Persbericht

Prima kwalificaties en spektakelrace tonen potentie in Dutch GT4 Championship Geen geluk Dick Freebird en Cor Euser tijdens de Pinksterraces op Zandvoort

Rosmalen, 14 juni 2011 - Met een 2de en 3de kwalificatietijd tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort, lieten Dick Freebird en Cor Euser duidelijk de potentie van hun Lotus Evora zien. Maar met een remprobleem, een verkeerd uitgepakte regengok en de pech van een klapband, zat het de snelle coureurs tijdens de wedstrijden niet mee. ,,We hebben helaas nog niet het geluk aan onze zijde'', stelden de rijders unaniem vast.

Na de Paasraces in Zandvoort (25 april) en de GT4-wedstrijden op Silverstone (vorige week) waren Dick Freebird en Cor Euser tijdens Pinksteren voor de derde keer actief met de bijzonder fraaie Lotus Evora. Op wederom Circuit Park Zandvoort streden de rappe mannen dit keer om de prijzen in het Nederlandse GT4 kampioenschap.

Sterke kwalificaties
Op zaterdag 11 juni was het de eer aan Euser om het Pinksterbal te openen. Tijdens de kwalificatie voor de eerste individuele wedstrijd kwam de routinier onder lastige weersomstandigheden prima voor de dag. Achter titelverdediger Phil Bastiaans en titelkandidaat Ricardo van der Ende snelde Euser met de witte bolide naar P3. Dick Freebird deed het even later in zijn kwalificatiesessie zelfs nog beter. Hij lette uitstekend op dat aan het eind van de sessie de omstandigheden net iets beter waren dan bij de aanvang van de 'kwalli'. Daardoor kon hij aan het slot een mooie progressie boeken. ,,Ik kwam bij het Scheivlak helaas nog in verkeer terecht. Anders had er wellicht zelfs nog een poleposition ingezeten'', zei de man die achter Duncan Huisman tot de tweede startpositie was gekomen. ,,Maar P2 is ook gewoon super'', aldus Freebird.

Spectaculair optreden
Op de zaterdag werkte het prachtige Nederlandse GT4-veld de eerste wedstrijd af. Cor Euser ontpopte zich van meet af aan tot de meest spectaculaire racer. Met zijn nimmer aflatende aanvalslust zette hij de frontrunners direct onder zware druk. Euser had echter de pech dat zijn bolide met een technisch euvel kampte. ,,Er zat een probleem in het differentieel. Dat zorgde ervoor dat we aan de achterkant een remprobleem hadden. Elke keer bij het vol aanremmen voor een bocht blokkeerde er een wiel'', aldus Euser, die daardoor twee keer bij de Tarzanbocht en nog eenmaal bij de Kumho-bocht door het grind ging. Ondanks deze uitstapjes had Euser nog lange tijd uitzicht op het podium. Uiteindelijk besloot hij zijn bijzonder spectaculaire optreden als de nummer 5. ,,Het was bijzonder jammer. Onze remmen zijn altijd het sterke punt van de Evora. Nu dus niet'', aldus Euser.

Regen of niet?
Op Tweede Pinksterdag was het aan Dick Freebird om de tweede individuele heat voor zijn rekening te nemen. Voor de start moesten de rijders de lastige keuze maken welk type rubber er onder de flitsende sportwagen gemonteerd diende te worden. ,,De baan droogde op, maar er hingen donkere wolken boven Zandvoort. Dus gokte ik voor regenbanden'', zei Freebird.

,,Uiteindelijk heeft het ook in Zandvoort geregend. Alleen in het dorp en niet boven het circuit. Dat was pech voor mij. Daardoor zat ik verkeerd en moest ik na 6 ronden binnenkomen om slicks te halen. Dat kost natuurlijk zoveel tijd, waardoor een topresultaat er niet meer inzit. Helaas kwam ik daardoor niet verder dan de 12de stek'', aldus de Rosmalenaar.

Hoofdrace
Tijdens de lange wedstrijd over 50 minuten inclusief verplichte rijderswissel nam Dick Freebird de eerste stint voor zijn rekening. Vanaf P3 had hij tijdens de rollende start een mooie uitgangspositie. ,,Ik zat achter polesitter Jan Lammers. Hij mocht het tempo aangeven. Maar voordat alles goed en wel begonnen was, vlogen flink wat rijders hem voorbij. Daar kreeg een aantal coureurs later ook een drivethroughpenalty voor. Maar het kostte mij aanvankelijk wel een plekje'', zag de Brabander in het tumult. ,,Vervolgens moest ik een paar rondjes stampen. Het duurt bij ons vaak 4 à 5 rondjes voordat de temperatuur optimaal in de banden zit. Precies op het moment dat dit gelukt was, ging er een Camaro met meerdere salto's op zijn dak. Daardoor kwam er een langdurige safetycarsituatie. Precies op het moment dat de safetycar weer naar binnen ging, was het pitwindow open en kwam ik binnen om Cor het stuur te geven.'' Tijdens de stop dienen de bolides verplicht 105 seconden binnen te staan voordat ze weer naar buiten mogen. De Evora kwam een fractie te vroeg terug het circuit op en ontving daarvoor van de wedstrijdleiding een drivethroughpenalty. Tot overmaat van ramp kreeg Euser op het achterste deel van het circuit ook nog eens een klapband. Twee bezoekjes aan de pit verder was de achterstand natuurlijk dermate groot, dat een plek in het voorste gelid er niet meer inzat. ,,Door het remprobleem heb je zo een flat spot op een band. Als je dan één keer over iets scherps rijdt, heb je snel een geplofte band'', wist Euser. ,,Het zat ons al met al niet mee tijdens de races. Gelukkig hebben we in de kwalificaties wel laten zien vooraan te kunnen meedoen. Daar horen we gewoon thuis. Ik ben daarnaast verheugd dat Dick het heel goed oppakt. Met een beetje meer geluk komen de goede resultaten zeker.''

Kalender
Freebird en Euser komen op 9 en 10 juli weer in actie. Dan besturen ze hun Lotus Evora tijdens races op het Belgische topcircuit van Spa-Francorchamps. Deze wedstrijden tellen zowel mee voor het Nederlandse als het Europese GT4 kampioenschap. ,,We gaan morgen testen op Spa'', besluit Euser. ,,Zo bereiden we ons optimaal voor op de komende races.''




Ingezonden persbericht