Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
14 juni 2011
Leeuwarden fietst rij2op5 naar 120
Aan de vooravond van de jaarlijkse fiets-Elfstedentocht is op 9 juni de fietsstimuleringscampagne van de Fietsersbond rij2op5 uitgerold in Leeuwarden, in samenwerking met 'Leeuwarden Vrij Baan'. Zij willen hiermee ook fietsen naar het werk nadrukkelijker op de kaart zetten. Door deelname van de eerste noordelijke provincie staat de rij2op5 teller nu op 120....bedrijven. De Fietsersbond verwacht dat de komende maanden nog meer bedrijven zullen volgen.
Deelnemende bedrijven in Leeuwarden
In navolging van bedrijven in de regio's Utrecht, Haaglanden en Arnhem-Nijmegen doen in Leeuwarden de volgende 13 bedrijven mee aan de campagne: Centraal Justitieel Incasso Bureau, Vliegbasis Leeuwarden, Wetterskip Fryslân, ROC de Friese Poort, Rijkswaterstaat Dienst Noord- Holland, Stadsschouwburg De Harmonie, Stenden Hogeschool, Friesland Bank, NHL Hogeschool, Provincie Fryslân, NDC Mediagroep, ING Leeuwarden, Gemeente Leeuwarden.
E-bike als belangrijke troef
In Leeuwarden stimuleren dertien bedrijven fietsen naar het werk. De Provincie Fryslân heeft meerdere E-bikes uitgeleend aan de deelnemende bedrijven. De E-bikes rouleren onder werknemers die uit gewoonte altijd de auto pakken en minder dan twee werkdagen per week op de fiets komen. Iedere deelnemer mag de fiets maar liefst drie weken uitproberen. De E-bike proef heeft in de provincie Utrecht geleid tot meer werknemers die zijn gaan fietsen naar het werk. Daarnaast heeft ieder bedrijf een fietsambassadeur (en ING heeft er zelfs acht). Dit zijn medewerkers die door weer en wind naar het werk fietsen op afstanden tussen de 10 en 30 km. Zij helpen mee in de campagne om autorijdende collega's te inspireren ook eens te fietsen naar het werk.
Het rij2op5 seizoen
Een groot deel van de files rondom steden wordt veroorzaakt door mensen die dicht bij hun werk wonen. Doel van de campagne is dan ook de bereikbaarheid in Nederland te vergroten door meer mensen te laten fietsen. Vervanging van autoritten door de fiets levert daarnaast een positieve bijdrage aan de gezondheid en het (leef)milieu.
De campagne rij2op5 is actief tijdens het zogenaamde rij2op5 seizoen tussen maart en november aangezien dit de periode is dat mensen makkelijker de fiets pakken. Ondersteund door een maandelijkse nieuwsbrief, E-bikes, routeadvies, fietsambassadeurs en prikkelende campagnematerialen vanuit de belevingswereld van de automobilist, willen de organisatoren automobilisten verleiden vaker de fiets te pakken.
Ingezonden persbericht