CDA


Maak van geluidshinderwet geen papieren tijger
vrijdag 10 juni 2011

De Tweede Kamer bespark deze week een zeer omvangrijke wet die de oplossing zou moeten gaan geven op het probleem dat het verkeer en bijbehorend lawaai op en rond wegen en spoorwegen tot nog toe ongebreideld konden groeien, zonder dat aan dat lawaai een maximum kon worden gesteld. De wet introduceert zogenaamde geluidproductieplafonds, waaronder het lawaai moet blijven. Bij dreigende overschrijding van dat plafond is de wegbeheerder (Rijkswaterstaat, Prorail etc.) verplicht om maatregelen te treffen.

Namens het CDA voerde Marieke van der Werf het woord. âHet is een goede zaak dat de regering dit aan wil pakken. Maar we hebben nu al een Wet geluidhinder die in theorie ook prima werkt, maar in praktijk een papieren tijger is gebleken. Burgers kunnen nog nergens hun recht halen en de groei van geluidsoverlast is er niet minder op gewordenâ. Van der Werf heeft dus behalve lof ook twee zorgen uitgesproken.

Van der Werf: âHet CDA wil koste wat kost voorkomen dat deze wet een papieren werkelijkheid creëert, die in de praktijk niet werkt. En gezien de vele zorgen die maatschappelijke organisaties, deskundigen en wegbeheerders nog hebben, lijkt deze zorg niet ireëel te zijnâ. Daarom heeft het CDA de staatssecretaris dringend verzocht om de wet te testen. Van der Werf: âHeel concreet voor verschillende plekken onderzoeken welk geluidsplafond aan de orde zou zijn, hoeveel eventuele sanering zou kosten, wie waarvoor verantwoordelijk is, wat burgers op welke termijn mogen verwachten etc.â.

Op basis van de al beschikbare rapporten gaat Atsma nu proberen binnen enkele weken die test uit te voeren, voor tenminste een druk wegtraject en een druk spoortraject. Van der werf noemde als voorbeelden de IJssellijn en de Valleilijn. Ook de optelsom van geluid uit verschillende bronnen, zoals industrie, luchtvaart en verkeer, denk aan de drukke IJmond, baart haar zorgen. âHoe voorkom je dat je keurig de weg saneert tegen hoge kosten, terwijl de naastgelegen fabriek misschien veel meer herrie maakt en tegelijkertijd veel goedkoper stiller gemaakt zou kunnen worden?, aldus de woordvoerder duurzaamheid.

Kortom: het CDA wil weten hoe werkbaar en betaalbaar deze wet is? Van der Werf: âOmdat de regering heeft aangegeven dat de wet heel belangrijk is voor het doorgaan van weguitbreiding en spoorversterking, willen we dat de antwoorden er snel zijn. Maar we zouden niet moeten willen dat we omwille van de plotselinge haast van de regering een wet doorlaten waarvan onvoldoende duidelijk is of die werkbaar en betaalbaar isâ.Â