LIOF
Logistiek Limburg op wereldkaart
Met de introductie van www.eulogisticshub.com zet Stichting
Regiobranding Zuid-Limburg zich in om kwalitatief hogere online
bezoekersaantallen te genereren. Dit om Limburg bij internationaal,
relevante professionals te positioneren als ideale logistieke hub
(route) binnen Europa.
Door zoekverkeer over logistieke hubs in Europa te leiden naar de
website vindt informatieuitwisseling plaats. Het webadres is zorgvuldig
gekozen op basis van de werking van de zoekmachines. De keuze heel
Limburg te belichten, sluit aan bij de gedachte dat het de provincie
als geheel is die internationale, logistieke spelers aanspreekt.
Steeds meer Amerikaanse en Aziatische bedrijven willen zich in Europa
vestigen. De loonkosten in voormalige lagelonenlanden stijgen, waardoor
het prijsvoordeel met Europa verkleint. Bovendien veroorzaken torenhoge
olieprijzen enorme transportkosten. Dit maakt het interessant
dichterbij de afzetmarkt te produceren. Veel van die nieuwe vestigers
zijn afhankelijk van goede logistieke voorzieningen. Maar hoe zorg je
er dan voor dat Limburg op hun netvlies komt? Dit doe je niet alleen
door een stand te huren op een zakenbeurs in Shanghai, maar ook, en
vooral door een hele slimme internetstrategie te voeren.
Zoekwoord-geoptimaliseerd
Regiobranding Zuid-Limburg analyseerde welke zoekwoorden het meest
gebruikt worden door internationale professionals in de logistieke
sector. Op basis van die zoekwoorden is een `keyword-geoptimaliseerde'
website gebouwd die Limburg presenteert met al zijn logistieke
faciliteiten: www.eulogisticshub.com
Op een aantal van die zoekwoorden (zoals logistics service,
airfreightforwarding, warehousing & distribution en Value Added
Logistics) worden ook adwords ingekocht bij Google. Dit zorgt ervoor
dat de website nóg makkelijker vindbaar wordt voor googelaars. Het
potentiële zoekvolume is wereldwijd 180.000 keer
logistiek-professionals per maand. Daarnaast heeft Regiobranding een
aantal Limburgse specialisten gezocht die berichten gaan plaatsen op
internationale expertblogs, waardoor de site aan autoriteit en
vindbaarheid wint.
Limburg: de EU-logistics hub
De optimale vindbaarheid van deze website is tot het uiterste
doorgevoerd. Consequentie daarvan is dat in het webadres het woord
`Limburg' niet voorkomt. Immers, een Chinees googlet niet op Limburg,
noch op Venlo of Maastricht. Maar is hij eenmaal op de site? Dan komt
hij snel in contact met Limburg en haar logistieke hotspots.
Door de regio te tooien met de term `EU Logistics Hub' claimt Limburg
dat zij dé ideale plek is voor iedereen die in Europa een plek zoekt om
een bedrijf te vestigen dat afhankelijk is van sterke logistieke
voorzieningen. www.eulogisticshub.com laat in één oogopslag zien dat
binnen Europa, Nederland een goede keuze is vanwege zijn lage
belastingdruk en dat binnen Nederland Limburg de beste keuze is vanwege
het feit dat de regio een internationaal kruispunt is van wegen, water
(een zeeschip kan doorvaren tot Limburg), luchtverkeer en spoorwegen.
Naast deze fysieke `crossroads' is ook de culturele ligging belangrijk:
op het snijvlak van de Germaanse en Latijnse cultuur levert dat een
meertalige beroepsbevolking op die ook nog eens hoogopgeleid is.
Eén Limburg
De website is tot stand gekomen met een relatief lage investering ten
opzichte van traditionele marketingcampagnes. De opzet speelt in op een
doelgroep die specifiek op zoek is naar informatie rondom logistiek.
Een ander belangrijk verschil met een traditionele marketingcampagne is
dat deze website altijd online blijft en daarmee continue de doelgroep
bereikt.
De site is tot stand gekomen in samenwerking met o.a. Kamer van
Koophandel Limburg (mede investeerder) en ELC Limburg.
Regiobranding heeft als hoofdtaak het positioneren van de regio in al
zijn facetten, maar heeft geen marketing-acquisitie doelstelling. De
bezoekers van de site die echt geïnteresseerd raken in de regio en in
contact willen treden, worden dan ook direct gekoppeld aan een
professional van LIOF.
Interview op WijLimburg
WijLimburg interviewde dhr. Sikko Zoer (Director Operations European
Operation Center Medtronic), dhr. Wim Ortjens (directeur Regiobranding
Zuid-Limburg) en dhr. Pascal Swinkels (secretaris ELC Limburg en
projectmanager/adviseur Regiostimulering KvK Limburg) over deze nieuwe
website. Bekijk hier het interview.
Meer weten?
Neem dan contact met ons op via:
Pascal Swinkels
Secretaris ELC-Limburg en Projectmanager / adviseur Regiostimulering
KvK Limburg
E pswinkels@limburg.kvk.nl. Dit e-mailadres is beschermd tegen
spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
T 088 - 9876 489