ChristenUnie
ChristenUnie: regie over je eigen brievenbus!
woensdag 15 juni 2011 11:12 De ChristenUnie is fel tegen het voorstel
van de regering om de afmeldregeling voor geadresseerd reclamedrukwerk
uit de wet bescherming persoonsgegevens te schrappen. Tweede Kamerlid
Carola Schouten: "Elke keer als een bedrijf een burger ongevraagd
lastig valt met geadresseerde reclame, moet duidelijk worden vermeld
hoe de ontvanger kan zorgen dat hij daar in de toekomst geen last meer
van heeft." De regering stelt juist voor om dit uit de wet te
schrappen.
Kamerlid Schouten benadrukt in het debat over de wet bescherming
persoonsgegevens dat het handhaven van de afmeldregeling geheel in lijn
is met het beleid op het gebied van telemarketing: "Het `bel me
niet-register' is een mooi voorbeeld hoe de burger zelf de regie heeft
over het wel of niet ontvangen van telefonische aanbiedingen. Op
dezelfde manier moeten we ook de regie over onze eigen brievenbus
behouden. Privacy gaat wat de ChristenUnie betreft boven commercie."
Het ChristenUnie Tweede Kamerlid Schouten heeft het volgende amendement
ingediend om te voorkomen dat de afmeldregeling uit de wet bescherming
persoonsgegevens wordt geschrapt:
Wijziging van de Wet bescherming persoonsgegevens in verband met de
vermindering van administratieve lasten en nalevingskosten, wijzigingen
teneinde wetstechnische gebreken te herstellen en enige andere
wijzigingen
Amendement van de leden Schouten (ChristenUnie) en Recourt (PvdA) ter
vervanging van dat gedrukt onder nr. 15
Ontvangen 14 juni 2011
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel H, vervalt het derde onderdeel.
Toelichting:
Dit amendement strekt ertoe om artikel 41, vierde lid, van de Wbp te
handhaven.
Artikel 41, lid 4, Wbp, regelt dat betrokkene elke keer dat hij in
verband met direct marketing wordt benaderd wordt gewezen op de
mogelijkheid tot het doen van verzet. Hiermee wordt de burger bij
uitstek in de gelegenheid gesteld zelf het gebruik van hun
persoonsgegevens te sturen.
De indieners benadrukken dat het handhaven van de bovengenoemde
bepaling volledig in lijn is met het beleid op het gebied van de
telemarketing. Daar is een "bel me niet-register" ingesteld, waarbij
geldt dat het bedrijf of de organisatie die belt de consument er actief
op moet wijzen dat het "bel me niet- register" bestaat en dat hij zich
daar kan inschrijven. Ook bij het ontvangen van ongewenste direct
marketing moet meteen duidelijk zijn waar de ontvanger zich kan melden
om te voorkomen dat hij in de toekomst weer lastig wordt gevallen.
Schouten
Recourt
Carola Schouten