Ministerie van Defensie
Weekoverzicht Defensie-operaties
15 juni 2011, 16.00 uur
2 F-16´s van Vliegbasis Volkel zijn vorige week dinsdag opgestegen om 2
Russische Bear T-95 vliegtuigen te onderscheppen. Een overzicht van
Defensie-operaties tussen 6 en 12 juni.
De Russische bommenwerpers vlogen Nederlands
verantwoordelijkheidsgebied in zonder hun identiteit bekend te maken.
De jachtvliegtuigen van de Brabantse vliegbasis volgden hen tot ze
noordwest van Leeuwarden het gebied verlieten. De Britse luchtmacht nam
de begeleiding vervolgens over.
Reddingshelikopters
Vanaf Vlieland en Terschelling werden vorige week 5 patiënten met een
AB-412-reddingshelikopter naar ziekenhuizen in Leeuwarden en Sneek
vervoerd.
Dijkinspectie
Woensdag 8 juni is er naar aanleiding van de aanhoudende droogte een
extra vlucht met het onbemande vliegtuigje Raven uitgevoerd. Kritieke
dijken van het hoogheemraadschap Delft werden nogmaals gedetailleerd in
kaart gebracht. Vrijdag 3 juni werd de Raven voor het eerst ingezet om
landverschuivingen en kwelwater op te sporen.
Voorzorgslanding
Een Chinook-transporthelikopter heeft donderdag 9 juni een
voorzorgslanding in Milheeze gemaakt vanwege een technische storing. De
24 inzittenden bleven daarbij ongedeerd, net als het toestel zelf. Om
de helikopter ter plekke te repareren, bewaakten militaire beveiligers
de helikopter voor 1 nacht.
De BID-KL zoekt, bergt en identificeert de lichamen van gesneuvelde
mililitairen, zoals eerder dit jaar in Ermelo. Archieffoto ministerie
van Defensie
Defensie opent graf
De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht heeft
donderdag het graf van een onbekende soldaat in Tull en 't Waal
geopend. Het stoffelijk overschot spoelde daar eind 1944 aan. De
medewerkers van de dienst gaan de menselijke resten uitvoerig
onderzoeken in hun laboratorium.
Operaties in het buitenland:
Leden van het VPD houden de omgeving in de gaten. Foto: ministerie van
Defensie
Singapore
Een Vessel Protection Detachment (VPD) heeft een onder Nederlandse vlag
varend kraanschip met twee sleepboten beveiligd tijdens een transport
van Dubai naar Singapore. Het transport is 10 juni veilig aangekomen in
Singapore. Tijdens de reis door het gebied met een hoge
piraterijdreiging is het schip niet aangevallen.
De 20 mariniers stapten 21 mei aan boord en beveiligden vanaf daar het
transport door de Arabische Zee, via de Straat van Malakka naar
Singapore. Het is de derde keer dat een VPD is ingezet.
Somalië
Het marinefregat Hr. Ms. Tromp is na haar antipiraterij-missie voor de
kust van Somalië onderweg naar Nederland. Zondag passeerde het
luchtverdedigings- en commandofregat het Suezkanaal en ontving de
bemanning de NAVO-medaille voor haar inzet voor het Afrikaanse
continent. Het schip komt naar verwachting eind juni aan in Den Helder.
Libië
Hr. Ms. Haarlem heeft voor bevoorrading en reparatiewerkzaamheden een
havenbezoek gebracht aan het Italiaanse Augusta. De mijnenjager
verblijft in het Middellandse Zeegebied om het wapenembargo voor Libië
te controleren en mijnen te ruimen. Het REMUS-team dat met de
onderwaterrobot REMUS100 mijnen kan opsporen en vernietigen is
tijdelijk ingezet vanaf de Belgische mijnenjager Narcis.
Hr.Ms. Willemstad (op de voorgrond) neemt deel aan Frontex in de
Middellandse Zee. Hr.Ms. Urk daarachter, niet. Archieffoto ministerie
van Defensie
Spanje
De mijnenjagers Hr. Ms. Zierikzee en Hr. Ms. Willemstad en het torpedo
werkschip Hr. Ms. Mercuur voerden patrouilles uit voor grensbewaking
van de Spaanse kust in het kader van Frontex. Hr. Ms. Middelburg nam
tijdelijk geen deel aan het roulatieschema van de 4 Nederlandse
marineschepen. De bemanning van de Middelburg was zich aan het opwerken
voor mogelijke aflossing van Hr. Ms. Haarlem bij verlenging van de
operatie Unified Protector voor de kust van Libië. Het
verlengingsbesluit kwam er, waardoor de Nederlandse deelname aan
operatie Unified Protector 90 dagen langer doorgaat. De bemanning van
Hr. Ms. Middelburg stapt binnenkort over op de Haarlem.
