Het fietsseizoen is gestart: rij2op5!
Hans Horstmann en Hayo van der Meer proberen de E-bike
Op 9 juni is de fietsstimuleringscampagne rij2op5 gestart. De campagne
verleidt automobilisten die dichtbij hun werk wonen, om de fiets te
(her)ontdekken als vervoersmiddel.
Doel campagne
Een groot deel van de opstoppingen rondom de steden wordt veroorzaakt
door mensen die dichtbij hun werk wonen. Doel van de campagne is dan
ook om de bereikbaarheid in Nederland te vergroten en tevens het
verbeteren van de gezondheid van mens en milieu. Twee dagen fietsen
naar het werk maakt al een groot verschil. Door samenwerking met
bedrijven wordt de doelgroep direct bereikt en kunnen collega's elkaar
stimuleren om te gaan fietsen.
E-bike proberen
Opvallend aan de campagne is dat de ondersteunende middelen vanuit de
belevingswereld van de automobilist zijn ontworpen. Provincie Fryslân
biedt alle bedrijven, die deelnemen aan rij2op5, twee E-bikes van het
merk Batavus om uit te lenen gedurende de looptijd van het
campagneseizoen 2011 (tot eind oktober). Medewerkers die voornamelijk
met de auto naar het werk reizen, kunnen drie weken lang een E-bike
uitproberen om naar het werk te fietsen.
Deelnemende bedrijven in Leeuwarden
In navolging van bedrijven in de regio's Utrecht, Haaglanden en Arnhem
Nijmegen doen in Leeuwarden dertien bedrijven mee aan de campagne.
Lancering elektrische OV-fiets
Op 9 juni werd ook de elektrische OV-fiets in Leeuwarden gelanceerd.
Tot het einde van het jaar wordt met 100 elektrische OV-fietsen,
verdeeld over tien stations, getest of deze fiets de reiziger kan
verleiden om ook wat grotere afstanden vanaf het station per fiets te
overbruggen. Meer informatie over de OV-fiets vindt u op de website van
de NS (opent in nieuw venster).
Meer weten over rij2op5?
Meer informatie over de campagne vindt u op de website van rij2op5
(opent in nieuw venster).
Gemeente Leeuwarden