Na actie toezichthouder meer reisaanbieders met garantiestelling
Persbericht van Consumentenautoriteit
Consumentenautoriteit: na actie meer reisaanbieders met
garantiestelling
De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan
naar reisorganisatoren waarvan zij vermoedde dat zij pakketreizen
aanboden zonder de wettelijk verplichte garantiestelling. Deze actie
heeft erin geresulteerd dat bedrijven hun gedrag hebben aangepast en/of
consumenten actief informeren. Bernadette van Buchem, directeur
Consumentenautoriteit: "Op basis van signalen van consumenten hebben
wij deze bedrijven op hun verantwoordelijkheid gewezen. Veel bedrijven
hebben hun gedrag aangepast. Maar de consument moet zelf ook opletten
als hij een reis boekt."
Als consumenten een pakketreis boeken bij een reisorganisator die geen
reisgarantiemaatregelen heeft getroffen, kunnen zij gedupeerd worden
als die reisorganisator in de financiële problemen komt.
Onderzoek
In januari 2011 heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd opnieuw een
actie te zullen starten tegen reisorganisatoren die pakketreizen
aanbieden zonder wettelijk verplichte garantiestelling. In dit kader
heeft de Consumentenautoriteit de afgelopen periode zo'n 60 bedrijven
aangeschreven waarvan zij vermoedde, onder andere op basis van
meldingen van consumenten bij ConsuWijzer en signalen uit de branche,
dat zij geen reisgarantie boden. Alle bedrijven zijn vervolgens
schriftelijk benaderd en in de gelegenheid gesteld een reactie te
geven.
Deze actie heeft het volgende resultaat opgeleverd:
- 23 bedrijven hebben hun garantiestelling in orde gemaakt of zijn
gestopt met het aanbieden van pakketreizen;
- 26 reisorganisatoren hebben de Consumentenautoriteit toegezegd hun
garantiestelling op korte termijn te zullen regelen. In de tussentijd
informeren zij hun klanten via hun website over de stand van zaken;
- 7 bedrijven hebben geen voorziening getroffen. Het gaat om de
volgende bedrijven:
1. Argan Avontuur te Den Haag
2. Elegant Travel te Amsterdam
3. FP2000 te Eindhoven
4. New Spirit Travel te Heiloo
5. PTI -Tennisreizen te Amsterdam
6. RHM BuitenSport te Voorburg
7. Stedenreisburo.nl te Gouda
Alhoewel bij deze bedrijven geen sprake is van een door de rechter
vastgestelde overtreding, wil de Consumentenautoriteit consumenten
hierover toch informeren. Consumenten die bij een van deze bedrijven
een pakketreis boeken lopen namelijk een risico. Als deze bedrijven
geen maatregelen treffen, zal de Consumentenautoriteit hen via de
rechter dwingen dit alsnog te doen.
De Consumentenautoriteit zal de komende periode nog een tweede groep
bedrijven aanschrijven waarvan zij vermoedt dat zij niet aan de
verplichte garantiestelling voldoen.
Reisgarantie
De reisgarantie is een wettelijke verplichting voor reisorganisatoren
die pakketreizen aanbieden. Deze garantie voorkomt dat consumenten de
reissom, die zij vooruit hebben betaald, in geval van financieel
onvermogen van de reisaanbieder kwijt zijn. De reisgarantie garandeert
reizigers die al op reis zijn bovendien dat zij gerepatrieerd worden.
De reisaanbieder moet zijn klanten actief informeren over de
maatregelen die hij heeft getroffen. Veel bedrijven in Nederland hebben
hun reisgarantie geregeld via de SGR (Stichting Garantiefonds
Reisgelden). De Consumentenautoriteit is de afgelopen jaren vaker
opgetreden tegen aanbieders van pakketreizen die niet de vereiste
maatregelen hadden getroffen.
*
Links:
http://www.consuwijzer.nl
Razende Robot Reporter