KPMG
Advocatenkantoren zien disputen fors toenemen door economische crisis
Advocatenkantoren hebben als gevolg van de economische crisis
wereldwijd het aantal geschillen fors zien toenemen. Uit onderzoek van
KPMG onder meer dan zeventig vooraanstaande advocatenkantoren in
zestien verschillende landen blijkt dat ruim 30% van de kantoren het
aantal financiële geschillen sinds het uitbreken van de crisis in 2007
heeft zien groeien.
Het aantal kantoren dat betrokken is bij meer dan vijftig financiële
geschillen is in de afgelopen drie jaar gestegen van 28% tot 44%. Twee
van de drie kantoren geven aan dat het aantal financiële geschillen met
een waarde van 12,5 miljoen of meer is gestegen van 29% tot 35%.
Vóór de crisis, in de periode 2004 tot 2007, was contractbreuk in bijna
de helft van de gevallen de aanleiding voor een geschil. In de periode
2007 tot heden is dit aandeel gedaald tot 36% en blijkt het aantal
complexe financiële geschillen te zijn toegenomen. Het aantal
geschillen met omstreden waarderingen en mis-selling als aanleiding is
sinds 2007 met de helft toegenomen, terwijl het aantal geschillen door
fraude slechts steeg van 8% voor de crisis tot 11% daarna.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de meeste geschillen te
maken hebben met banken en hun consumenten. Zowel voor als na de crisis
vormt de controverse tussen een bank en zijn cliënt een reden voor een
dispuut. Daarnaast is het aantal geschillen dat gerelateerd is aan
complexe, financiële instrumenten aanzienlijk gestegen. In de drie
jaren voor de crisis was 18% van de geschillen gerelateerd aan
financiële instrumenten vergeleken met 23% in de periode 2007 tot nu.
"Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de aanzienlijke
verliezen die veel stakeholders uiteindelijk met deze instrumenten
hebben geleden", constateert Roel Menken, partner bij KPMG Financial
Risk Management.
Menken: "Nu pas wordt duidelijk wat de invloed van dergelijke
instrumenten is. Ook het aantal geschillen dat te maken heeft met
hedgefondsen is overigens bijna verdubbeld. Hedgefondsen zijn eind 2007
fors geraakt door het instorten van de obligatiemarkt. Veel managers
liggen nu onder vuur, omdat de gedupeerden de verliezen die zij hebben
geleden als gevolg van complexe financiële instrumenten vergoed willen
zien."
Zo'n 60% van de geschillen blijkt zowel voor als na de crisis in de
rechtbank te worden beslecht. Het aantal geschillen dat in eerste
instantie door arbitrage is geschikt is sinds eind 2007 met 4%
gestegen. Vooral in internationale en grensoverschrijdende geschillen
nam de inzet van arbitrage toe en dan vooral in Azië, Australië en het
Verenigd Koninkrijk. Ook mediation wordt bij het oplossen van een
geschil nu vaker gehanteerd dan voor de crisis.
Ruim 10% van de geschillen blijkt met inzet van een mediator te worden
opgelost. De toename van alternatieve geschillenbeslechting is volgens
Gerrie Lenting, partner bij KPMG Forensic, vooral toe te schrijven aan
het feit dat de geschillen meer internationaal van karakter worden en
partijen er steeds vaker voor kiezen hun privacy te waarborgen.
Lenting: "Kijkend naar de toekomst en het herstel van de wereldeconomie
is het onvermijdelijk dat het aantal omvangrijke financiële geschillen
de komende tijd gestaag zal blijven toenemen. Door een toegenomen
complexiteit van de financiële geschillen, gecoördineerde
'terughaalacties' van kleinere partijen en de stijgende geschillen met
de toezichthouders, zijn de potentiële verliezen en reputatierisico's
hoger dan ooit."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.