'Tijd voor actie' voor herstel concurrentiekracht Nederlandse zeevaart
Persbericht van Koninklijke Vereniging van Nederlandse
Reders
Actie is geboden wil de Nederlandse zeescheepvaart de stuwende kracht
blijven van de Nederlandse maritieme cluster. De marktsituatie is nog
steeds zorgelijk; op veel vrachtmarkten zijn de tarieven nog niet
voldoende om de kosten goed te maken zodat nog steeds verlies wordt
gelden. Bovendien mag de Nederlandse koopvaardij zichzelf nog steeds
niet adequaat tegen piraterij beschermen en treffen strengere
milieunormen in Noordwest-Europa de Nederlandse vloot onevenredig hard.
De Nederlandse reders maken zich grote zorgen over de toekomst van de
Nederlandse scheepvaartsector in een wereldwijde markt waar niet meer
op gelijke voorwaarden geconcurreerd kan worden, staat in het vandaag
door de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR)
gepresenteerde jaarverslag 2010 'Tijd voor actie'. Hoewel er samen met
het ministerie van Infrastructuur en Milieu hard wordt gewekt aan het
vergroten van de aantrekkelijkheid van de Nederlandse vlag, kennen
Nederlandse reders nog steeds een kostennadeel ten opzichte van hun
directe Europese concurrenten.
De International Maritime Organization (IMO) heeft per 2015 een
zwavelzone voor zeeschepen vastgesteld door het Kanaal en in de Noord-
en Baltische zee. Het zwavelgehalte in scheepsbrandstof wordt hier
teruggebracht tot 0,1 procent De kosten voor deze brandstof zijn
aanzienlijk hoger dan de huidige brandstof, 60 tot 80% is de
verwachting. Verladers zullen vaker kiezen voor wegvervoer, gevreesd
wordt dat 30 procent van het ladingpakket verschuift naar de weg wat
leidt tot meer congestie en luchtvervuiling.
Piraterij
In de strijd tegen piraterij voelt de KVNR zich gesteund door Joris
Voorhoeve, voorzitter van de Adviesraad Internationale Vraagstukken.
Particuliere bewapende beveiligers moeten, in samenspraak met de
overheid, zo snel mogelijk aan boord van de Nederlandse schepen komen,
zegt Voorhoeve in een interview in het KVNR-jaarverslag.
Het kabinet accepteerde inmiddels voorzichtig de militaire optie en
stuurde een paar keer militairen mee met kwetsbare Nederlandse schepen.
Maar het twijfelt nog steeds over het toelaten van de inzet van
commercieel beveiligingspersoneel. Voorhoeve: "Het stelt me niet teleur
dat het kabinet daar nog eens grondig over nadenkt. Ik zou het wél
teleurstellend vinden als dit nadenken ertoe leidt dat de regering de
inzet van particuliere bewaking uiteindelijk afwijst. Duidelijk
zichtbare bewapende beveiliging is de meest humane vorm van
bescherming, want dat schrikt piraten af en dan vallen er ook geen
slachtoffers. Meer wapens betekent minder geweldsincidenten."
De dreiging van uitvlaggen van schepen naar andere - ook Europese -
landen waar beveiliging wel is toegestaan, hangt boven de markt. Dat is
het paard achter de wagen spannen zegt Netelenbos: "De regering erkent
dat zij een grote verantwoordelijkheid draagt voor het vrijhouden van
de wereldzeeën. Nederland gaat er prat op een zeevarende natie te zijn
met Rotterdam als grootste haven van Europa en vierde wereldhaven.
Hiermee profiteert ons land immers als geen ander van de vrije zee."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.kvnr.nl
Bijlage:
* kvnr jaarverslag 2010pdf
Razende Robot Reporter