Rijksoverheid


14 juni 2011

Beantwoording vragen over de postzegelprijs

T 070 379 8911 (algemeen) www.rijksoverheid.nl/eleni

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Hamer (PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over de postzegelprijs (ingezonden 13 mei 2011 onder nummer 2011Z09854).


1 Bent u bekend met het bericht `Postzegel wordt duurder'?1 Antwoord Ja. 2 Wat is uw opvatting over de voorgestelde, aanzienlijke verhoging van de postzegelprijs? 4 Bent u van mening dat artikel 25 van de Postwet ruimte biedt voor de door de heer Koorstra voorgestelde prijsverhoging? Zo nee, wat gaat u doen om te zorgen dat de prijsverhoging binnen de normen en eisen van de Postwet 2009 blijft? Antwoord 2 en 4 In het bericht spreekt de heer Koorstra zijn toekomstverwachting over de postzegelprijs uit. Voor de tarieven van de Universele Postdienst, waaronder de postzegelprijs, geldt een wettelijk stelsel van tariefregulering. De tarieven voor de Universele Postdienst dienen te worden gebaseerd op de daadwerkelijke kosten en een redelijk rendement (artikel 25 lid 3 Postwet). Het redelijke rendement is met de recentelijke wijziging van de Postregeling vastgesteld op 10% voor belasting (artikel 14 Postregeling). Voorts worden de starttarieven in 2011 door OPTA aangepast (artikel 15 lid 1 Postregeling). Daarnaast regelt de Postwet dat de tarieven van de Universele Postdienst jaarlijks met een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage gemiddeld ten hoogste mogen stijgen (artikel 25 lid 1). Dit percentage is gelijk aan de consumentenprijsindex (CPI), zoals deze gepubliceerd wordt door het Centraal Plan Bureau (artikel 17 lid 2 Postregeling). OPTA toetst of hieraan wordt voldaan (artikel 17 lid 3 Postregeling). Kort gezegd kunnen de tarieven jaarlijks, binnen de ruimte die de CPI daarvoor biedt, stijgen. Of de genoemde prijsverhogingen in de komende jaren binnen de bepalingen van de postregelgeving kunnen plaatsvinden, wordt door OPTA beoordeeld aan de hand van een concreet voorstel van PostNL (voorheen TNT Post). Als de voorgestelde verhogingen niet passen binnen de postregelgeving, kunnen deze verhogingen geen doorgang vind en. 3 Deelt u de mening dat het absurd is om de prijs voor consumentenpost te verhogen terwijl vriend en vijand het erover eens zijn dat de prijzen in het zakelijke segment nu juist te laag zijn? Zo nee, waarom niet? Antwoord Er zijn grote verschillen tussen het bezorgen van zakelijke post en het bezorgen van consumentenpost oftewel post vallend onder de Universele Postdienst. De verlener van de Universele Postdienst, PostNL, dient te voldoen aan een aantal verplichtingen (zoals vermeld in artikel 16 van de Postwet over onder meer het aantal haal- en bezorgdagen, de overkomstduur van 95%, het aantal postvestigingen en het aantal brievenbussen). Deze eisen gelden niet voor het zakelijke segment. Het gaat daar om bulkpost, waarvoor andere (niet gereguleerde) tarieven gelden. De tarieven voor de Universele Postdienst zijn gereguleerd, zie voor toetsingskader het antwoord op de vragen 2 en 4. Conform artikel 25 lid 3 van de Postwet kunnen alleen de kosten voor de Universele Postdienst worden toegerekend aan de Universele Postdienst. 5 Wat is uw opvatting over de wensgedachten van de heer Koorstra met betrekking tot de wettelijke plicht voor TNT om zes dagen per week te bezorgen? Antwoord PostNL is gehouden als verlener van de Universele Postdienst op grond van de Postwet ten minste 6 dagen per week poststukken uit de voor het publiek bestemde brievenbussen dan wel uit andere daartoe bestemde inrichtingen te halen en ten minste zes dagen per week overal in Nederland een bestelling uit te voeren.

Zoals toegezegd in mijn brief (29502, TK, 2010-2011, nummer 58) en in recente Algemeen Overleggen met uw Kamer, wordt dit jaar de Universele Postdienst geëvalueerd. U ontvangt deze evaluatie en de studie naar de toekomst van de postmarkt met een voorstel voor de inrichting van de Universele Postdienst na het zomerreces. Ook de behoefte en het gedrag van de consument in het kader van de Universele Postdienst wordt meegenomen in de afwegingen zoals in april 2009 is toegezegd door voormalig staatssecretaris Heemskerk. Een eventuele aanpassing van de verplichtingen, geldend voor de Universele Postdienst, vergt een wetswijziging.

(w.g.)

dr. Henk Bleker Staatssecretaris Economische Zaken, Landbouw en Innovatie