Rijksoverheid
Inontvangstname business model Secure Lane
Toespraak | 14-06-2011
Toespraak van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie bij de
inontvangstname van het business model Secure Lane op 14 juni 2011 in
Den Haag.
Dames en heren,
Graag wil ik de heer Sakkers van harte bedanken voor dit interessante
rapport en voor zijn heldere toelichting. Ik ben erg blij met deze
haalbaarheidsstudie voor de landelijke uitrol van de Secure Lane.
U weet dat voor dit kabinet versterking van de economie een belangrijke
prioriteit is. Met het oog daarop faciliteren en stimuleren we allerlei
maatregelen op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt, belastingen,
regeldruk én infrastructuur. Tot dat laatste behoort zeer zeker ook het
garanderen van een veilige infrastructuur. En dan niet alleen in de zin
van verkeersveiligheid, maar ook beveiligd tegen allerlei vormen van
transportcriminaliteit.
Want transportcriminaliteit is een serieus probleem, dat ondernemers
grote schade berokkent. Circa één derde van de vestigingen in de
transportsector wordt jaarlijks slachtoffer van criminaliteit. Het
aantal diefstallen in de transportsector wordt geraamd op zo'n 10.000.
Weliswaar is er de laatste jaren sprake van een afname, maar het blijft
een aanzienlijke schadepost, waar jaarlijks enkele honderden miljoenen
euro mee zijn gemoeid.
Als overheid doen wij veel aan het tegengaan van de
transportcriminaliteit, maar het is belangrijk dat we met z'n allen
beseffen dat de overheid dit niet alleen kan. De transportsector heeft
hierin ook een eigen verantwoordelijkheid - en neemt die ook. Publiek-
private samenwerking heeft al gestalte gekregen in het Convenant Aanpak
Criminaliteit Transportsector en een van de concrete
samenwerkingsprojecten is de Secure Lane.
Een uitstekend initiatief, dat goed laat zien waartoe nauwe
samenwerking tussen publieke en private samenwerking kan leiden! De
corridor tussen de haven van Rotterdam en de Duitse grens is voor
transportondernemers een stuk veiliger geworden: deden zich voorheen
jaarlijks gemiddeld 74 incidenten voor, nu zijn het er nog slechts
vier! Dat is een fantastisch resultaat, waarvoor ik de bedenkers en
uitvoerders in Zuid-oost Brabant en de heer Sakkers, die als voorzitter
van Transport en Logistiek Nederland, zelf de kar van dit project
trekt, een groot compliment wil geven!
Uiteraard zijn we er daarmee nog niet. Transportcriminelen zitten niet
stil - ook letterlijk niet. Er is sprake van een zeker
verplaatsingseffect naar andere wegen en trajecten. Dat betekent dat we
verder moeten kijken. Een landelijke uitrol van het met succes
beproefde Secure Lane concept lijkt nu een logische vervolgstap om de
transportcriminaliteit verder terug te dringen.
Ik denk dat dit Business Model goed laat zien wat voor uitbreiding van
dit concept nu verder nodig is en wat de bijbehorende kosten en baten
zijn. Daarbij is gekeken naar de beveiliging van verzorgingsplaatsen op
het hoofdwegennet, naar truckstops en naar bedrijventerreinen.
Landelijke uitrol is haalbaar, mits...
Ik denk dat er nog behoefte is aan een nadere analyse voor het
hoofdwegennet. Deze moet inzicht geven in de vraag wat de beste manier
is waarop deze landelijke uitrol publiek-privaat gefinancierd kan
worden en welk besturingsmodel daarbij het beste past.
Ik zou Transport en Logistiek Nederland, in de persoon van de heer
Sakkers, willen uitdagen een en ander de komende maanden concreet vorm
te geven. Bijvoorbeeld door een organisatievorm in te richten die tot
doel heeft de landelijke uitrol van Secure Lane voor te bereiden en
deze de komende jaren ook daadwerkelijk te realiseren. Op mijn beurt
zal ik in overleg treden met mijn collega's van Infrastructuur &
Milieu, alsmede die van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, om te
bezien hoe we als betrokken departementen ieder onze eigen
verantwoordelijkheid bij een landelijke uitrol het beste kunnen
invullen.
Dames en heren, deze proef met Secure Lane toont aan dat we het
goederentransport in en dóór Nederland een heel stuk veiliger kunnen
maken. Een goede infrastructuur betekent immers niet alleen voldoende
en voldoende brede wegen; het betekent ook veilige wegen!
Transportondernemers moeten er op aan kunnen dat ze in Nederland veilig
over de weg kunnen gaan en ook veilig onderweg kunnen parkeren. Dank
zij dit concept, kunnen vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa straks
ontspannen over de Nederlandse wegen rijden, zingend - met een knipoog
naar de Beatles: Secure Lane is in my ears and in my eyes...!
Ik ben er trots op dat we met dit initiatief hebben laten zien wat een
goede, intensieve samenwerking tussen publieke en private partners
vermag. Ik reken erop dat wij met z'n allen, zoals we hier vandaag -
met de belangrijkste spelers op dit terrein - bij elkaar zijn, er óók
in zullen slagen de landelijke uitrol van Secure Lane tot een succes te
maken!