SGP


SGP: weinig aandacht voor christenvervolging

Wereldwijd worden 150 tot 250 miljoen christenen verdrukt en/of vervolgd. Elk jaar worden 100.000 christenen gedood alléén vanwege hun geloof. De SGP vindt dat de politieke aandacht hiervoor niet in verhouding staat tot de omvang van dit immense probleem. De SGP is blij met de extra maatregelen die minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken aankondigt. Wel vraagt de SGP zich af of de bewindsman niet teveel verwacht van de politieke dialoog en wat meer de tanden moet laten zien.

Urgentie
Allereerst zeg ik de minister dank voor zijn notitie over de vrijheid van godsdienst, die mede een reactie vormt op de SGP-notitie over geloofsvrijheid.

Een notitie over de vrijheid van godsdienstvrijheid is geen overbodige luxe. In vele landen worden gelovigen verdrukt of vervolgd. Wereldwijd staan 150 tot 250 miljoen christenen bloot aan vervolging; de grootste groep die vervolgd wordt. Meer dan 100.000 christenen worden per jaar gedood alléén vanwege hun geloof. Islamitische en communistische landen spannen de kroon als het gaat om actieve vervolging.

De politieke aandacht hiervoor staat niet in verhouding tot de omvang van dit immense probleem. Het feit dat christenen verkracht, gemarteld, gedwongen bekeerd of vermoord worden in Pakistan, Egypte, India, Soedan, China en Noord-Korea, is geen belangrijk onderwerp op de agenda van wereldleiders. Ook al zijn er soms opmerkingen â van Merkel, Sarkozy, etc. â die tonen dat men de ernst niet kan ontkennen. Ik noem met respect de recente bijdrage van Frits Bolkestein in de Volkskrant: een omroep om de stilte te doorbreken.

Het blijft moeilijk te verklaren waarom bij veel politici, maar ook bij media, dit gevoel van urgentie afwezig is. De vervolging van miljoenen christenen wordt door het westen niet ervaren als nijpend probleem. Dit raakt de zwakte van het westen, dat op deze wijze haar waarden verkwanseld. Ik vrees dat dit in toenemende mate te maken heeft met het feit dat geloofsvervolging hoofdzakelijk â zeker niet alleen! â plaatsvindt in islamitische landen en men dat niet openlijk aan de orde durft te stellen uit angst voor islamitische reacties. Op Europees niveau kennen we de voorbeelden van dit politiek correcte denken.

Acties
In het licht van het voorgaande is de notitie van de minister een opsteker. De minister erkent voluit de betekenis van de vrijheid van godsdienst en laat die niet âoplossenâ in de vrijheid van meningsuiting.
De minister beschrijft helder de acties die nu reeds door hem worden ondernomen om geloofsvrijheid te bevorderen. Via bilaterale contacten, via onze ambassades, via een uitgekiende pilot, etc. Ik spoor de minister aan om hiermee vooral door te gaan.

De minister kondigt aanvullend beleid aan. Positief is de SGP over de uitbreiding van de pilot godsdienstvrijheid naar tien landen. Kan de minister nader aanduiden hoe de betreffende landen worden geselecteerd en of er ook gebruik wordt gemaakt van de expertise van maatschappelijke organisaties op dit vlak, zoals Open Doors? Wij vinden het belangrijk dat in die pilot uitdrukkelijk het recht om van religie te veranderen een centrale plaats krijgt.

Drukmiddelen
Een kritische vraag is de volgende. Verwacht de minister niet teveel van de politieke dialoog? Ik betwijfel of de notitie voldoende tanden, drukmiddelen heeft. Waar liggen die vooral volgens de minister? Zo ligt de mensenrechtendialoog met Iran al jaren op apegapen en verloopt de dialoog met China ook bepaald niet voorspoedig. Ik noem Turkije waar de staatstelevisie antichristelijke films uitzendt, maar ook âde Talibanisering van de Palestijnse gebiedenâ (Bolkestein). Wat de SGP betreft zou Nederland in ieder geval partnerlanden, waar de rechten van christenen en andere vreedzame burgers niet worden gehonoreerd, eerder en steviger onder druk moeten zetten door bijvoorbeeld een substantiële inperking van de ontwikkelingshulp of handelsrelaties. Hoe kan dit beter body krijgen?

Daarnaast bepleit de SGP om vaker de ambassadeur op het matje te roepen in geval van geloofsvervolging.

Kortheidshalve vraag ik of de minister wil nadenken over een zgn. Early warning system om geloofsvervolging vroegtijdig te kunnen signaleren en over de wenselijkheid van een Toolkit Freedom of Religion or Belief.

Joden
De minister noemt verschillende religieuze minderheden bij naam in zijn notitie. Expliciet noem ik hierbij ook de Joodse minderheden in het Midden Oosten en Noord-Afrika. Te vrezen valt, dat deze groepen weinig positiefs zullen merken van de huidige omwentelingen. Wil de minister waar mogelijk deze kwetsbare groep benoemen en er aandacht voor vragen in de internationale gremia?

Gedwongen abortussen
Mensenrechten gelden voor iedereen. Dit uitgangspunt verhoudt zich moeilijk tot het doden van vele duizenden kinderen in de moederschoot. In die zin schort er ook het nodige aan de mensenrechten in ons land. Dit uitgangspunt staat in ieder geval haaks op het uitvoeren van gedwongen abortussen, zoals massaal voorkomt in China. Op welke wijze wordt deze schrijnende toestand ferm onder de aandacht gebracht bij China? Rekent de minister dit ook tot zijn mensenrechtenbeleid?

Homoseksuelen
De SGP steunt iedere inzet die is gericht op het bestrijden van geweld of discriminatie t.o.v. homoseksuelen. Wij zien het echter niet als onze taak om andere landen een seculier-liberale visie op homoseksualiteit op te dringen. Als bijvoorbeeld Oost-Europese landen weigeren gayprides â vaak uitdagend en aanstootgevend â toe te staan is dat hun eigen beslissing. Het voert te ver als Nederland daartegen standaard formeel bezwaar aantekent. Ik denk dat een dergelijke inbreuk op de soevereiniteit van een land onze andere inzet op het terrein van mensenrechten frustreert. Dat moet de minister toch ook niet willen?

Mensenrechtenraad
Tot slot een opmerking over de VN-mensenrechtenraad. Nederland moet zich er sterk voor maken dat landen waar sprake is van geloofsvervolging geen deel meer uitmaken van organen van de VN op het gebied van mensenrechten. Dat dit nog steeds mogelijk is, maakt dergelijke organen volstrekt ongeloofwaardig.