Universiteit van Tilburg


Persbericht 14 juni 2011

Opvoeding Turkse-Nederlandse moeders verandert door integratie

Er zijn zowel belangrijke gelijkenissen als verschillen in de opvoedingspatronen van Turkse-Nederlandse en autochtone moeders. Als Turkse-Nederlandse moeders hier geboren zijn onderwijs gevolgd hebben, lijken hun opvoedingspatronen meer op die van autochtone moeders. Dat blijkt uit onderzoek van Elif Durgel van Tilburg University, waarop ze woensdag 15 juni promoveert. Durgel verrichtte onderzoek onder van oorsprong Turkse gezinnen in Nederland.

Veel kinderen van Turkse immigranten in Nederland presteren nog steeds minder goed dan autochtone kinderen, bijvoorbeeld op school. In de media is veel aandacht voor de taal die thuis gesproken wordt, maar dat is niet de enige factor die daarbij een rol speelt. Omdat ook de opvoeding vaak verschilt tussen culturen, onderzocht Elif Durgel in hoeverre die de ontwikkeling van kinderen van immigranten beïnvloedt. Ze interviewde daarvoor Turks-Nederlandse en Nederlandse moeders in Nederland en observeerde eveneens de interactie tussen moeder en kind bij hen thuis.

Turkse moeders hebben over het algemeen andere verwachtingen van hun kinderen dan Nederlandse moeders, zo blijkt uit het onderzoek. Ze verwachten dat hun kinderen nauw verbonden zijn met de familie en welgemanierd, meer dan Nederlandse moeders. Nederlandse moeders vinden het daarentegen belangrijker dat hun kinderen autonoom zijn.

Dit verschil in opvoedingswaarden is echter kleiner bij Turkse moeders die hier geboren en opgeleid zijn. Zij combineren hun eigen waarden met die van de nieuwe cultuur. In deze gezinnen gaan autonomie, assertiviteit en individualiteit hand in hand met sterke familiebanden. Deze verschillen tussen Turks-Nederlandse en autochtone moeders werden overigens vooral gevonden voor hun verwachtingen en veel minder voor hun feitelijk gedrag. Turks-Nederlandse moeders gaan niet anders om met hun kinderen dan autochtone moeders. Het verschil zit hem dus vooral in de manier waarop de ouders tegen de opvoeding aankijken.