Universiteit Twente

UT zet videoconferencing in tegen lerarentekort

09 juni 2011

Bij sommige profielkeuzevakken, zoals Wiskunde D, zijn er voor scholen in het middelbaar onderwijs te weinig leraren en leerlingen beschikbaar om het vak op een goede en rendabele manier te kunnen aanbieden. Het gebruik van videocenferencing, waarbij leerlingen op verschillende locaties via een videoverbinding de les volgen, kan uitkomst bieden. De Universiteit Twente gaat komend schooljaar dan ook videoconferencing inzetten om lessen aan te bieden. Op 14 juni wordt een pilot les verzorgd.

Bij dit project zijn zeventien scholen betrokken die komend jaar een deel van hun Wiskunde D lessen via videoconferencing gaan verzorgen. De lessen worden op drie of vier locaties tegelijkertijd aangeboden. Het is voor het eerst dat videoconferencing voor scholen op deze schaal wordt ingezet in Nederland.
De inzet van videoconferencing vraagt om een nieuwe benadering van lesgeven, voor zowel de docent als de leerling. Docenten en schoolleiders van de betrokken scholen ontwikkelen in docentontwikkelteams samen de lessen. Dit alles onder begeleiding van medewerkers van ELAN, het instituut voor Lerarenopleiding, Wetenschaps- en techniekcommunicatie & Onderwijspraktijk van de Universiteit Twente. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel.

De betrokken scholen zijn aangesloten bij het innovatieproject 'Videolessen regionaal verzorgd'. Hierbij onderzoeken ze de mogelijkheid van de inzet van videoconferencing bij vakken als wiskunde D, informatica en NLT.

De pilot les is onderdeel van een tweedaagse landelijke scholingsbijeenkomst voor docenten en schoolleiders die op 14 en 15 juni op de Universiteit Twente wordt georganiseerd. De les die gebruikt maakt van videoconferencing is op 14 juni om 14.00 uur live te volgen in zaal 3F van het gebouw Carre op de Universiteit Twente.

Meer informatie en aanmelding
Voor meer informatie, of aanmelding kunt u contact opnemen met Pieter Boerman van ELAN (053 489 2047).