Digitale flitspaal bij verkeerslichten Botlektunnel
15 juni 2011 - Landelijk Parket Team Verkeer
Vanaf 15 juni wordt iedereen die het rode verkeerslicht bij de
Botlektunnel negeert bekeurd. Hiervoor zijn digitale flitspalen
geplaatst bij de ingang van de tunnelbuizen. Zestig procent van de
verkeersdeelnemers negeert momenteel het rode verkeerslicht. Controle
met de roodlichtcamera moet aan deze onveilige situatie een einde
maken. Het is voor het eerst dat met een camera wordt gehandhaafd bij
verkeerslichten van een tunnel. Een tweede primeur voor Nederland is
dat er van de voorkant van het voertuig een foto van de overtreder
wordt gemaakt.
Het komt regelmatig voor dat de verkeerslichten op rood springen omdat
de hoogtedetectie een te hoge vrachtwagen detecteert. Vrachtwagens
hebben bij de detectie nog twee mogelijkheden om een andere route te
kiezen dan de Botlektunnel. Vrachtwagens die toch door de tunnel
rijden, kunnen schade aan de tunnel of aan voertuigen van
medeweggebruikers veroorzaken. Om die reden wordt de tunnel na een
hoogtemelding via verkeerslichten afgesloten.
Wat gebeurt er bij rood licht?
Als het verkeerslicht op rood springt, wordt dit vooraf duidelijk
aangekondigd door het signaleringssysteem (vergelijkbaar met de
knipperlichten die aangaan als een brug open gaat) en met een verlaging
van de maximumsnelheid op de matrixborden. Alle weggebruikers, dus niet
alleen vrachtwagens, zijn verplicht om voor het rode verkeerslicht te
stoppen. Weggebruikers die doorrijden, worden op de foto vastgelegd en
ontvangen automatisch een bekeuring van EUR180.
Klapperende zeilen
De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn professionals die zorgvuldig met
hun voertuig omgaan. Desondanks rijdt een beperkte groep met een te
hoog voertuig of met klapperende zeilen. De boete hiervoor bedraagt
minimaal EUR330,- en loopt, afhankelijk van de overschrijding van de
maximale hoogte, snel op. Klapperende zeilen zijn eenvoudig te
voorkomen door het dekzeil aan de voorzijde goed te stellen. Dit
voorkomt niet alleen dat de hoogtedetectie in werking treedt waardoor
filevorming ontstaat, maar bespaart ook brandstof en voorkomt
verkeersonveilige situaties.
Oogje in het zeil
De politie gaat de komende periode extra controleren op hoge
vrachtwagens. Steekproefsgewijs worden vrachtwagens op hoogte
gecontroleerd. Daarnaast wordt de transportbranche geïnformeerd over de
mogelijkheden om hoogtemeldingen te voorkomen.
Openbaar Ministerie