LIOF


Logistiek Limburg op wereldkaart

Met de introductie van www.eulogisticshub.com zet Stichting Regiobranding Zuid-Limburg zich in om kwalitatief hogere online bezoekersaantallen te genereren. Dit om Limburg bij internationaal, relevante professionals te positioneren als ideale logistieke hub (route) binnen Europa.

Door zoekverkeer over logistieke hubs in Europa te leiden naar de website vindt informatieuitwisseling plaats. Het webadres is zorgvuldig gekozen op basis van de werking van de zoekmachines. De keuze heel Limburg te belichten, sluit aan bij de gedachte dat het de provincie als geheel is die internationale, logistieke spelers aanspreekt.

Steeds meer Amerikaanse en Aziatische bedrijven willen zich in Europa vestigen. De loonkosten in voormalige lagelonenlanden stijgen, waardoor het prijsvoordeel met Europa verkleint. Bovendien veroorzaken torenhoge olieprijzen enorme transportkosten. Dit maakt het interessant dichterbij de afzetmarkt te produceren. Veel van die nieuwe vestigers zijn afhankelijk van goede logistieke voorzieningen. Maar hoe zorg je er dan voor dat Limburg op hun netvlies komt? Dit doe je niet alleen door een stand te huren op een zakenbeurs in Shanghai, maar ook, en vooral door een hele slimme internetstrategie te voeren.

Zoekwoord-geoptimaliseerd
Regiobranding Zuid-Limburg analyseerde welke zoekwoorden het meest gebruikt worden door internationale professionals in de logistieke sector. Op basis van die zoekwoorden is een `keyword-geoptimaliseerde' website gebouwd die Limburg presenteert met al zijn logistieke faciliteiten: www.eulogisticshub.com

Op een aantal van die zoekwoorden (zoals logistics service, airfreightforwarding, warehousing & distribution en Value Added Logistics) worden ook adwords ingekocht bij Google. Dit zorgt ervoor dat de website nóg makkelijker vindbaar wordt voor googelaars. Het potentiële zoekvolume is wereldwijd 180.000 keer logistiek-professionals per maand. Daarnaast heeft Regiobranding een aantal Limburgse specialisten gezocht die berichten gaan plaatsen op internationale expertblogs, waardoor de site aan autoriteit en vindbaarheid wint.

Limburg: de EU-logistics hub
De optimale vindbaarheid van deze website is tot het uiterste doorgevoerd. Consequentie daarvan is dat in het webadres het woord `Limburg' niet voorkomt. Immers, een Chinees googlet niet op Limburg, noch op Venlo of Maastricht. Maar is hij eenmaal op de site? Dan komt hij snel in contact met Limburg en haar logistieke hotspots.

Door de regio te tooien met de term `EU Logistics Hub' claimt Limburg dat zij dé ideale plek is voor iedereen die in Europa een plek zoekt om een bedrijf te vestigen dat afhankelijk is van sterke logistieke voorzieningen. www.eulogisticshub.com laat in één oogopslag zien dat binnen Europa, Nederland een goede keuze is vanwege zijn lage belastingdruk en dat binnen Nederland Limburg de beste keuze is vanwege het feit dat de regio een internationaal kruispunt is van wegen, water (een zeeschip kan doorvaren tot Limburg), luchtverkeer en spoorwegen. Naast deze fysieke `crossroads' is ook de culturele ligging belangrijk: op het snijvlak van de Germaanse en Latijnse cultuur levert dat een meertalige beroepsbevolking op die ook nog eens hoogopgeleid is.

Eén Limburg
De website is tot stand gekomen met een relatief lage investering ten opzichte van traditionele marketingcampagnes. De opzet speelt in op een doelgroep die specifiek op zoek is naar informatie rondom logistiek. Een ander belangrijk verschil met een traditionele marketingcampagne is dat deze website altijd online blijft en daarmee continue de doelgroep bereikt.

De site is tot stand gekomen in samenwerking met o.a. Kamer van Koophandel Limburg (mede investeerder) en ELC Limburg.

Regiobranding heeft als hoofdtaak het positioneren van de regio in al zijn facetten, maar heeft geen marketing-acquisitie doelstelling. De bezoekers van de site die echt geïnteresseerd raken in de regio en in contact willen treden, worden dan ook direct gekoppeld aan een professional van LIOF.

Interview op WijLimburg
WijLimburg interviewde dhr. Sikko Zoer (Director Operations European Operation Center Medtronic), dhr. Wim Ortjens (directeur Regiobranding Zuid-Limburg) en dhr. Pascal Swinkels (secretaris ELC Limburg en projectmanager/adviseur Regiostimulering KvK Limburg) over deze nieuwe website. Bekijk hier het interview.

Meer weten?
Neem dan contact met ons op via:
Pascal Swinkels
Secretaris ELC-Limburg en Projectmanager / adviseur Regiostimulering KvK Limburg
E pswinkels@limburg.kvk.nl. Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. T 088 - 9876 489