Woonbond


Huurwijzer Online
Verkiezing Beste Huurdersorganisatie & Bewonerscommissie 2011 14-06-2011 Wijksteunpunten verdienen ruim 1,7 miljoen voor huurders

Dankzij de Wijksteunpunten Wonen hebben Amsterdamse huurders vorig jaar ruim 1,7 miljoen op hun woonlasten bespaard. Ruim driekwart van de procedures die voor huurders werden gevoerd, werd gewonnen.

Elk stadsdeel in Amsterdam heeft zijn eigen wijksteunpunt, waar bewoners terechtkunnen met vragen en klachten. Het aantal contacten met bewoners steeg vorig jaar met 18 procent tot ruim 40.000.

Afbeelding: huis en hamer De huurprijs, achterstallig onderhoud, huurbescherming en woonruimte-verdeling vormen de top 4 van de aangekaarte onderwerpen.

In totaal vonden er 3.649 woningopnames plaats en werden er 2.667 procedures gestart. Ook deden 160 bewonerscommissies een beroep op ondersteuning door de Wijksteunpunten. Eind 2010 werd er op 37 plaatsen spreekuur gehouden.

535 meldingen over ongewenst verhuurgedrag

Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag, een belangrijk onderdeel van de Wijksteunpunten, nam 535 meldingen in behandeling. Intimidatie of onfatsoenlijke bejegening van huurders is nog steeds het belangrijkste aandachtspunt. Belangrijk voor de ondersteuning van huurders is dat de gemeenteraad heeft besloten het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag te continueren.

Proceskostenfonds

Door de garanties van het Emil Blaauw Proceskostenfonds werden 431 huurders vorig jaar in staat gesteld om hun recht te halen in gerechtelijke procedures.