Meer aandacht voor boeken werpt zijn vruchten af

Persbericht van Coöperatie Primera b.a.

Daar waar landelijk de boekenomzet onder druk staat (bron: marktonderzoekbureau GFK), gaat het bij Primera juist goed met de boekenverkoop. Cumulatief heeft Primera tot en met periode 6 een groei van 9,6 % ten opzichte van 2010. Dit cijfer is gebaseerd op 'geschoonde' cijfers, wat inhoudt dat nieuwe winkels niet zijn meegerekend.

De voornaamste reden voor de groei is dat winkels nog steeds uitbreiden in het assortiment boeken. Winkels die voorheen alleen de Top 10 of Top 20 verkochten, breiden nu uit naar de Top 50 of nemen een extra genre in het assortiment op, zoals kinderboeken.
Primera besteedt structureel meer aandacht aan boeken in haar landelijke folder en printcampagnes.
Daarnaast heeft Primera begin Juni twee specials uitgegeven, waaronder het boek 'De bestemming' van Suzanne Vermeer dat samen met uitgever AW Bruna is gemaakt. In week 22 is deze special binnengekomen op nummer 2 in de landelijke top, volgens GFK markttrends.

Boeken is sinds 3 jaar een basisassortiment van de formule. Dit betekent dat iedere Primera winkel het assortiment voert. Dit kan variëren van een Top 10 tot een assortiment dat kan concurreren met de vakhandel.

De doelstelling voor de komende jaren is het assortiment verder uit te breiden zodat dat iedere Primera winkel minimaal een Top 50 voert. Daarnaast wil Primera de service kunnen bieden dat een ondernemer een titel, die niet in de winkel verkrijgbaar is, voor de consument kan bestellen. "We zijn op dit moment druk in gesprek met onze boekenleveranciers om dat op korte termijn mogelijk te maken", aldus Mario Arnts.

Links:
http://www.primera.nl



Razende Robot Reporter