Ministerie van Defensie

Weekoverzicht Defensie-operaties

15 juni 2011, 16.00 uur
2 F-16´s van Vliegbasis Volkel zijn vorige week dinsdag opgestegen om 2 Russische Bear T-95 vliegtuigen te onderscheppen. Een overzicht van Defensie-operaties tussen 6 en 12 juni.

De Russische bommenwerpers vlogen Nederlands verantwoordelijkheidsgebied in zonder hun identiteit bekend te maken. De jachtvliegtuigen van de Brabantse vliegbasis volgden hen tot ze noordwest van Leeuwarden het gebied verlieten. De Britse luchtmacht nam de begeleiding vervolgens over.

Reddingshelikopters
Vanaf Vlieland en Terschelling werden vorige week 5 patiënten met een AB-412-reddingshelikopter naar ziekenhuizen in Leeuwarden en Sneek vervoerd.

Dijkinspectie
Woensdag 8 juni is er naar aanleiding van de aanhoudende droogte een extra vlucht met het onbemande vliegtuigje Raven uitgevoerd. Kritieke dijken van het hoogheemraadschap Delft werden nogmaals gedetailleerd in kaart gebracht. Vrijdag 3 juni werd de Raven voor het eerst ingezet om landverschuivingen en kwelwater op te sporen.

Voorzorgslanding
Een Chinook-transporthelikopter heeft donderdag 9 juni een voorzorgslanding in Milheeze gemaakt vanwege een technische storing. De 24 inzittenden bleven daarbij ongedeerd, net als het toestel zelf. Om de helikopter ter plekke te repareren, bewaakten militaire beveiligers de helikopter voor 1 nacht.

De BID-KL zoekt, bergt en identificeert de lichamen van gesneuvelde mililitairen, zoals eerder dit jaar in Ermelo. Archieffoto ministerie van Defensie

Defensie opent graf
De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht heeft donderdag het graf van een onbekende soldaat in Tull en 't Waal geopend. Het stoffelijk overschot spoelde daar eind 1944 aan. De medewerkers van de dienst gaan de menselijke resten uitvoerig onderzoeken in hun laboratorium.

Operaties in het buitenland:

Leden van het VPD houden de omgeving in de gaten. Foto: ministerie van Defensie

Singapore
Een Vessel Protection Detachment (VPD) heeft een onder Nederlandse vlag varend kraanschip met twee sleepboten beveiligd tijdens een transport van Dubai naar Singapore. Het transport is 10 juni veilig aangekomen in Singapore. Tijdens de reis door het gebied met een hoge piraterijdreiging is het schip niet aangevallen. De 20 mariniers stapten 21 mei aan boord en beveiligden vanaf daar het transport door de Arabische Zee, via de Straat van Malakka naar Singapore. Het is de derde keer dat een VPD is ingezet.

Somalië
Het marinefregat Hr. Ms. Tromp is na haar antipiraterij-missie voor de kust van Somalië onderweg naar Nederland. Zondag passeerde het luchtverdedigings- en commandofregat het Suezkanaal en ontving de bemanning de NAVO-medaille voor haar inzet voor het Afrikaanse continent. Het schip komt naar verwachting eind juni aan in Den Helder.

Libië
Hr. Ms. Haarlem heeft voor bevoorrading en reparatiewerkzaamheden een havenbezoek gebracht aan het Italiaanse Augusta. De mijnenjager verblijft in het Middellandse Zeegebied om het wapenembargo voor Libië te controleren en mijnen te ruimen. Het REMUS-team dat met de onderwaterrobot REMUS100 mijnen kan opsporen en vernietigen is tijdelijk ingezet vanaf de Belgische mijnenjager Narcis.

Hr.Ms. Willemstad (op de voorgrond) neemt deel aan Frontex in de Middellandse Zee. Hr.Ms. Urk daarachter, niet. Archieffoto ministerie van Defensie

Spanje
De mijnenjagers Hr. Ms. Zierikzee en Hr. Ms. Willemstad en het torpedo werkschip Hr. Ms. Mercuur voerden patrouilles uit voor grensbewaking van de Spaanse kust in het kader van Frontex. Hr. Ms. Middelburg nam tijdelijk geen deel aan het roulatieschema van de 4 Nederlandse marineschepen. De bemanning van de Middelburg was zich aan het opwerken voor mogelijke aflossing van Hr. Ms. Haarlem bij verlenging van de operatie Unified Protector voor de kust van Libië. Het verlengingsbesluit kwam er, waardoor de Nederlandse deelname aan operatie Unified Protector 90 dagen langer doorgaat. De bemanning van Hr. Ms. Middelburg stapt binnenkort over op de Haarlem.