Afghanistan
Er zijn de afgelopen week tijdens een aanval 4 raketten afgevuurd op
Kandahar Airfield. Een van de raketten is op het vliegveld terecht
gekomen. De beschieting richtte geen personele of materiële schade aan.
Vanaf Kandahar Airfield opereert onder meer een luchtmachtdetachement
met 4 F-16´s in het kader van ISAF. Hun taak is het leveren van
luchtsteun en het opsporen van zogeheten IED's.
Missiegebied Uitgelicht: Libië, operatie Unified Protector
Al ruim 10 weken neemt een luchtmachtdetachement deel aan NAVO-operatie
Unified Protector. Om de Libische burgerbevolking te beschermen tegen
het regime van Qaddafi helpen zo'n 200 Nederlandse militairen bij het
handhaven van het wapenembargo en de no-flyzone. Eind vorige week
hadden de 9 vliegers zo'n 1260 vluchten uitgevoerd, daarbij dag en
nacht bijgestaan door ongeveer 70 technici en mensen verantwoordelijk
voor logistiek, planning en inlichtingen. ' Afgelopen week vlogen de
Nederlandse F-16's 11 missies. Ze doen dit telkens met 2 F-16's vanaf
vliegbasis Decimomannu op het Italiaanse eiland Sardinië.
In shifts van 12 uur per dag nemen de Nederlanders 6 dagen per week
deel aan de meer dan 100 NAVO-vluchten die dagelijks worden uitgevoerd.
Voor iedere vlucht, waaraan 2 toestellen deelnemen, krijgen de piloten
van het NAVO-commando een gebied toegewezen. In de regel zijn dit de
gebieden waar dreiging voor de bevolking of van embargoschending
heerst, zoals frontgebieden of rond vliegvelden. Ook voeren de
Nederlandse vliegers tijdens vluchten voorafgaand aan aanvallen
veiligheidsverkenningen uit. Achteraf brengen ze het resultaat van
aanvallen in kaart.
Effectief
Majoor Bok, is plaatsvervangend detachementscommandant en neemt zelf
ook als vlieger deel aan de missies boven Libië. "Binnen die 12 uur
wordt een volledige vlucht afgewikkeld. De vluchten zelf duren 5 tot
5,5 uur. Eerst vliegen we een uur naar het missiegebied. Dan tanken we
bij en beginnen we aan de echte opdracht, wat ongeveer 3 uur duurt. In
die tijd tanken we nog 2 keer bij. Tot nu toe hebben we nog geen
ongeautoriseerde vluchten aangetroffen en is het embargo zeer
effectief. Qaddafi laat zien dat hij geen intentie meer heeft om te
vliegen, door de landingsbanen te blokkeren met betonblokken en
voertuigen. De vraag is alleen hoe mobiel die blokkades zijn, dus je
moet blijven controleren."
De vliegers maken voor hun taak gebruik van de radarapparatuur van hun
F-16, aangevuld met informatie van AWACS-radarvliegtuigen. Naast hun
radar beschikken de F-16's over geavanceerde observatiemiddelen voor
zeer gedetailleerde filmopnamen. Majoor Bok over de zogenoemde
`bijvangst' die de vliegers daarmee maken: "Naast het luchtruim scannen
we tegelijkertijd de grond op bijvoorbeeld mogelijke
vliegvoorbereidingen. Rond de westelijke havenstad Misrata, het gebied
waar wij veel vliegen, hebben we heftige gevechten gezien."
Verlenging
De informatie over gevechten en troepen- en wapenverplaatsingen wordt
doorgegeven aan het NAVO-commandocentrum. Bok: "Juist deze observaties
zorgen voor het constante besef dat we boven oorlogsgebied vliegen.
Deze vluchten zijn dan ook nooit standaard en erg leerzaam."
Vorige week verlengde Nederland zijn deelname aan de NAVO-operatie in
Libië met drie maanden. De ministerraad stemde in op voorstel van de
ministers Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken en Hans Hillen van
Defensie. Naast de inzet van zes F-16's en een mijnenjager, geeft
Nederland gehoor aan een specifieke oproep van de NAVO om extra
capaciteit te leveren, onder meer op het gebied van psychologische
operaties (PsyOps) en juridische expertise.
Volgende week meer over de inzet van de Hr. Ms. Haarlem voor de
operatie Unified Protector.