De Nederlandse Bank
Transparantie van toezichthouders
De Nederlandsche Bank (DNB) behoort tot de middenmoot als het gaat om
de mate van transparantie over toezicht op banken, zo blijkt uit recent
DNB-onderzoek. Met behulp van een enquête is de transparantie van 24
toezichthouders in kaart gebracht.
Gedurende de financiële crisis is gebleken dat het publiek en de
politiek graag meer transparantie willen hebben over het toezicht dat
DNB houdt op financiële instellingen. Transparant toezicht gaat gepaard
met verschillende voordelen. Het vergroot de legitimiteit van de
toezichthouder en maakt het mogelijk om rekenschap af te leggen. Dit
helpt de onafhankelijkheid van de toezichthouder te waarborgen.
Daarnaast kan transparantie het gedrag van toezichthouders
voorspelbaarder maken, wat de kans vergroot dat banken zich aan
regelgeving houden. Ook helpt transparantie verwachtingen te
beïnvloeden en dwingt het toezichthouders om voorzichtige beslissingen
te maken en consistent te werken. Niettemin bestaan er grenzen aan
transparantie over toezicht. De belangrijkste reden is dat moet worden
voorkomen dat transparantie over problemen bij een bank tot een
stormloop op deze bank leidt, waardoor de problemen zich verergeren.
Om inzicht te krijgen in hoe transparant DNB is in vergelijking met
andere toezichthouders hebben DNB-onderzoekers een enquête uitgezet
onder collegatoezichthouders. Op basis van ingevulde vragenlijsten is
de mate van transparantie van 24 toezichthouders bepaald. Er is een
onderscheid gemaakt tussen 5 verschillende onderdelen van
transparantie, zie figuur 1. Deze onderdelen hebben betrekking op de
verschillende toezichtstadia. Openheid over beleidsdoelstellingen
resulteert in politieke transparantie en openheid over de informatie
die wordt gebruikt als input voor de toezichthouder leidt tot
economische transparantie. Procedurele transparantie is transparantie
over de wijze waarop toezichtbeslissingen worden genomen. Indien
beleidsbeslissingen direct worden aangekondigd en uitgelegd is er
sprake van beleidstransparantie. Operationele transparantie betreft
transparantie over de implementatie van de beleidsacties; de
toezichthouder openbaart in hoeverre doelstellingen bereikt zijn. In
totaal kon een maximumscore van 15 worden behaald.
Transparantieraamwerk
Beleidstransparantie is het laagste
Figuur 2 geeft een overzicht van de uitkomsten. De gemiddelde
transparantiescore is 9.2. Op het vlak van de economische transparantie
wordt gemiddeld genomen het hoogste gescoord. De scores voor
beleidstransparantie zijn het laagste. Veel toezichthouders zijn
terughoudend met het verstrekken van specifieke informatie over onder
toezicht staande banken. Toezichthouders verschillen vooral op het vlak
van procedurele transparantie en het minste ten aanzien van politieke
en economische transparantie. Het enige aspect waarover alle
toezichthouders transparant zijn, is hun doelstelling.
Transparantielijst
Grote verschillen tussen toezichthouders
De transparantie van toezichthouders loopt sterk uiteen. De Noorse
toezichthouder Finanstilsynet voert de ranglijst aan met een score van
12,75. De Zwitserse toezichthouder FINMA is met 6,25 punten het minst
transparant. Het blijkt lastig te zijn om factoren te identificeren die
de verschillen tussen toezichthouders kunnen verklaren. Zo blijkt het
voor de totale transparantie niet uit te maken of de toezichthouder ook
belast is met monetair beleid.
DNB in de middenmoot
DNB begeeft zich met een score van 9,25 in de middenmoot en is daarmee
even transparant als de centrale banken van Ierland en Italië. DNB
scoort bovengemiddeld ten aanzien van 3 van de 5 transparantieaspecten:
economische, procedurele en operationele transparantie. Op het gebied
van politieke en beleidstransparantie zijn de meeste andere
toezichthouders transparanter. Zij scoren hoger omdat zij bijvoorbeeld
wel hun doelstellingen prioriteren en gedetailleerde informatie geven
over formeel ingrijpen.
Hoewel er geen enkele toezichthouder is die de maximale score haalt, is
er voor elk transparantieaspect wel ten minste één toezichthouder die
de maximumscore haalt. Voor politieke transparantie is dit de Spaanse
centrale bank, voor economische transparantie de Braziliaanse centrale
bank, voor procedurele transparantie de toezichthouders van Australië,
Canada en Noorwegen, voor beleidstransparantie de Noorse toezichthouder
en voor operationele transparantie de toezichthouder van Japan. Dit
onderzoek toont aan dat het wellicht mogelijk is om in te gaan op de
wens van het publiek en de politiek om transparanter te zijn over
toezicht. Toekomstig onderzoek moet echter eerst uitwijzen in hoeverre
meer transparantie op de verschillende deelaspecten ook daadwerkelijk
wenselijk is, in die zin dat het niet ten koste gaat van de financiële
stabiliteit.
o 297 - Transparency of banking supervisors (PDF: 1,7 Mb)
Zie het origineel