Unicef
UNICEF Nederland presenteert jaarcijfers online
Ondanks een moeilijk economisch klimaat, een zich stabiliserende markt
en druk op het draagvlak voor internationale samenwerking heeft UNICEF
Nederland in 2010 een recordaantal nieuwe vaste donateurs mogen
verwelkomen. De totale inkomsten van de organisatie stegen sterk als
gevolg twee noodhulpacties voor Haïti en Pakistan. Met de steun van
Nederlandse donateurs, het bedrijfsleven en vele vrijwilligers kon
UNICEF Nederland in 2010 wederom er een waardevolle bijdrage leveren
aan het wereldwijd waarborgen van de rechten van kinderen. Dat blijkt
uit het vandaag door de organisatie gepubliceerde jaarverslag 2010, dat
voor het eerst alleen digitaal wordt gepresenteerd en volgens de
behoefte van de lezer zelf samen te stellen is.
Het aantal vaste donateurs van UNICEF Nederland nam in 2010 toe van
bijna 310.000 tot boven de 340.000. De totale inkomsten van de
organisatie bedroegen 87,6 miljoen euro (2009: EUR70,2 miljoen),
waarvan 73,4 miljoen euro werd besteed aan UNICEF's werk voor kinderen
wereldwijd. Er werd 67,4 miljoen euro afgedragen aan UNICEF
Internationaal met hulpprogramma's in circa 155 landen. Met deze
programma's werkt de organisatie aan het structureel verbeteren van de
levensomstandigheden en toekomstmogelijkheden van kinderen in
ontwikkelingslanden. Zes miljoen euro werd besteed aan de andere
primaire doelstelling van UNICEF Nederland: voorlichting en
pleitbezorging rondom kinderrechten en kinderrechteneducatie in
Nederland.
Haïti en Pakistan
2010 was een jaar met grote rampen. Een verwoestende aardbeving in
Haïti en overstromingen in Pakistan leidden tot vele slachtoffers. De
Samenwerkende Hulporganisaties, waar UNICEF Nederland deel van
uitmaakt, organiseerden nationale acties voor hulp aan de getroffenen.
UNICEF Nederland ontving uit deze acties in totaal 14,1 miljoen euro
voor het bieden van noodhulp in Haïti en Pakistan. Daarnaast is de
organisatie nog een bedrag van 4,3 miljoen euro van het Ministerie van
Buitenlandse Zaken toegezegd voor de wederopbouw van Haïti.
Kostenpercentage
De kosten voor het werven van fondsen zijn in 2010 verhoudingsgewijs
licht gestegen. Voor het werven van de nieuwe donateurs zijn iets
duurdere effectieve wervingskanalen gebruikt, zoals door-to-door en
telemarketing. Daarnaast is het gemiddelde bedrag dat jaarlijks per
donateur gedoneerd wordt licht gedaald.
Van elke euro binnen de organisatie is ongeveer 84 cent naar de
doelstellingen gegaan, en is 16 eurocent opgegaan aan kosten voor
fondsenwerving, beheer en administratie. De specifieke kosten voor
eigen fondsenwerving worden uitgedrukt in een percentage van de
opbrengsten uit eigen fondsenwerving. Conform de norm van het Centraal
Bureau Fondsenwerving is dit percentage maximaal 25 procent. Voor
UNICEF Nederland komt het percentage in 2010 op 20,9 procent.
Online jaarverslag
Voor het eerst biedt UNICEF Nederland haar jaarverslag uitsluitend
online aan. De lezer kan zelf artikelen selecteren en - indien gewenst
- printen. Op deze manier wil UNICEF Nederland haar werk voor zoveel
mogelijk mensen op maat en tegen lage kosten inzichtelijk maken.