CDA
Maak van geluidshinderwet geen papieren tijger
vrijdag 10 juni 2011
De Tweede Kamer bespark deze week een zeer omvangrijke wet die de
oplossing zou moeten gaan geven op het probleem dat het verkeer en
bijbehorend lawaai op en rond wegen en spoorwegen tot nog toe
ongebreideld konden groeien, zonder dat aan dat lawaai een maximum kon
worden gesteld. De wet introduceert zogenaamde geluidproductieplafonds,
waaronder het lawaai moet blijven. Bij dreigende overschrijding van dat
plafond is de wegbeheerder (Rijkswaterstaat, Prorail etc.) verplicht om
maatregelen te treffen.
Namens het CDA voerde Marieke van der Werf het woord. âHet is een goede
zaak dat de regering dit aan wil pakken. Maar we hebben nu al een Wet
geluidhinder die in theorie ook prima werkt, maar in praktijk een
papieren tijger is gebleken. Burgers kunnen nog nergens hun recht halen
en de groei van geluidsoverlast is er niet minder op gewordenâ. Van der
Werf heeft dus behalve lof ook twee zorgen uitgesproken.
Van der Werf: âHet CDA wil koste wat kost voorkomen dat deze wet een
papieren werkelijkheid creëert, die in de praktijk niet werkt. En
gezien de vele zorgen die maatschappelijke organisaties, deskundigen en
wegbeheerders nog hebben, lijkt deze zorg niet ireëel te zijnâ. Daarom
heeft het CDA de staatssecretaris dringend verzocht om de wet te
testen. Van der Werf: âHeel concreet voor verschillende plekken
onderzoeken welk geluidsplafond aan de orde zou zijn, hoeveel eventuele
sanering zou kosten, wie waarvoor verantwoordelijk is, wat burgers op
welke termijn mogen verwachten etc.â.
Op basis van de al beschikbare rapporten gaat Atsma nu proberen binnen
enkele weken die test uit te voeren, voor tenminste een druk wegtraject
en een druk spoortraject. Van der werf noemde als voorbeelden de
IJssellijn en de Valleilijn. Ook de optelsom van geluid uit
verschillende bronnen, zoals industrie, luchtvaart en verkeer, denk aan
de drukke IJmond, baart haar zorgen. âHoe voorkom je dat je keurig de
weg saneert tegen hoge kosten, terwijl de naastgelegen fabriek
misschien veel meer herrie maakt en tegelijkertijd veel goedkoper
stiller gemaakt zou kunnen worden?, aldus de woordvoerder duurzaamheid.
Kortom: het CDA wil weten hoe werkbaar en betaalbaar deze wet is? Van
der Werf: âOmdat de regering heeft aangegeven dat de wet heel
belangrijk is voor het doorgaan van weguitbreiding en spoorversterking,
willen we dat de antwoorden er snel zijn. Maar we zouden niet moeten
willen dat we omwille van de plotselinge haast van de regering een wet
doorlaten waarvan onvoldoende duidelijk is of die werkbaar en
betaalbaar isâ.Â