UT zet videoconferencing in tegen lerarentekort
09 juni 2011
Bij sommige profielkeuzevakken, zoals Wiskunde D, zijn er voor scholen
in het middelbaar onderwijs te weinig leraren en leerlingen beschikbaar
om het vak op een goede en rendabele manier te kunnen aanbieden. Het
gebruik van videocenferencing, waarbij leerlingen op verschillende
locaties via een videoverbinding de les volgen, kan uitkomst bieden. De
Universiteit Twente gaat komend schooljaar dan ook videoconferencing
inzetten om lessen aan te bieden. Op 14 juni wordt een pilot les
verzorgd.
Bij dit project zijn zeventien scholen betrokken die komend jaar een
deel van hun Wiskunde D lessen via videoconferencing gaan verzorgen. De
lessen worden op drie of vier locaties tegelijkertijd aangeboden. Het
is voor het eerst dat videoconferencing voor scholen op deze schaal
wordt ingezet in Nederland.
De inzet van videoconferencing vraagt om een nieuwe benadering van
lesgeven, voor zowel de docent als de leerling. Docenten en
schoolleiders van de betrokken scholen ontwikkelen in
docentontwikkelteams samen de lessen. Dit alles onder begeleiding van
medewerkers van ELAN, het instituut voor Lerarenopleiding, Wetenschaps-
en techniekcommunicatie & Onderwijspraktijk van de Universiteit Twente.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel.
De betrokken scholen zijn aangesloten bij het innovatieproject
'Videolessen regionaal verzorgd'. Hierbij onderzoeken ze de
mogelijkheid van de inzet van videoconferencing bij vakken als wiskunde
D, informatica en NLT.
De pilot les is onderdeel van een tweedaagse landelijke
scholingsbijeenkomst voor docenten en schoolleiders die op 14 en 15
juni op de Universiteit Twente wordt georganiseerd. De les die gebruikt
maakt van videoconferencing is op 14 juni om 14.00 uur live te volgen
in zaal 3F van het gebouw Carre op de Universiteit Twente.
Meer informatie en aanmelding
Voor meer informatie, of aanmelding kunt u contact opnemen met Pieter
Boerman van ELAN (053 489 2047).
Universiteit Twente