Na actie toezichthouder meer reisaanbieders met garantiestelling

Persbericht van Consumentenautoriteit

Consumentenautoriteit: na actie meer reisaanbieders met garantiestelling

De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar reisorganisatoren waarvan zij vermoedde dat zij pakketreizen aanboden zonder de wettelijk verplichte garantiestelling. Deze actie heeft erin geresulteerd dat bedrijven hun gedrag hebben aangepast en/of consumenten actief informeren. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Op basis van signalen van consumenten hebben wij deze bedrijven op hun verantwoordelijkheid gewezen. Veel bedrijven hebben hun gedrag aangepast. Maar de consument moet zelf ook opletten als hij een reis boekt."
Als consumenten een pakketreis boeken bij een reisorganisator die geen reisgarantiemaatregelen heeft getroffen, kunnen zij gedupeerd worden als die reisorganisator in de financiële problemen komt.

Onderzoek
In januari 2011 heeft de Consumentenautoriteit aangekondigd opnieuw een actie te zullen starten tegen reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zonder wettelijk verplichte garantiestelling. In dit kader heeft de Consumentenautoriteit de afgelopen periode zo'n 60 bedrijven aangeschreven waarvan zij vermoedde, onder andere op basis van meldingen van consumenten bij ConsuWijzer en signalen uit de branche, dat zij geen reisgarantie boden. Alle bedrijven zijn vervolgens schriftelijk benaderd en in de gelegenheid gesteld een reactie te geven.

Deze actie heeft het volgende resultaat opgeleverd: - 23 bedrijven hebben hun garantiestelling in orde gemaakt of zijn gestopt met het aanbieden van pakketreizen;
- 26 reisorganisatoren hebben de Consumentenautoriteit toegezegd hun garantiestelling op korte termijn te zullen regelen. In de tussentijd informeren zij hun klanten via hun website over de stand van zaken; - 7 bedrijven hebben geen voorziening getroffen. Het gaat om de volgende bedrijven:
1. Argan Avontuur te Den Haag
2. Elegant Travel te Amsterdam
3. FP2000 te Eindhoven
4. New Spirit Travel te Heiloo
5. PTI -Tennisreizen te Amsterdam
6. RHM BuitenSport te Voorburg
7. Stedenreisburo.nl te Gouda
Alhoewel bij deze bedrijven geen sprake is van een door de rechter vastgestelde overtreding, wil de Consumentenautoriteit consumenten hierover toch informeren. Consumenten die bij een van deze bedrijven een pakketreis boeken lopen namelijk een risico. Als deze bedrijven geen maatregelen treffen, zal de Consumentenautoriteit hen via de rechter dwingen dit alsnog te doen.

De Consumentenautoriteit zal de komende periode nog een tweede groep bedrijven aanschrijven waarvan zij vermoedt dat zij niet aan de verplichte garantiestelling voldoen.

Reisgarantie
De reisgarantie is een wettelijke verplichting voor reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden. Deze garantie voorkomt dat consumenten de reissom, die zij vooruit hebben betaald, in geval van financieel onvermogen van de reisaanbieder kwijt zijn. De reisgarantie garandeert reizigers die al op reis zijn bovendien dat zij gerepatrieerd worden. De reisaanbieder moet zijn klanten actief informeren over de maatregelen die hij heeft getroffen. Veel bedrijven in Nederland hebben hun reisgarantie geregeld via de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). De Consumentenautoriteit is de afgelopen jaren vaker opgetreden tegen aanbieders van pakketreizen die niet de vereiste maatregelen hadden getroffen.

*

Links:
http://www.consuwijzer.nl



Razende Robot Reporter