Groen!
Megatrucks veroorzaken meer onveiligheid op de Antwerpse ring
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 11 juni 2011 in "Mobiliteit en
verkeersveiligheid"
Megatrucks zijn uitzonderlijke grote vrachtwagens, bestaande uit 2
laadcombinaties, wegen ongeveer 6O ton en zijn 25 m lang.
foto: Allianz Pro Schiene-Kraufmann Europese studies hebben al
aangetoond dat dergelijk lange vrachtwagens ten koste gaan van het
spoorverkeer en van de binnenvaart. De milieuwinst die kan geboekt
worden doordat één lange vrachtwagen twee kortere vervangt wordt
daardoor te niet gedaan. Hoewel zelfs aan die milieuwinst kan worden
getwijfeld want ze verbruiken meer met hun grotere, zwaardere motoren.
Uit de studie van Transport & Mobility over de effecten van supertrucks
blijkt dat deze trucks meer fijn stof en NOx uitstoten, meer lawaai
veroorzaken en de wegen zwaarder belasten en dus meer schade
veroorzaken.
Nu Nederland het licht op groen heeft gezet voor de megatrucks lijkt
het alsof Vlaanderen snel wil volgen. Zo ontstaat er een corridor in
Noord-West Europa voor dergelijke megatrucks. Van Zweden, Finland,
Denemarken, Duitsland, Nederland over Vlaanderen tot aan de
Noord-Franse grens. Hoewel Europa grensoverschrijdend transport met
deze trucks verbiedt zal het in de praktijk toch zo gebeuren.
Minister Crevits stelt bij wijze van test 6 proeftrajecten voor.
Hierover wordt nu aan de MORA advies gevraagd. Wat opvalt aan deze 6
trajecten is dat ze vooral havengebonden zijn en dat ze naar
bestemmingen gaan die vaak ook per spoor bereikbaar zijn. Ze komen
allemaal langs de grensovergang `Meer-Hoogstraten' Vlaanderen binnen en
vervolgen hun weg naar de Antwerpse haven, Gent, Zeebrugge, Mechelen,
Veurne of Rekkem langs....o.a. de Antwerpse ring!
Groen! waarschuwt voor de gevolgen op het vlak van veiligheid. Er
gebeuren nu al veel ongevallen met vrachtwagens. De impact van deze
megatrucks zal nog veel groter zijn. Denk maar eens aan de gevolgen bij
kop-staart aanrijdingen met 60-tonners. Daarbij komt nog dat deze
laadcombinaties moeilijker manoeuvreerbaar zijn. Als die dan nog over
een overvolle Antwerpse ring moeten met al zijn op- en afritten en zijn
vele weefbewegingen wordt het risico op ernstige ongevallen daar nog
vergroot.
IFRAME:
http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=232923990051439&href=ht
tp%3A%2F%2Fgroen.be%2Factualiteit%2FNieuwsflash-megatrucks-veroorzaken-
meer-onveiligheid-op-de-antwerpse-ring_2212.aspx&send=false&layout=stan
dard&width=450&show_faces=true&action=recommend&colorscheme=light&font&
height=80
Contact: Dirk Peeters -