Ingezonden persbericht


Bol.com opnieuw winnaar onderzoek naar online boekverkoop

Voorkeur voor winnaar sterk gedaald in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op boeken, is de kans het grootst dat ze deze uiteindelijk bij Bol.com zouden willen aanschaffen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. Een jaar eerder was Bol.com al winnaar van hetzelfde onderzoek. Het aandeel van de totale voorkeur en de voorsprong op de concurrentie is ditmaal echter significant kleiner. De respondenten gaven in totaal 229 individuele beoordelingen over 64 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Kwam in mei 2010 al 97,5% van de respondenten tijdens de oriëntatie op Bol.com terecht, inmiddels betreft het zelfs de gehele respondentengroep. Slechts 2,5% hiervan besluit na de eerste indruk om af te haken. De website scoort eerste plaatsen op de thema's Web Imago, Kwaliteit, Gebruiksvriendelijkheid, Informatiewaarde en Vormgeving. Toch wijzen veel respondenten een andere website aan als favoriet. Bol.com krijgt 27,5% van de totale voorkeur, terwijl het in mei 2010 nog om 50% ging.

65% van de respondenten bezoekt de website van selexyz tijdens de oriëntatie. Ook hier haakt slechts een enkele bezoeker af na de eerste indruk. Selexyz.nl behaalt de eerste plaats op het thema Eerste Indruk en scoort verder goed op Vertrouwen en Gebruiksvriendelijkheid. 15% van de respondenten wijst selexyz aan als favoriet.

Bruna eindigt als derde, zowel op de ranglijst als qua online vindbaarheid. De helft van de respondenten raadpleegt Bruna.nl tijdens het onderzoek. Opnieuw haakt slechts een enkele bezoeker direct af. De website presteert vooral goed op de thema's Vertrouwen en Web Imago. De voorkeur voor Bruna daalt ten opzichte van de vorige meting van 7,5% naar 2,5%.

Alle respondenten bezoeken Bol.com, maar de meerderheid besluit ergens anders te kopen

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 22 en 53 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een boek om iemand cadeau te doen. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U wilt een goede vriend/vriendin een nieuw boek cadeau doen. Ga u online oriënteren.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 22 en 53 jaar oud Verdeling geslacht: 55% vrouw, 45% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Randstad
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: mei 2012

Noot voor de redactie (