SGP
SGP: weinig aandacht voor christenvervolging
Wereldwijd worden 150 tot 250 miljoen christenen verdrukt en/of
vervolgd. Elk jaar worden 100.000 christenen gedood alléén vanwege
hun geloof. De SGP vindt dat de politieke aandacht hiervoor niet in
verhouding staat tot de omvang van dit immense probleem. De SGP is blij
met de extra maatregelen die minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken
aankondigt. Wel vraagt de SGP zich af of de bewindsman niet teveel
verwacht van de politieke dialoog en wat meer de tanden moet laten
zien.
Urgentie
Allereerst zeg ik de minister dank voor zijn notitie over de vrijheid
van godsdienst, die mede een reactie vormt op de SGP-notitie over
geloofsvrijheid.
Een notitie over de vrijheid van godsdienstvrijheid is geen overbodige
luxe. In vele landen worden gelovigen verdrukt of vervolgd. Wereldwijd
staan 150 tot 250 miljoen christenen bloot aan vervolging; de grootste
groep die vervolgd wordt. Meer dan 100.000 christenen worden per jaar
gedood alléén vanwege hun geloof. Islamitische en communistische
landen spannen de kroon als het gaat om actieve vervolging.
De politieke aandacht hiervoor staat niet in verhouding tot de omvang
van dit immense probleem. Het feit dat christenen verkracht, gemarteld,
gedwongen bekeerd of vermoord worden in Pakistan, Egypte, India,
Soedan, China en Noord-Korea, is geen belangrijk onderwerp op de agenda
van wereldleiders. Ook al zijn er soms opmerkingen â van Merkel,
Sarkozy, etc. â die tonen dat men de ernst niet kan ontkennen. Ik noem
met respect de recente bijdrage van Frits Bolkestein in de Volkskrant:
een omroep om de stilte te doorbreken.
Het blijft moeilijk te verklaren waarom bij veel politici, maar ook bij
media, dit gevoel van urgentie afwezig is. De vervolging van miljoenen
christenen wordt door het westen niet ervaren als nijpend probleem. Dit
raakt de zwakte van het westen, dat op deze wijze haar waarden
verkwanseld. Ik vrees dat dit in toenemende mate te maken heeft met het
feit dat geloofsvervolging hoofdzakelijk â zeker niet alleen! â
plaatsvindt in islamitische landen en men dat niet openlijk aan de orde
durft te stellen uit angst voor islamitische reacties. Op Europees
niveau kennen we de voorbeelden van dit politiek correcte denken.
Acties
In het licht van het voorgaande is de notitie van de minister een
opsteker. De minister erkent voluit de betekenis van de vrijheid van
godsdienst en laat die niet âoplossenâ in de vrijheid van
meningsuiting.
De minister beschrijft helder de acties die nu reeds door hem worden
ondernomen om geloofsvrijheid te bevorderen. Via bilaterale contacten,
via onze ambassades, via een uitgekiende pilot, etc. Ik spoor de
minister aan om hiermee vooral door te gaan.
De minister kondigt aanvullend beleid aan. Positief is de SGP over de
uitbreiding van de pilot godsdienstvrijheid naar tien landen. Kan de
minister nader aanduiden hoe de betreffende landen worden geselecteerd
en of er ook gebruik wordt gemaakt van de expertise van
maatschappelijke organisaties op dit vlak, zoals Open Doors? Wij vinden
het belangrijk dat in die pilot uitdrukkelijk het recht om van religie
te veranderen een centrale plaats krijgt.
Drukmiddelen
Een kritische vraag is de volgende. Verwacht de minister niet teveel
van de politieke dialoog? Ik betwijfel of de notitie voldoende tanden,
drukmiddelen heeft. Waar liggen die vooral volgens de minister? Zo ligt
de mensenrechtendialoog met Iran al jaren op apegapen en verloopt de
dialoog met China ook bepaald niet voorspoedig. Ik noem Turkije waar de
staatstelevisie antichristelijke films uitzendt, maar ook âde
Talibanisering van de Palestijnse gebiedenâ (Bolkestein).
Wat de SGP betreft zou Nederland in ieder geval partnerlanden, waar de
rechten van christenen en andere vreedzame burgers niet worden
gehonoreerd, eerder en steviger onder druk moeten zetten door
bijvoorbeeld een substantiële inperking van de ontwikkelingshulp of
handelsrelaties. Hoe kan dit beter body krijgen?
Daarnaast bepleit de SGP om vaker de ambassadeur op het matje te roepen
in geval van geloofsvervolging.
Kortheidshalve vraag ik of de minister wil nadenken over een zgn. Early
warning system om geloofsvervolging vroegtijdig te kunnen signaleren en
over de wenselijkheid van een Toolkit Freedom of Religion or Belief.
Joden
De minister noemt verschillende religieuze minderheden bij naam in zijn
notitie. Expliciet noem ik hierbij ook de Joodse minderheden in het
Midden Oosten en Noord-Afrika. Te vrezen valt, dat deze groepen weinig
positiefs zullen merken van de huidige omwentelingen. Wil de minister
waar mogelijk deze kwetsbare groep benoemen en er aandacht voor vragen
in de internationale gremia?
Gedwongen abortussen
Mensenrechten gelden voor iedereen. Dit uitgangspunt verhoudt zich
moeilijk tot het doden van vele duizenden kinderen in de moederschoot.
In die zin schort er ook het nodige aan de mensenrechten in ons land.
Dit uitgangspunt staat in ieder geval haaks op het uitvoeren van
gedwongen abortussen, zoals massaal voorkomt in China. Op welke wijze
wordt deze schrijnende toestand ferm onder de aandacht gebracht bij
China? Rekent de minister dit ook tot zijn mensenrechtenbeleid?
Homoseksuelen
De SGP steunt iedere inzet die is gericht op het bestrijden van geweld
of discriminatie t.o.v. homoseksuelen. Wij zien het echter niet als
onze taak om andere landen een seculier-liberale visie op
homoseksualiteit op te dringen. Als bijvoorbeeld Oost-Europese landen
weigeren gayprides â vaak uitdagend en aanstootgevend â toe te staan is
dat hun eigen beslissing. Het voert te ver als Nederland daartegen
standaard formeel bezwaar aantekent. Ik denk dat een dergelijke inbreuk
op de soevereiniteit van een land onze andere inzet op het terrein van
mensenrechten frustreert. Dat moet de minister toch ook niet willen?
Mensenrechtenraad
Tot slot een opmerking over de VN-mensenrechtenraad. Nederland moet
zich er sterk voor maken dat landen waar sprake is van
geloofsvervolging geen deel meer uitmaken van organen van de VN op het
gebied van mensenrechten. Dat dit nog steeds mogelijk is, maakt
dergelijke organen volstrekt ongeloofwaardig.