Afghanistan
Er zijn de afgelopen week tijdens een aanval 4 raketten afgevuurd op Kandahar Airfield. Een van de raketten is op het vliegveld terecht gekomen. De beschieting richtte geen personele of materiële schade aan. Vanaf Kandahar Airfield opereert onder meer een luchtmachtdetachement met 4 F-16´s in het kader van ISAF. Hun taak is het leveren van luchtsteun en het opsporen van zogeheten IED's.

Missiegebied Uitgelicht: Libië, operatie Unified Protector

Al ruim 10 weken neemt een luchtmachtdetachement deel aan NAVO-operatie Unified Protector. Om de Libische burgerbevolking te beschermen tegen het regime van Qaddafi helpen zo'n 200 Nederlandse militairen bij het handhaven van het wapenembargo en de no-flyzone. Eind vorige week hadden de 9 vliegers zo'n 1260 vluchten uitgevoerd, daarbij dag en nacht bijgestaan door ongeveer 70 technici en mensen verantwoordelijk voor logistiek, planning en inlichtingen. ' Afgelopen week vlogen de Nederlandse F-16's 11 missies. Ze doen dit telkens met 2 F-16's vanaf vliegbasis Decimomannu op het Italiaanse eiland Sardinië.

In shifts van 12 uur per dag nemen de Nederlanders 6 dagen per week deel aan de meer dan 100 NAVO-vluchten die dagelijks worden uitgevoerd. Voor iedere vlucht, waaraan 2 toestellen deelnemen, krijgen de piloten van het NAVO-commando een gebied toegewezen. In de regel zijn dit de gebieden waar dreiging voor de bevolking of van embargoschending heerst, zoals frontgebieden of rond vliegvelden. Ook voeren de Nederlandse vliegers tijdens vluchten voorafgaand aan aanvallen veiligheidsverkenningen uit. Achteraf brengen ze het resultaat van aanvallen in kaart.

Effectief
Majoor Bok, is plaatsvervangend detachementscommandant en neemt zelf ook als vlieger deel aan de missies boven Libië. "Binnen die 12 uur wordt een volledige vlucht afgewikkeld. De vluchten zelf duren 5 tot 5,5 uur. Eerst vliegen we een uur naar het missiegebied. Dan tanken we bij en beginnen we aan de echte opdracht, wat ongeveer 3 uur duurt. In die tijd tanken we nog 2 keer bij. Tot nu toe hebben we nog geen ongeautoriseerde vluchten aangetroffen en is het embargo zeer effectief. Qaddafi laat zien dat hij geen intentie meer heeft om te vliegen, door de landingsbanen te blokkeren met betonblokken en voertuigen. De vraag is alleen hoe mobiel die blokkades zijn, dus je moet blijven controleren."

De vliegers maken voor hun taak gebruik van de radarapparatuur van hun F-16, aangevuld met informatie van AWACS-radarvliegtuigen. Naast hun radar beschikken de F-16's over geavanceerde observatiemiddelen voor zeer gedetailleerde filmopnamen. Majoor Bok over de zogenoemde `bijvangst' die de vliegers daarmee maken: "Naast het luchtruim scannen we tegelijkertijd de grond op bijvoorbeeld mogelijke vliegvoorbereidingen. Rond de westelijke havenstad Misrata, het gebied waar wij veel vliegen, hebben we heftige gevechten gezien."

Verlenging
De informatie over gevechten en troepen- en wapenverplaatsingen wordt doorgegeven aan het NAVO-commandocentrum. Bok: "Juist deze observaties zorgen voor het constante besef dat we boven oorlogsgebied vliegen. Deze vluchten zijn dan ook nooit standaard en erg leerzaam."

Vorige week verlengde Nederland zijn deelname aan de NAVO-operatie in Libië met drie maanden. De ministerraad stemde in op voorstel van de ministers Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken en Hans Hillen van Defensie. Naast de inzet van zes F-16's en een mijnenjager, geeft Nederland gehoor aan een specifieke oproep van de NAVO om extra capaciteit te leveren, onder meer op het gebied van psychologische operaties (PsyOps) en juridische expertise.

Volgende week meer over de inzet van de Hr. Ms. Haarlem voor de operatie Unified Protector.