Nederlandse Zorgautoriteit


NZa: sterkere positie consument in extramurale AWBZ

15-06-2011

Zorgkantoren helpen cliënten steeds beter bij het maken van een keuze voor een geschikte zorgaanbieder in de extramurale AWBZ (verpleging, verzorging en begeleiding in de thuissituatie), door de eisen die zij stellen aan een transparante vermelding van kwaliteit door zorgaanbieders. Dit versterkt de positie van de consument. Dat is één van de conclusies uit de marktscan extramurale AWBZ-zorg 2008-2010 die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vandaag publiceert.

Ook de wachttijden voor extramurale ABWZ-zorg zijn in toenemende mate inzichtelijk voor de consument. Het nadeel is dat deze informatie nog niet uniform en landelijk vergelijkbaar is op vergelijkingsites zoals kiesBeter.nl. Voor de registratie van wachttijden zijn afspraken gemaakt tussen zorgaanbieders en zorgkantoren over bijvoorbeeld het tijdig en juist aanleveren van informatie. De NZa volgt het komende jaar of deze afspraken over wachttijdinformatie worden nageleefd en treedt op als niet aan deze afspraken wordt voldaan.

Uit de scan blijkt verder dat in de afgelopen jaren meer beweging is ontstaan in de zorgmarkt van de extramurale AWBZ. De concentratiegraad is nog steeds hoog, maar het aantal zorgaanbieders neemt jaarlijks toe. Ook blijkt dat de financiële positie (de solvabiliteit en het eigen vermogen) van de zorgaanbieders over het algemeen goed is. Vijf procent van de instellingen heeft een negatieve solvabiliteit. Dat is een aandachtspunt voor de zorgkantoren: zij moeten nauwlettend blijven volgen of de continuïteit van zorg niet in gevaar komt.