Onderzoek: Communicatie over borstkanker volgt vaak de verkeerde spelregels
Persbericht van PR Newswire
ROTTERDAM, Nederland, PARIJS en LONDEN, June 14, 2011 /PRNewswire/ --
- Onderzoek naar de vrouwelijke beleving in communicatie over
borstkanker onthult verrassende nieuwe inzichten over risicoperceptie
van vrouwen
Drie vooraanstaande internationale business schools (Rotterdam School
of Management, Erasmus University (RSM), INSEAD en London Business
School) hebben onderzoek gedaan naar de beleving van vrouwen rond
communicatie over borstkanker. In deze communicatie wordt vaak gebruik
gemaakt van vrouwelijke elementen als roze achtergronden, roze lintjes,
of eenvoudigweg vrouwen. Volgens dit nieuwe onderzoek kan het opnemen
van dergelijke verwijzingen vaak onbedoeld een averechtse werking
hebben op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere
bewustwording met betrekking tot borstkanker.
Stefano Puntoni
[http://www.rsm.nl/home/faculty/academic_departments/marketing_manageme
nt/faculty/faculty/puntoni ] , Associate Professor of Marketing bij
RSM, Steven Sweldens
,
Assistant Professor of Marketing bij INSEAD, en Nader Tavassoli
[http://www.london.edu/facultyandresearch/faculty/search.do?uid=ntavass
oli ], professor of Marketing bij de London Business School, voerden
gezamenlijk een serie experimenten uit om te bepalen wat het effect is
van het blootstellen van vrouwen aan communicatie over borstkanker in
situaties waarin het vrouw-zijn van deze personen heel sterk of juist
heel zwak tot uitdrukking komt.
"Borstkanker is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen, en
voor overheden en belangenorganisaties is het van zeer groot belang
vrouwen zich bewust te laten zijn van de risico's die ze lopen, zegt
Dr. Sweldens van INSEAD. "Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat
communicatie over borstkanker met prominente verwijzingen naar vrouwen
ongewild een defensieve reactie uitlokt bij vrouwen: "Het kan mij toch
niet overkomen"."
Dr. Puntoni van RSM voegt daaraan toe: "Deze verdedigingsmechanismen
werken de hoofddoelstellingen van de borstkankercampagnes tegen. Zo
hollen ze de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor
borstkanker, verkleinen ze de donaties aan onderzoek naar
eierstokkanker, maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over
borstkanker correct te interpreteren en worden advertenties omtrent
borstkanker minder goed onthouden."
"Onze bevindingen staan lijnrecht tegenover de overheersende
overtuigingen binnen de reclamesector," zegt professor Tavassoli van
London Business School. "Borstkankercampagnes die verwijzen naar het
vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die haar armen over haar
borsten slaat, kunnen beter vermeden worden. Deze campagnes zijn ook
minder effectief wanneer ze in een mediacontext geplaatst worden waarin
vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen geslacht, zoals op websites
of tv zenders die zijn gewijd aan meer vrouwelijke onderwerpen.
Communicatie die het gevoel van eigenwaarde van vrouwen versterkt, kan
de lezer over de defensieve reactie heen helpen, en de effectiviteit
van borstkankercampagnes vergroten."
Het onderzoek, onder de Engelse titel 'Gender Identity Salience and
Perceived Vulnerability to Breast Cancer', wordt uitgelicht in de
juni-editie van het vaktijdschrift Journal of Marketing Research. Een
link naar dit artikel vindt u hier.
[http://www.rsm.nl/portal/page/portal/home/content_pages/news/RSM
News/2011 - 6/RSMINSEAD LBS Breast Cancer Communication Research.pdf ]
Rotterdam School of Management, Erasmus University wordt consequent
gerekend tot de top 10 business schools in Europa. RSM is gevestigd in
de internationale havenstad Rotterdam, waar de Nederlandse kernwaarden
openheid, flexibiliteit en het accepteren van diversiteit bedrijven uit
de hele wereld hebben aangetrokken. De nadruk ligt op doorbraken in
onderzoek en praktijken die relevant zijn voor bedrijven; primair gaat
de aandacht uit naar het ontwikkelen van leiders die hun vernieuwende
ideeën kunnen omzetten in een duurzame toekomst. Onze portfolio bestaat
uit een breed gamma van programma's voor Bachelor, Master, Doctoraal en
MBA programma's en opleidingen voor executives. http://www.rsm.nl
Over INSEAD, The Business School for the World -INSEAD is een van de
wereldwijd leidende en grootste Graduate Business Schools, waarin
mensen, culturen en ideeën uit de hele wereld bijeen worden gebracht.
Dat verandert levens en transformeert organisaties. Een wereldwijd
perspectief en culturele diversiteit komen tot uitdrukking in alle
aspecten van ons onderzoek en onderwijs. http://www.insead.edu
Over London Business School - de doelstelling van London Business
School is om impactvolle inzichten en leiders te leveren. De School
staat al drie jaar achter elkaar wereldwijd op een eerste plaats in de
Financial Times ranglijst voor de Full-time MBA programma's. Op het
gebied van onderzoek staat LBS in de top tien en heeft het de hoogste
gemiddelde score van alle UK academische instellingen (Research
Assessment Exercise (RAE 2008). http://www.lbs.edu
Rotterdam School of Management, Erasmus University
CONTACT: Voor nadere informatie over dit persbericht kunt u
contactopnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager
bij RSM, op+31-10-408-2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.