Nederlandse uitgeverijen massaal Groupon achterna
Persbericht van Promodeals
Het succes van Groupon blijft ook bij internationale uitgeverijen niet
onopgemerkt. Deze traditionele media duiken massaal op het populaire
Groupon-concept. Ook in Nederland schieten de aanbieders van lokale
kortingen als paddestoelen uit de grond.
Het Amerikaanse Groupon blijft veel stof doen opwaaien in de
internationale en nationale e-commerce wereld. De online
coupon-specialist is sinds 2008 actief met de verkoop van
kortingsbonnen voor lokale ondernemingen. Groupon brengt de lokale
ondernemers in contact met internetgebruikers in hun directe omgeving.
Het bedrijf maakte de afgelopen jaren een ongeëvenaarde groei door. In
slechts 3 jaar behaalde Groupon een omzet van 1 miljard dollar.
Giganten als Ebay en Google deden hier respectievelijk 7 en 5 jaar
over.
Het succes van deze jonge multinational is te danken aan het creatieve
brein van de 29 jarige oprichter en CEO Andrew Mason. Het
spreekwoordelijke mes van het Groupon concept snijdt namelijk niet aan
twee, maar zelfs aan drie kanten. Zo krijgt de koper een zeer
aantrekkelijke korting op een aankoop, de verkoper ontvangt
naamsbekendheid bij
een groot publiek en ten derde is Groupon zeer blij met een lucratief
deel van de opbrengsten.
Het concept van Groupon stelt alle deelnemende partijen tevreden en
legt Groupon zelf ook bepaald geen windeieren. Vooral om deze reden
duiken traditionele media nu ook massaal op dit concept. Enkele maanden
geleden lanceerde de Amerikaanse uitgeverij Cox Media Group een
soortgelijk initiatief genaamd 'DealSwarm'. De Canadese uitgever
TorStar kocht onlangs 'WagJag', een vergelijkbare dienst als Groupon.
In maart 2011 lanceerde het Amerikaanse dagblad The New York Times een
Groupon-variant genaamd 'Limited Times' en ook in Nederland blijft het
concept niet onopgemerkt bij de nationale uitgeverijen.
Uitgeverij Wegener, Nederlandse dochter van Mecom, is sinds begin dit
jaar actief met regionale kortingen via haar website 'Sweetdeal'.
Nederland is het laatste land waar Mecom dit concept uitrolt. In landen
als Denemarken, Noorwegen, Zweden en Polen draait reeds een succesvolle
variant van 'Sweetdeal'.
NRC media is al enige tijd actief met haar dagaanbiedingen website 'One
Day Only' en ook uitgeverij Metro is onlangs gestart met 'Save My Day'.
Via 'Save My Day' kunnen bezoekers dagelijks een dienst of product
kopen met minimaal 50% korting. Maar ook drukbezochte websites als
Marktplaats doen een gooi naar de nationale kroon via de
lokale aanbiedingen.
De Groupon look-a-likes schieten momenteel als paddestoelen uit de
grond en ook op deze trend spelen sommige partijen slim in. Door het
enorme aanbod van alle kortingen
is het volgen van alle deals nu al onbegonnen werk. De website
http://www.stedenkorting.nl bundelt de aanbiedingen van alle
Groupon-clones en geeft
deze weer in een up-to-date overzicht per stad. Op deze manier hoef je
maar één website te volgen om geen aanbieding in jouw stad meer te
missen.
Voorlopig lijkt er weinig te vrezen voor het beruchte Groupon concept
en zal het aantal aanbieders de komende tijd alleen nog maar toenemen.
Het is wel een gegeven dat een dergelijk bedrijf lokale marktkennis en
veel mankracht nodig heeft. Het is dus slechts een kwestie van tijd
voordat duidelijk wordt welke aanbieders deze bikkelharde online strijd
overleven.
Links:
http://www.stedenkorting.nl
Organisatie info:
Promodeals