Nederlandse Zorgautoriteit
NZa: sterkere positie consument in extramurale AWBZ
15-06-2011
Zorgkantoren helpen cliënten steeds beter bij het maken van een keuze
voor een geschikte zorgaanbieder in de extramurale AWBZ (verpleging,
verzorging en begeleiding in de thuissituatie), door de eisen die zij
stellen aan een transparante vermelding van kwaliteit door
zorgaanbieders. Dit versterkt de positie van de consument. Dat is één
van de conclusies uit de marktscan extramurale AWBZ-zorg 2008-2010 die
de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vandaag publiceert.
Ook de wachttijden voor extramurale ABWZ-zorg zijn in toenemende mate
inzichtelijk voor de consument. Het nadeel is dat deze informatie nog
niet uniform en landelijk vergelijkbaar is op vergelijkingsites zoals
kiesBeter.nl. Voor de registratie van wachttijden zijn afspraken
gemaakt tussen zorgaanbieders en zorgkantoren over bijvoorbeeld het
tijdig en juist aanleveren van informatie. De NZa volgt het komende
jaar of deze afspraken over wachttijdinformatie worden nageleefd en
treedt op als niet aan deze afspraken wordt voldaan.
Uit de scan blijkt verder dat in de afgelopen jaren meer beweging is
ontstaan in de zorgmarkt van de extramurale AWBZ. De concentratiegraad
is nog steeds hoog, maar het aantal zorgaanbieders neemt jaarlijks toe.
Ook blijkt dat de financiële positie (de solvabiliteit en het eigen
vermogen) van de zorgaanbieders over het algemeen goed is. Vijf procent
van de instellingen heeft een negatieve solvabiliteit. Dat is een
aandachtspunt voor de zorgkantoren: zij moeten nauwlettend blijven
volgen of de continuïteit van zorg niet in gevaar komt.