Meer aandacht voor boeken werpt zijn vruchten af
Persbericht van Coöperatie Primera b.a.
Daar waar landelijk de boekenomzet onder druk staat (bron:
marktonderzoekbureau GFK), gaat het bij Primera juist goed met de
boekenverkoop. Cumulatief heeft Primera tot en met periode 6 een groei
van 9,6 % ten opzichte van 2010. Dit cijfer is gebaseerd op
'geschoonde' cijfers, wat inhoudt dat nieuwe winkels niet zijn
meegerekend.
De voornaamste reden voor de groei is dat winkels nog steeds uitbreiden
in het assortiment boeken. Winkels die voorheen alleen de Top 10 of Top
20 verkochten, breiden nu uit naar de Top 50 of nemen een extra genre
in het assortiment op, zoals kinderboeken.
Primera besteedt structureel meer aandacht aan boeken in haar
landelijke folder en printcampagnes.
Daarnaast heeft Primera begin Juni twee specials uitgegeven, waaronder
het boek 'De bestemming' van Suzanne Vermeer dat samen met uitgever AW
Bruna is gemaakt. In week 22 is deze special binnengekomen op nummer 2
in de landelijke top, volgens GFK markttrends.
Boeken is sinds 3 jaar een basisassortiment van de formule. Dit
betekent dat iedere Primera winkel het assortiment voert. Dit kan
variëren van een Top 10 tot een assortiment dat kan concurreren met de
vakhandel.
De doelstelling voor de komende jaren is het assortiment verder uit te
breiden zodat dat iedere Primera winkel minimaal een Top 50 voert.
Daarnaast wil Primera de service kunnen bieden dat een ondernemer een
titel, die niet in de winkel verkrijgbaar is, voor de consument kan
bestellen. "We zijn op dit moment druk in gesprek met onze
boekenleveranciers om dat op korte termijn mogelijk te maken", aldus
Mario Arnts.
Links:
http://www.primera.nl
Razende Robot Reporter