Woonbond
Huurwijzer Online
Verkiezing Beste Huurdersorganisatie & Bewonerscommissie 2011
14-06-2011 Wijksteunpunten verdienen ruim 1,7 miljoen voor huurders
Dankzij de Wijksteunpunten Wonen hebben Amsterdamse huurders vorig jaar
ruim 1,7 miljoen op hun woonlasten bespaard. Ruim driekwart van de
procedures die voor huurders werden gevoerd, werd gewonnen.
Elk stadsdeel in Amsterdam heeft zijn eigen wijksteunpunt, waar
bewoners terechtkunnen met vragen en klachten. Het aantal contacten met
bewoners steeg vorig jaar met 18 procent tot ruim 40.000.
Afbeelding: huis en hamer De huurprijs, achterstallig onderhoud,
huurbescherming en woonruimte-verdeling vormen de top 4 van de
aangekaarte onderwerpen.
In totaal vonden er 3.649 woningopnames plaats en werden er 2.667
procedures gestart. Ook deden 160 bewonerscommissies een beroep op
ondersteuning door de Wijksteunpunten. Eind 2010 werd er op 37 plaatsen
spreekuur gehouden.
535 meldingen over ongewenst verhuurgedrag
Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag, een belangrijk onderdeel van de
Wijksteunpunten, nam 535 meldingen in behandeling. Intimidatie of
onfatsoenlijke bejegening van huurders is nog steeds het belangrijkste
aandachtspunt. Belangrijk voor de ondersteuning van huurders is dat de
gemeenteraad heeft besloten het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag te
continueren.
Proceskostenfonds
Door de garanties van het Emil Blaauw Proceskostenfonds werden 431
huurders vorig jaar in staat gesteld om hun recht te halen in
gerechtelijke procedures.