Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen

15-06-2011

Reclame Code Commissie veroordeelt Ryanair na klacht ANVR

De Reclame Code Commissie veroordeelt, ook in hoger beroep, luchtvaartmaatschappij Ryanair, omdat deze airline bij het adverteren van een ticketprijs niet vermeld dat de consument fors extra kosten moet betalen bij het gebruik van een creditcard.

De Ierse carrier rekent in het boekingsproces de consument forse kosten voor het gebruik van een creditcard. De ANVR toonde echter met een rekenvoorbeeld aan dat bij het kopen van bijv. EUR 60 aan tickets met een creditcard door Ryanair nog eens EUR 50 aan administratiekosten in rekening wordt gebracht. Deze kosten zijn alleen te vermijden door gebruik te maken van één bepaald type creditcard, die amper te verkrijgen is in Nederland.
Niet alleen verzuimt Ryanair de (on)beschikbaarheid van deze kaart aan te geven, maar tevens vermeldt zij niet welke kosten aan deze kaart zijn verbonden.
Reden voor reisbrancheorganisatie ANVR om een klacht in te dienen.

De Reclame Code Commissie heeft in april reeds geoordeeld dat de creditcardkosten daarmee géén optionele (vermijdbare) kosten zijn, maar dat deze kosten in de prijs van het ticket dienen te worden opgenomen. De RCC acht daarom de uiting van Ryanair in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen en heeft hen aanbevolen niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Tegen deze uitspraak stelde Ryanair beroep in. Door het College van Beroep van de RCC is ook nu geoordeeld dat de genoemde creditcard geen reëel alternatief vormt en aldus sprake is van vaste, onvermijdbare kosten. Terecht stelt de ANVR dat Ryanair deze kosten reeds in de geadverteerde prijs had dienen op te nemen.
Het College van Beroep bevestigt hiermee de beslissing van de Reclame Code Commissie.

ANVR-directeur Frank Oostdam laat weten blij te zijn met de uitspraken van de RCC: "Ryanair speelt het spel niet eerlijk door zgn. `optionele' toeslagen buiten de prijs te houden. Wij hebben voorbeelden waaruit blijkt dat Ryanair tot wel 80% duurder is dan waarmee ze naar de consument adverteren. Gelukkig heeft de RCC met deze uitspraak duidelijk gemaakt dat dit soort trucs in strijd is met de regels."