Groen!

Megatrucks veroorzaken meer onveiligheid op de Antwerpse ring

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 11 juni 2011 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

Megatrucks zijn uitzonderlijke grote vrachtwagens, bestaande uit 2 laadcombinaties, wegen ongeveer 6O ton en zijn 25 m lang.

foto: Allianz Pro Schiene-Kraufmann Europese studies hebben al aangetoond dat dergelijk lange vrachtwagens ten koste gaan van het spoorverkeer en van de binnenvaart. De milieuwinst die kan geboekt worden doordat één lange vrachtwagen twee kortere vervangt wordt daardoor te niet gedaan. Hoewel zelfs aan die milieuwinst kan worden getwijfeld want ze verbruiken meer met hun grotere, zwaardere motoren.

Uit de studie van Transport & Mobility over de effecten van supertrucks blijkt dat deze trucks meer fijn stof en NOx uitstoten, meer lawaai veroorzaken en de wegen zwaarder belasten en dus meer schade veroorzaken.

Nu Nederland het licht op groen heeft gezet voor de megatrucks lijkt het alsof Vlaanderen snel wil volgen. Zo ontstaat er een corridor in Noord-West Europa voor dergelijke megatrucks. Van Zweden, Finland, Denemarken, Duitsland, Nederland over Vlaanderen tot aan de Noord-Franse grens. Hoewel Europa grensoverschrijdend transport met deze trucks verbiedt zal het in de praktijk toch zo gebeuren.

Minister Crevits stelt bij wijze van test 6 proeftrajecten voor. Hierover wordt nu aan de MORA advies gevraagd. Wat opvalt aan deze 6 trajecten is dat ze vooral havengebonden zijn en dat ze naar bestemmingen gaan die vaak ook per spoor bereikbaar zijn. Ze komen allemaal langs de grensovergang `Meer-Hoogstraten' Vlaanderen binnen en vervolgen hun weg naar de Antwerpse haven, Gent, Zeebrugge, Mechelen, Veurne of Rekkem langs....o.a. de Antwerpse ring!

Groen! waarschuwt voor de gevolgen op het vlak van veiligheid. Er gebeuren nu al veel ongevallen met vrachtwagens. De impact van deze megatrucks zal nog veel groter zijn. Denk maar eens aan de gevolgen bij kop-staart aanrijdingen met 60-tonners. Daarbij komt nog dat deze laadcombinaties moeilijker manoeuvreerbaar zijn. Als die dan nog over een overvolle Antwerpse ring moeten met al zijn op- en afritten en zijn vele weefbewegingen wordt het risico op ernstige ongevallen daar nog vergroot.

IFRAME:
http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=232923990051439&href=ht tp%3A%2F%2Fgroen.be%2Factualiteit%2FNieuwsflash-megatrucks-veroorzaken- meer-onveiligheid-op-de-antwerpse-ring_2212.aspx&send=false&layout=stan dard&width=450&show_faces=true&action=recommend&colorscheme=light&font& height=80

Contact: Dirk Peeters -