn gaat. De regels blijven vooralsnog eigenlijk
grotendeels zoals ze zijn, er wordt alleen wat aan de knoppen gedraaid.
Dat is jammer, want daarmee ontzeg je de auto van de zaak de kans om
een grotere rol te gaan spelen bij verdere vergroening en verbetering
van de bereikbaarheid. Wat ons betreft moet het fiscale regime voor de
auto van de zaak echt rigoureus op de schop."
*
Organisatie info:
VNA
Over de VNA
De VNA behartigt de belangen van de professionele autoleasemaatschappijen in Ned
erland. Zij maakt zich sterk voor een gezond ondernemersklimaat in autoleasing,
wagenparkbeheer en zakelijke mobiliteit. De 77 VNA-leden verzorgen de operatione
le lease en het wagenparkbeheer van in totaal ruim 620.000 personen- en bestelau
to's. Zij hebben ruim 90 % van alle Nederlandse leasecontracten in portefeuille.
De VNA is actief lid van VNO-NCW, van de Europese koepelorganisatie Leaseurope
en onderhoudt intensieve contacten met andere partijen in de mobiliteitsbranche.
Meer over de VNA kunt u lezen op www.vna-lease.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Renate Hemerik, directeur VNA, 0
30-65 95 299. Een samenvatting van 'Zicht op de zakelijke (auto)mobiliteit' is o
p te vragen via Sandra de Nijs: 030-6595299.
Meer informatie over VNA vindt u op www.vna-lease.nl.