Rotterdamse ingenieurs ontwikkelen onderhoudsarme weg van piepschuim
Persbericht van Gemeentewerken Rotterdam
'Sandwichweg' kan onderhoudskosten infrastructuur met 25 procent
verlagen
Ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam hebben een nieuw soort
fundering voor wegen ontwikkeld, de 'sandwichweg'. Traditionele
funderingen zijn zwaar en slap, waardoor het onderhoud erg duur is. De
sandwich van piepschuim en kunststof is daarentegen extreem licht maar
ook heel sterk. De ingenieurs verwachten dat hun innovatie de
onderhoudskosten met zeker 25 procent kan verlagen. Ook zien ze veel
kansen in het goedkoop aanleggen en versterken van dijken.
Infrastructuur wordt in Nederland van oudsher aangelegd op een
zandpakket van soms wel enkele meters dik. Zo'n fundering is relatief
goedkoop maar ook zwaar en slap. Dat is de reden dat wegen en
spoorlijnen verzakken. Gemiddeld is iedere tien jaar grootschalig
onderhoud nodig. De kosten daarvan zijn erg hoog. De sandwichweg is
sterker en stijver en vraagt daarom veel minder onderhoud. Ook dijken
kunnen deels worden opgebouwd uit de lichte maar ijzersterke
piepschuimconstructie.
De innovatie bestaat uit een combinatie van twee bestaande materialen:
geëxpandeerd polystyreen ('piepschuim') en kunststofvezels (GeoGrids).
Beide worden in diverse lagen op elkaar gelijmd tot één constructief
geheel. Geestelijk vader ir. Ton Siemerink van het ingenieursbureau van
Gemeentewerken deed zijn inspiratie op in de vliegtuigindustrie. Daar
combineerde Fokker eerder al dunne laagjes aluminium en glasvezel tot
een nieuw materiaal (glare) dat sterker en lichter is dan traditioneel
aluminium.
Piepschuim als fundering is op zich niet nieuw. Maar het is relatief
duur en wordt daarom nu alleen toegepast als het écht niet anders kan,
bijvoorbeeld op een extreem slappe ondergrond. Een groot nadeel was tot
nu toe dat de blokken na verloop van tijd ten opzichte van elkaar
verschuiven en de weg alsnog beschadigd raakt. Verlijming met vezels
zorgt ervoor dat het piepschuim constructief meewerkt. Daardoor kan
aanzienlijk worden bespaard op aanleg en onderhoud.
Weliswaar zijn de materiaalkosten hoger, de totale kosten van de
vinding zijn lager, zo verwacht Siemerink. "Als je alleen naar het
materiaal kijkt, zal de sandwichweg altijd duurder zijn. Maar een
sandwichweg gaat langer mee dan een gewone en is goedkoper in het
onderhoud. Je moet dus de kosten tijdens de totale levensduur bekijken.
Ook zijn er veel extra voordelen. Zo kan de weg veel sneller en schoner
worden aangelegd en kunnen daardoor bijvoorbeeld files worden
voorkomen."
Siemerink benadrukt dat de innovatie zich nog in de ontwikkelfase
bevindt. Zo zal er nader onderzoek worden gedaan naar de exacte opbouw
van de sandwich voor verschillende toepassingsmogelijkheden. Daarvoor
wordt samengewerkt met universiteiten, kennisinstituten en
marktpartijen. Het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam voert
inmiddels verkennende gesprekken over proeflocaties en de daarvoor
benodigde financiering.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.gw.rotterdam.nl
Razende Robot Reporter